آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 15 مهر ماه 1394 = 07-10 2015

قطع درختان کهنسال سپيدار در مهريز

مردم يکي از محله‌هاي مهريز براي گنجاندن يک نخل در يک ميدان، اقدام به قطع هشت درخت 30 تا 50 ساله سپيدار کردند که اين اقدام چند روزي است در اين شهرستان موجب نارضايتي شهروندان شده است.

به گزارش مهر، در يکي از محله‌هاي قديمي‌مهريز، حسينيه‌اي به نام «پا نخل» وجود داشت که اين حسينيه در طرح‌هاي توسعه‌اي از حدود 50 سال پيش به ميدان تبديل شد و نخل موجود در اين حسينيه به حسينيه ديگري به نام دوازده امام منتقل شد.

از آنجا که مهريز از جمله شهرهايي است که محله‌گرايي در آن به‌شدت پررنگ و ملموس است، مردم انتقال اين نخل که نماد عزاداري ماه محرم است، به حسينيه‌اي ديگر در محله‌اي ديگر را هرگز برنتافتند و همواره مترصد فرصتي براي داشتن يک نخل در محله خود بودند.

مردم يکي از محله‌هاي مهريز بارها علاقمندي خود را براي بازگرداندن حسينيه به حالت قبل را اعلام کرده‌اند که امسال اين آمادگي به طور رسمي‌علني شد.

به محض اينکه فرصتي براي قرار دادن يک نخل در اين ميدان فراهم شد، جمعي از اهالي محل اقدام به قطع هشت درخت 30 تا 50 ساله سپيدار در اين ميدان کردند که البته اين اقدام در ابتدا با چراغ سبزهايي از سوي شوراي شهر و شهرداري صورت گرفت.

قطع اين درختان در دو مرحله انجام شد و مسئولان در شرايطي که قطع اين درختان چندان جنجال ايجاد نکرده بود، مخالفتي با آن نداشتند اما به محض جدي شدن مسئله و ورود رسانه‌ها، اين اقدام را به شدت محکوم کردند.

اين اتفاق در حالي رخ داد که اهالي محل مي‌گويند اگر چراغ‌ سبزهاي شورا و شهرداري نبود، شايد همچنان مانند 50 سال گذشته، اقدامي‌براي قطع اين درختان و بازگرداندن حسينيه به حالت قبل نمي‌شد.

البته اين موضوع در شوراي شهر مهريز مخالفان و موافقاني دارد که شايد اگر اين اختلاف سليقه وجود نداشت، هرگز موضوع قطع اين درختان علني و رسانه‌اي نمي‌شد.

رئيس شوراي شهر مهريز در اين‌باره در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: با توجه به بهسازي رفت و آمد به ميدان سيدالشهدا (ع)، شهرداري اقدام به آزادسازي املاک تجاري اطراف ميدان کرد.

محسن مروي‌ نام بيان کرد: بعد از بهسازي، با توجه به اينکه ميدان قبلا حسينيه بوده است و نخل عزاداري امام حسين (ع) در وسط ميدان قرار داشته، تعدادي از اهالي، کسبه و مغازه‌داران تقاضاي احياي حسينيه قديم را داشتند.

وي عنوان کرد: اين تقاضا در شرايطي مطرح شد که مکان حسينيه اکنون فضاي سبز و ميدان است و بازگرداندن حسينيه در حالي که چندين حسينيه در اين منطقه وجود دارد، منجر به قطع درختان و از بين رفتن فضاي سبز موجود مي‌شد.

مروي‌ نام عنوان کرد: از آنجا که محله‌گرايي در شورا نيز رسوخ کرد هاست، برخي بي‌ميل به بازگرداندن حسينيه نبودند به همين دليل يا سکوت کرده يا راهنمايي‌هايي انجام دادند که اين امر منجر به اقدام خودجوش مردمي‌و قطع تعدادي از درختان ميدان شد تا فضا براي استقرار نخل در اين ميدان فراهم شود.

رئيس شوراي شهر مهريز افزود: اهالي در ابتدا از شهرداري درخواست کردند تا اقدام به قطع درختان کند اما در حالي که طبق قانون اين موضوع بايد در کميسيوني مطرح مي‌شد و با تصميم‌گيري‌ يک جمع اين اتفاق مي‌افتاد، قبل از تشکيل کميسيون مردم بدون هماهنگي با شهرداري، بيش از هشت درخت با قدمت 30 تا 50 ساله سپيدار را شبانه قطع کردند.

مروي‌نام خاطرنشان کرد: به دنبال اين اقدام، تاکنون 22 نفر دستگير شدند که شش نفر آنها هم‌اکنون در بازداشتگاه هستند.

در حالي که با قطع درختان، سکوت در شهرداري حاکم بود، به محض اينکه دستگيري‌ها از سوي دادسرا اتفاق افتاد، شهردار به سرعت اين اقدام را محکوم کرد.

نماينده مردم مهريز در مجلس شوراي اسلامي‌نيز در مصاحبه نخست خود با يکي از رسانه‌ها، اعلام کرد: به هر حال زماني که من کودک بودم، به ياد دارم که اين ميدان يک حسينيه بود.

دخيل‌عباس زارع‌زاده عنوان کرد: اگر مردم تمايل به بازگرداندن حسينيه به محله خود داشتند، بهتر بود اين اقدام قانوني انجام مي‌شد.

قطع اين درختان از يک‌سو و تلاش براي بازگرداندن حسينيه به اين محله مهريز در آستانه فرا رسيدن ماه محرم از سوي ديگر، موضوع داغي است که در مهريز اذهان عمومي‌را همچنان درگير کرده است. به نظر مي‌رسد از آنجا که مهريز باغ‌شهر يزد به شمار مي‌رود و خشکسالي‌هاي سال‌هاي اخير بيشترين آسيب‌ها را به اين باغ‌شهر وارد کرده و وجود درختان کهنسال سپيدار غنيمتي براي منطقه است و از سوي ديگر، شهرستان مهريز مانند ديگر نقاط استان يزد مملو از حسينيه‌هاسيي است که شايد تنها چند روز از سال مورد استفاده قرار مي‌گيرند، رها کردن محله‌گرايي‌ها و واقع‌بيني در بسياري از موارد بتواند به رفع مشکلات شهري مهريز کمک کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: