آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 مهر ماه 1394 = 10-10 2015

بیداد بی ‌نظمی در پروازهای داخلی

درحالی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با هدف ارتقای خدمات پروازی خبر داده که ایرلاین‌های داخلی همچنان در مسیر بی‌توجهی به حقوق مسافران پرواز می‌کنند، با توجه به همین مسئله به نظر می‌رسد آزادسازی هم گره ای را باز نکند.

به گزارش تسنیم، در آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری که مربوط به مردادماه امسال است، میزان تاخیرات پروازی ایرلاین‌های داخلی در این ماه نسبت به تیرماه ۴۷.۴ درصد افزایش یافته بود.

۱۴ ایرلاین داخلی در دومین ماه تابستان ۴۷۳۳ پرواز را انجام دادند که از این تعداد ۲۲۳۵ پرواز با تاخیر انجام شد. مطابق آمار سازمان هواپیمایی تعداد پروازهای خروجی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مردادماه ۶۲۰ بوده که از این تعداد ۴۰۸ پرواز با تاخیر ۲۸ هزار و ۳۲۸ دقیقه‌ای انجام شده است. به عبارت دیگر ۶۵ درصد پروازهای ایران‌ایر در پنجمین ماه سال با تاخیر انجام شده است.

هواپیمایی ماهان در مردادماه ۶۹۴ پرواز خروجی داشت که از این تعداد ۳۲۱ پرواز (۴۶ درصد) با تاخیر ۱۹ هزار و ۵۶۳ دقیقه انجام شده است. هواپیمایی آسمان نیز به‌عنوان یکی از سه ایرلاین بزرگ کشور در مردادماه ۶۱۶ پرواز انجام داد که از این تعداد ۳۵۸ پرواز یعنی ۶۶ درصد با تاخیر ۳۲ هزار و ۳۲۴ دقیقه‌ای باند فرودگاه مهرآباد را ترک کرده‌اند.

در حالی هنوز خبری از اعلام آمار تاخیر پروازی شرکت‌های هواپیمایی داخلی در شهریور نیست که به‌عنوان نمونه در هفته‌ای که گذشت تاخیر پروازی در مسیر تهران-مشهد بیداد کرد و شرکت‌های هواپیمایی پاسخگوی دلیل این تاخیرات نبود، البته برخی شرکت‌ها مانند تابان نه تنها به مسافران بابت تاخیرات پاسخگو نبودند بلکه شماری از کارمندان این ایرلاین برخورد نامناسبی را با مسافران معترض داشتند.

در چهارشنبه‌ای که گذشت مسافران پرواز شماره ۱۰۳۱ تهران-مشهد هواپیمایی ماهان یک ساعت پس از سوار شدن به هواپیما همچنان روی باند فرودگاه مهرآباد در انتظار تیک‌آف بودند که سرانجام پس از یک ساعت و ۱۰ دقیقه این پرواز انجام شد.

یکی از مهمانداران این پرواز صدور بیش از حد کارت پرواز نسبت به صندلی‌های این هواپیما را دلیل تاخیر اعلام کرده بود. پیش از این پرواز نیز هواپیمایی تابان باید راس ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه پرواز تهران-مشهد را انجام می‌داد، اما چند دقیقه پیش از موعد مقرر با ارسال پیامکی با مضمون «مسافر گرامی پرواز شما در مسیر تهران-مشهد از ساعت ۱۷:۳۰ به ساعت ۱۹:۳۰ تغییر یافته» موجبات اعتراض مسافران را فراهم کرد.

اما هواپیمایی تابان یکبار دیگر زمان پرواز را ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه اعلام کرد که این مسئله با اعتراض مسافران مواجه شد و البته برخورد نامناسب برخی کارمندان این شرکت را به‌دنبال داشت.

پرواز مشهد-تهران روز پنج‌شنبه هواپیمایی زاگرس که قرار بود ساعت ۱۹:۳۰ انجام شود با تاخیر حدود ۲۱۰ دقیقه‌ای ساعت ۲۳ انجام شد.

در حالی مسافران آخر هفته‌ای پُر از تاخیر پروازی را پشت سر گذاشتند که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی داخلی خبر داده و به تسنیم گفته است؛ در آینده نزدیک قیمت‌ها آزاد می‌شود، البته این بدان معنا نیست که نرخ‌ها رایکالی افزایش یابد و سازمان هواپیمایی اجازه نمی‌دهد در این بخش اعمال انحصار روی دهد.

علی عابدزاده با بیان این‌که پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، ایرلاین‌ها مجبورند برای آن‌که در فضای رقابتی موفق باشند کیفیت خدمات‌دهی را افزایش دهند، تصریح کرد:‌به این دلیل به‌سمتی حرکت می‌کنند تا به‌نحو بهتری سرویس‌دهی داشته باشند، اگر بتوانیم فضا را برای رقابت ایجاد کنیم فکر می‌کنم مسیر ارتقای خدمات‌دهی در حمل‌ونقل هوایی به‌سرعت طی می‌شود.

وی با بیان این‌که رقابت، مباحث مربوط به ارتقای کیفیت را به‌همراه دارد، افزود: بحث رتبه‌بندی ایرلاین‌ها در قالب طرح آزادسازی قیمت‌ها در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که قیمت‌ها به‌شکل گذشته همچنان به‌صورت تکلیفی است، گفت: در آینده نزدیک قیمت‌ها آزاد می‌شود، البته این بدان معنا نیست که نرخ‌ها رایکالی افزایش یابد.

عابدزاده با تأکید بر "نرخ بلیت مسیرهایی را آزاد می‌کنیم که رقابت در آن سخت‌تر است" افزود: سازمان هواپیمایی کشوری مراقب مسیرهای غیررقابتی است و اجازه نمی‌دهد که ــ ایرلاین‌ها ــ در آن اعمال انحصار کنند.

به گزارش تسنیم، قائم‌مقام وقت وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی بهمن‌ماه سال ۹۲ با بیان این‌که در حال بررسی ۸ مسیر هوایی برای آزادسازی قیمت‌ها هستیم، گفت: به‌صورت پایلوت تا پایان سال قیمت دو مسیر هوایی هم‌زمان با متنوع سازی آزاد می‌شود.

علی‌محمد نوریان اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید در سال سوم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما انجام می‌شد اما با توجه به اینکه تنوع سازی قیمت‌ها به‌عنوان گام نخست انجام نشده دولت طرحی را برای اجرای برنامه پایلوت متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: البته از یک سال و نیم گذشته تنوع سازی قیمت‌ها از سوی برخی ایرلاین‌ها انجام شده و در این راستا طرح پایلوت آزادسازی قیمت با بررسی ۸ مسیر در حال انجام است که تا پایان سال قیمت بلیت دو مسیر هوایی آزاد می‌شود. اولویت ما برای آزادسازی قیمت‌ها مسیرهای جدید است و تلاش می‌کنیم تا پایان سال بخشی از برنامه متنوع‌ سازی و آزادسازی را اجرایی کنیم.

نوریان در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیا دولت عزمی برای اجرای تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما دارد، گفت: برای اجرای این برنامه کمیته‌ای در سازمان هواپیمایی کشوری با حضور همه شرکت‌های هواپیمایی بخش خصوصی و بخش دولتی تشکیل شده که در خصوص تنوع سازی قیمت بلیط هواپیما به مرحله نهایی رسیده است.

در دو سال اخیر یکی از خواسته‌های همیشگی مردم ارتقای سطح خدمات و کاهش تاخیرات پروازی بوده است، اما ایرلاین‌های داخلی که گویا "مستمع آزاد" با نام آنها عجین شده هیچگاه توجهی به خواسته بهره‌برداران نداشته‌اند. در حال حاضر بدهی سوختی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما تلاش‌ها برای مجاب کردن ایرلاین‌ها جهت پرداخت قسطی بدهی نیز راه به جایی نبرده است.

با این تفاسیر در صورت آزادشدن قیمت بلیت هواپیما نیز نمی‌توان چندان به کاهش تاخیرات پروازی یا حداقل پرداخت خسارت ناشی از تاخیرات به مسافران امیدوار بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: