آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 آبان ماه 1394 = 26-10 2015

سفر جک استراو به ایران و ماجراهای پس از آن

رادیو آلمان: حدود صد نفر در اصفهان به سفر توریستی وزیر خارجه پیشین بریتانیا به ایران اعتراض کردند. یک نماینده مجلس سفر جک استراو را "کلید فتنه بزرگ‌تر" دانست و امام جمعه شیراز هم انگلیس را متهم به براندازی خاندان زندیه کرد.

جک استراو وزیر خارجه پیشین بریتانیا مدتی است که در قالب یک تور مسافرتی به ایران رفته است. وزارت امور خارجه در یک بیانیه رسمی اعلام کرده سفر او رسمی نیست و استراو در این سفر با هیچیک از مقامات حکومتی دیدار نداشته و نخواهد داشت.

اما ظاهرا رسمی یا غیر رسمی بودن سفر وزیر خارجه پیشین بریتانیا چندان اهمیتی برای مخالفان حضور او در ایران ندارد. روزهای یک‌شنبه و دوشنبه سوم و چهارم آبان (۲۵ و ۲۶ اکتبر) جمعیتی که تعدادشان حدود ۱۰۰ نفر برآورد شده است مقابل هتل عباسی اصفهان و دانشگاه هنر این شهر تجمع کردند.

این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها شعارهای "مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس" نوشته شده بود نسبت به حضور جک استراو در ایران اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا این تجمع‌ها غیرقانونی و بدون مجوز بوده و پس از دو ساعت خاتمه یافته است.

تجمع مقابل دانشگاه هنر به این دلیل بوده که معترضان تصور می‌کردند قرار است جک استراو در این دانشگاه سخنرانی کند اما روابط عمومی این دانشگاه اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای جک استراو در این دانشگاه پیش‌بینی نشده است.

معترضان همچنین مقابل هتل اطلس شاهین‌شهر هم رفته‌اند اما از آنجا که جک استراو اصلا در این هتل اقامت نداشته، از آنجا متفرق شده‌اند.

نماینده مجلس سفر استراو را "کلید فتنه بزرگتر" دانست

خبرگزاری تسنیم با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره سفر جک استراو به ایران گفت‌وگو کرده است. احمد سالک این سفر را با برنامه‌ریزی دانسته و گفته است: «پیش‌بینی ما این است که این برنامه دقیقاً بر اساس اهدافی است و آن اهداف به‌دنبال نفوذ در لایه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.»

وی علیرغم تایید توریستی بودن سفر استراو آن را بدون هدف ندانسته و اضافه کرده: «انگلستان استعمار پیر است و سابقه بسیار بدی در ارتباط با جمهوری اسلامی دارد، هیچ زمان قطعاً قابل اعتماد نیست.»

این نماینده مجلس یک بار دیگر اعتراضات مردمی سال ۱۳۸۸ را "فتنه انگلیس" دانسته و گفته است: «انگلیس با سفارتی که در تهران باز شده، همچنان که در فتنه ۸۸ نقش اساسی به‌عهده داشت، امروز هم با بازگشایی این سفارت و با ورود جک استراو به اصفهان و دیگر استان‌ها، فتنه بزرگ‌تر را تعقیب می‌کند و کلید می‌زند و با عناصری که دارند ارتباط برقرار و بستر نفوذ را در آینده فراهم می‌کنند.»

اعتراض امام جمعه شیراز

روز جمعه هم‌زمان با تاسوعا، امام جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه به حضور جک استراو در این روز در شیراز اعتراض کرد. آیت‌الله اسدالله ایمانی گفت: «چرا این فرد در تاسوعای حسینی، گردشگری خود به شیراز را قرار داده و آیا مسئولان در این مورد پاسخی دارند؟»

وی سفر وزیر خارجه پیشین بریتانیا به شیراز را به دوران کریم خان زند مرتبط کرده و گفته انگلیس‌ها بودند که باعث پایان حکومت زندیه در شیراز شدند.



Dariush October 26, 2015 01:53 PM

دلواپس نکنید خودتان را، آقا جًک هم ریش دارد، هم تسیبح میندازد و سلوات میفرستد که نگو! اذیت نکنید بی‌چاره مسافر را ، گناه دارد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسرین محمدی October 26, 2015 05:13 PM

باز این ۲ تا گروه آدمخوار زنجیر پاره کرده اند ! عربده نکشید / اربابتون است/ ارباب

گزارش یا اعتراض به این نظر


Koroush October 26, 2015 06:43 PM

بسيج و سپاه نميدونند جك استرو ارباب امامشان است؟ يا به دستور خامنه اي خودشون مسخره كردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: