آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 15 مهر ماه 1394 = 07-10 2015

اصفهان در محاصره خشکسالی و بیکاری

نتایج تحقیقات گروهی از کارشناسان مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، اقلیم شناسی،روان پزشکی،علوم صنایع و کشاورزی، نشان می دهد شهر اصفهان در صورتی قادر است مثل گذشته توانمند و پایدار باقی بماند که بتواند جمعیت خود را کنترل و در یک وضعیت واحد حفظ نماید.

سرویس اجتماعی معتدلان-مهرناز آزاد:درحال حاضر بخش وسیعی از اراضی اصفهان به علت عدم بارندگی تبدیل به اقلیم های خشک شده است وبه همین دلیل بیش از ۸۰درصد جمعیت استان به ۳۰درصد آن پناه آورده اند!

کلانشهر اصفهان در محاصره لشکر بیکاران!
مهرناز آزاد/پژوهشگر مسائل اجتماعی

مهاجرت روستائیان به شهرها وتبدیل شدن زندگی کشاورزی به زندگی صنعتی برای این گروه از جمعیت استان که البته بیشترین فشار آن برروی خود شهر اصفهان است.(به گفته استاندار اصفهان چالش عمده استان در حال حاضر خشکسالی است)این خشکسالی در چند سال آینده اصفهان را دچاربحران جمعیت از یک سو و بحران بیکاری از سوی دیگر خواهد کردکه این بحران ها خود مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.معیشت ،اسکان ، درمان ، بهداشت ، تحصیلات و بسیاری مسائل دیگر که به مرور با هجوم جمعیتی برنامه ریزی نشده برای شهر اصفهان مشکل آفرین خواهد شد.
وجود ناهمواری ها در بخش های غربی وجنوب غربی، این نواحی را دارای درجه حرارت کمتری نموده است، در حالیکه نواحی شرقی وشمال شرقی استان دارای درجه حرارت بالاتری هستتند و به همین دلیل پوشش گیاهی ، منابع رطوبتی، ارتفاع و توده های هوایی این نواحی را کاملا از هم متمایز کرده و متاسفانه خشکسالی چند سال اخیر نیز بر مناطق گرم وخشک تاثیرات چند برابری باقی گذاشته وکشاورزان را برای امرار معاش به سمت شهرها کشانده است.
گذشته از اینکه مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها،اکوسیستم را دچار ناهماهنگی می نماید.

در شهر ها نیز و بویژه درشهر اصفهان شاهد نافرم شدن آن خواهیم بود، زیرا روستائیان به دلیل نداشتن سرمایه کافی به حاشیه شهر پناه برده و با احداث خانه های غیر قانونی وغیر استاندارد وغیر بهداشتی به تناسب و زیبایی شهر از یک سو و به بهداشت خود و محیط اطراف از سوی دیگر صدمه وارد می کنند.

کلانشهر اصفهان در محاصره لشکر بیکاران!
کشاورزان،نسل های متمادی است که از طریق کشاورزی ودامداری زندگی کرده اند.به هوای تازه روستا واستفاده از مواد کاملا طبیعی ساخت دست خود خو گرفته اند وخلوت وزیبایی طبیعت در سرشت آنها است.
اما بسیار سریع در میان دود و دم شهرها واستفاده از منابع مصنوعی واز همه مهم تر کار کردن در کارخانه های صنعتی به جای کار کردن در مزارع سرسبز دچار بیماری های روان تنی خواهند شد .
آمار ها نشان می دهدکه تاثیر میزان آلاینده های محیطی بعد از کودکان،بیشتر دربین گروهی از مردم مشاهده می شود که پیش از این ساکن شهرهای صنعتی نبوده اند .
همچنین اغلب کسانی که به مراکز روان درمانی مراجعه می کنند اصالتا” شهر نشین نیستند وچند سالی است که به دلایل اقتصادی به شهر ها پناه آورده اند.
نتایج تحقیقات گروهی از کارشناسان مختلف جامعه شناسی،روانشناسی، اقلیم شناسی،روان پزشکی،علوم صنایع و کشاورزی ،نشان می دهدشهر اصفهان در صورتی قادر است مثل گذشته توانمند و پایدار باقی بماند که بتواند جمعیت خود را کنترل و در یک وضعیت واحد حفظ نماید،زیرا اصفهان از گروه شهرهایی نیست که بتواند عمودی رشد کند،مگر در صورت ساختن شهرک ها در حاشیه آن که باز این مساله نیز به برنامه های طولانی مدت در همه زمینه های یادشده احتیاج دارد.
کشاورزی یکی از قطب های معتبر اقتصادی استان اصفهان است، بنابراین رهاشدن زمین های کشاورزی ومهاجرت کشاورزان به اصفهان ،اصفهان را از این قطب خارج می کند.
کشاورزان نیروهای بالقوه طبیعت هستند.استفاده از آنها به عنوان کارگران صنایع مانند استفاده از گچ برای ساختن نان واستفاده از آرد برای ساختن ساختمان است!
بنابراین صدماتی که امروز به کشاورزی استان وارد می شود،فردا دامن تمام امکانات شهری ،روستایی،پیشرفته وسنتی مارا خواهد گرفت.
از سوی دیگرتمام اجزاء انسانی وغیرانسانی طبیعی وصنعتی در کنار هم و با هم نیاز های کیفی و کمی مجموعه زیست محیطی را فراهم می کنند وبه هم خوردن هریک از تنظیمات این سیستم کل جامعه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
این در حالی است که مدیران استان اصفهان در تلاشند با ایجاد هرچه سریع تر تونل های انتقال آب و همچنین ساختن سدهای متعدد در گلوگاه های حیاتی کشاورزی استان اصفهان ، نگذارند روند مهاجرت کشاورزان به اصفهان ادامه یابد.
این مساله خود نشان از آن دارد که آنها نیز کاملا به نتایج این مهاجرت و تاثیرات منفی آن در الگوی شهرنشینی وحفظ قطب کشاورزی اصفهان واقفند.
بنابراین جهت دستیابی به یک الگوی بهتر برای جلوگیری از استمرار مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها و نجات زمین های کشاورزی و احیای مجدد روستاها ، همچنین کاهش آمار بیکاری در شهر به نظر می رسد مسئوولان می بایست به مسائل زیر توجه بیشتری از خود نشان داده و تمرکز خود را روی نکات پیشنهادی بیشتر کنند.
راه اندازی هرچه سریع تر مترو می تواند بخش عظیمی از دانش آموختگان بیکار را مشغول نماید.
تامین آب و آموزش کشاورزان برای استفاده از آبیاری قطره ای و فراهم کردن تسهیلات برای خرید و تجهیز زمین های کشاورزی توسط این فن آوری می تواند انگیزه ای باشد برای بازگشت بسیاری از خانوارهای روستایی و کشاورزان به زمین و سرزمین نیاکانشان.

همچنین بسیاری از مهندسان رشته های کشاورزی را جهت آموزش و مشاوره و نظارت برروند تولید تا مرحله برداشت محصول به این مناطق جذب نماید.
نظارت و برنامه ریزی درست برای کنترل حواشی شهرها از جهت ساخت وساز های بدون مجوز نیز می تواند راهی برای جلوگیری از حضور مهاجران دراین مناطق شود.
فرهنگ سازی برای استفاده درست از منابع انرژی وصرفه جویی در آنها تا بتوان از این ظرفیت بالا در بخش های صنعت و معدن و کشاورزی استفاده کرد و شرایط را برای افزایش ظرفیت های تولید بالا برد تا با افزایش توان تولید درصنایع نیروهای جدید و متخصص به خطوط تولید استان اضافه و از آمارمتخصصان بیکارکم شود.
باز شدن بازارهای خارجی به روی صنایع اصفهان و بویژه صنایع دستی و همچنین سرمایه گذاری درصنعت نساجی و معادن می تواند بخش عظیمی از مشکلات جوانان و بویژه جوانان دانش آموخته دانشگاهی در رشته های صنعت و معدن را حل کند و البته بسیاری از رشته های تحصیلی دردانشگاه ها نیازمند این است که دانشجویان پس از اتمام دوران دانش آموختگی شان،دوره های فنی و مهارتی راطی کنند تا بتوانند جذب بازارکارشوند و همین مساله می تواند انگیزه ای باشد برای ورود متخصصان بخش های خصوصی در اجرایی نمودن دوره های مهارتی وفنی جهت تربیت نیروی فنی و ماهربرای حضور پر رنگ درصنایع.
حضور بازارهای جهانی وگردشگران به اصفهان فرصت بزرگی برای توسعه وایجادمشاغل جدید برای جوانان خواهد بود،اما این به تنهایی ممکن نیست.

توریست ها و همچنین سرمایه گذاران خارجی باید بتوانندبرای حضورخود دلایل منطقی داشته باشند از جمله این دلایل اعتماد،تضمین سرمایه و شرایط مناسب که مهمترین این شرایط ایجاد زیرساخت هایی است که بازارهای اصفهان و تولیدات صنایع اصفهان را با بازارهای جهان برابرنشان دهد.
حتی دربخش جذب توریست،هتلداری،راهنمایی گردشگران ،ناوگان هوایی منظم و با فن آوری های روز ، تسلط نیروهای موردنیاز به زبان های مختلف و بویژه زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی است و بسیاری گزینه های دیگر باید ظرف مدت زمان کوتاه توسط مدیران استان،میراث فرهنگی،مسئوولان گردشگری وحتی مدیران بنگاه های خصوصی مورد ارزیابی و بازسازی ،نوسازی وحتی ساختارهای جدید قرارگیرد.
چنانچه توان مدیریت دولتی از توان بنگاه های خصوصی وهمچنین کارشناسان باتجربه واساتید دانشگاه جهت مشاوره استفاده کنند می توان امیدوار بود در مدت زمانی نه چندان کوتاه بتوانیم،هم به بخش کشاورزی و کشاورزان کمک کنیم و روستاها را از مهاجرت بی رویه نجات دهیم و هم در شهرستان ها و بویژه مرکز استان شرایط بهتری برای بازار کار نسل جوان متخصص و تحصیلکرده فراهم نمائیم و امیدوار باشیم بازارهای جهانی از دل استان اصفهان هم خواهند گذشت و تغییرات بسیار ملموسی را در بخش های اقتصادی،صنعتی،معدن،شهرسازی،کشاورزی،گردشگری و میراث فرهنگی فراهم خواهند آورد.



Azad October 7, 2015 06:57 PM

خواب و رویای های شیرینی را برای خود ارضایی و نمایش پیشرفت در تمامی زمینه هایی که نشخوار کرده و مدعی شده اند مگر در همان عالم خواب و خیال عمل شود !؟ کار از کار گذشته است , نهایت درجه بحران و فاجعه در تمامی زمینه های حیاتی بر کشور وارد شده است ! خشکسالی ۳۰ ساله , مدیریت جنایت کارانه , غارت منابع سرمایه ای برای سرمایه گذاری , آدم استفاده از کارشناسان با تجربه و علمی , واردات فاجعه بار کالاها و اجناس بی مورد و نابجا و شکستن کمر تولید گر داخلی بوسیله سیستم غارت آخوندی و پاسداران (سپاه جنایت و غارت و تجاوز ) , عدم مسوولیت و مدیریت فنی از آب های ستهای و زیر زمینی , انحراف مسیر طبیعی رودها و جویبارها , خشکاندن عمدی دریاچه ها و برکه ها , ایجاد سد های غیر لازم و ضروری , و صدها علتی که رژیم جنایت و غارت و تجاوز بر کشور و منابع طبیعی و ملت وارد کرده است , کنون ملت و کشور ایرانزمین بهای سختی برای احیای آن باید پرداخت کند , با توجه باینکه این خشکسالی حد اقل ۱۵ دیگر ادامه خواهد داشت , و مطمعن باشید که تا ۲-۳ سال دیگر جنگ بین اقوام و مردم مهاجر از شهر های جنوبی و مرکزی خشکی زده به شهر ها ی شمال و شمال غربی و شرق کشور و گیلان و مازندران و آذربایجان شروع خواهد شد ! و این فاجعه پایان دردناک و مرگ و میر زیادی در خواهد داشت ! کشور ایران تا ۳ سال دیگر فقط توان تولید ۲۵ تا ۳۰ را در صد مواد خوراکی را در داخل خواهد دشت !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: