آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 مهر ماه 1394 = 10-10 2015

بلوط‌ هايی که ايستاده می ميرند

مدير کل حفاظت از محيط زيست لرستان بر لزوم حفاظت از جنگل‌هاي اين استان و توجه به آنها به عنوان ريه‌هاي تنفسي زاگرس تاکيد کرد.

به گزارش مهر، مهرداد فتحي بيرانوند پيش از ظهر جمعه در همايش ضرورت‌هاي ملي زيست محيط از نگاه رسانه در پاسخ به سوال مهر با تاکيد بر لزوم ارتقاي فرهنگ زيست محيطي در جامعه اظهار داشت: مهمترين موضوع در حفظ محيط زيست ارتقا اين فرهنگ بوده و رسانه‌ها در اين زمينه نقش بسيار تاثير‌گذاري دارند.

ريه‌هاي تنفسي کشور را دريابيم

وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع وضعيت جنگل‌هاي زاگرس اشاره کرد و گفت: جنگل‌هاي زاگرس در واقع بايد گفت که ريه‌هاي تنفسي کشور محسوب مي‌شوند و بخش عمده‌اي از آبهاي زيرزميني، حيات وحش و ... کشور را حفظ مي‌کنند. مدير کل محيط زيست لرستان با تاکيد بر اينکه زندگي مردم کشور وابسته به جنگل‌هاي زاگرس است گفت: با اين وجود متاسفانه جنگل‌هاي زاگرس حال و روز خوشي ندارند و حفظ آنها نيازمند توجه مسولان در سطح کلان ملي است.

فتحي بيرانوند با بيان اينکه شش ميليون هکتار جنگل در حوزه زاگرس وجود دارد تصريح کرد: از اين ميزان بيش از هزار و 200 هکتار دچار خشکيدگي و آفات شده و از بين رفته‌اند.

يک پنجم جنگل‌هاي زاگرس از بين رفت

وي با بيان اينکه حدود يک پنجم جنگل‌هاي زاگرس تا کنون از بين رفته است گفت: همچنين تا کنون بيش از 560 هکتار از جنگل‌هاي استان لرستان که در حوزه زاگرس قرار دارند نيز نابود شده اند.

مدير کل محيط زيست لرستان با تاکيد بر اينکه اگر فکري به حال جنگل‌هاي زاگرس صورت نگيرد در سال‌هاي آينده اين امر تبديل به يک بحران خواهد شد گفت: متاسفانه امروز جنگل‌هاي زاگرس با تغيير کاربردي‌ها، زغال گيري، چراي بي‌رويه و ... در حال نابودي هستند.

فتحي بيرانوند با بيان اينکه بر اساس برآوردهاي صورت گرفته قيمت هر درخت بيش از دو هزار دلار است عنوان کرد: اين در حاليست که ميزان جريمه اي که طي دهه 40 بابت قطع هر درخت در قوانين در نظر گرفته شده تنها 20 هزار تومان است.

وي همچنين به بحث آتش‌سوزي‌هاي جنگل‌هاي زاگرس اشاره کرد و افزود: متاسفانه امسال بيش از سه هزار و 500 هکتار از جنگل‌هاي لرستان در مناطق آزاد و حفاظت شده دچار آتش‌سوزي شده است.

پايگاه اطفا حريق غرب کشور در لرستان ايجاد مي‌شود

مديرکل محيط زيست لرستان با تاکيد بر اينکه بيش از 95 درصد آتش‌سوزي‌ها بر اثر عامل انساني بوده است گفت: با توجه به وضعيت توپوگرافي لرستان اکثر جنگل‌هاي لرستان در مناطق صعب‌العبور واقع شده و اين در حاليست که کمبود تجهيزات و امکانات کار را براي اطفا حريق در اين مناطق سخت کرده است. فتحي بيرانوند بر ضرورت اختصاص تجهيزات و امکانات مورد نياز براي هلي برد نيرو‌ها و همچنين اطفا حريق براي استان لرستان از سوي مسئولان ملي تاکيد کرد.

وي با بيان اينکه ما در اين راستا درخواستي را از معصومه ابتکار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور مبني بر ايجاد پايگاه اطفاي حريق غرب کشور در لرستان داشته ايم گفت: در صورتي که اين پايگاه در لرستان ايجاد شود سال آينده ديگر شاهد وقوع خسارت‌ها و آتش‌سوزي‌هاي فراوان در استان نخواهيم بود.

مدير کل محيط زيست لرستان همچنين از استفاده از ظرفيت تشکلهاي مردمي‌در رابطه با اطفا حريق در جنگل‌هاي استان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته سال آينده براي اين تشکلها دوره‌هاي آموزشي را برگزار خواهيم کرد.

ريزگردها زاگرس را خفه کرد

فتحي بيرانوند در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع ريزگرد‌ها در استان لرستان اشاره کرد و افزود: طي سال گذشته استان لرستان شاهد 136 روز آلوده بوده است و امسال نيز تا امروز 55 روز آلوده را در لرستان شاهد بوده ايم.

وي با بيان اينکه ريزگردها از مناطق غربي و مرکزي وارد کشور مي‌شوند گفت: ما کار خاصي نمي‌توانيم انجام دهيم چرا که کانون اين ريزگردها خارج از کشور بوده و تنها کاري که مي‌توانيم انجام دهيم کاهش اثرات زيان بار اين ريزگردها است.

90 درصد گونه‌هاي جانوري در 40 سال منقرض شد

مديرکل محيط زيست لرستان در بخش ديگري از سخنان خود به گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد و انقراض لرستان اشاره کرد و بيان داشت: متاسفانه 90 درصد گونه‌هاي جانوري طي 40 سال گذشته از بين رفته و اندک گونه‌هايي که مانده به دليل عدم تجديد نظر در قوانين و مقررات در حال از بين رفتن هستند. فتحي بيرانوند با تاکيد بر اينکه استان لرستان تنها استاني است که با کمک دادگستري اقدام به راه اندازي شعب رسيدگي به تخلفات در اين زمينه کرده است گفت: در اين راستا براي اولين بار در کشور جريمه 4 سال زندان براي يک متخلف در اين حوزه در نظر گرفته شد.



amir October 10, 2015 04:24 PM

بلوط ها سروها نارون ها جوانان بر اثر عارضه سکته سنکوپ
سرطان فشارهای اقتصادی بیکاری یاس و حرمان و نا امیدی
میمرند و نابود میشوند واین روند وحشت همچنان در سرزمین نفرین
شده من و منطقه ادامه خواهد داشت خفاش های خون آشام شب
کفتارها و گراز ها وتوله هایشان بر نا بودی انسان و طبیعت همچنان زوزه میکشند قیام و رستاخیز کنونست نه فردا

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: