آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 11 آبان ماه 1394 = 02-11 2015

پول نداریم، حسابتان را تمدید کنید

اوضاع نابسامان یکی دیگر از موسسات اعتباری غیرمجاز

با وجود اینکه برخی موسسات اعتباری غیرمجاز در مسیر ساماندهی و دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی قرار گرفته‌اند، ولی در مواردی هستند موسساتی که اوضاع چندان مناسبی نداشته و تضمینی برای انجام تعهدات آنها مقابل سپرده گذارانشان وجود ندارد. شرایطی که تاکید دارد تا زمانی که مجوز موسسات نهایی نشده جایگاه قابل اعتمادی برای سپرده‌گذاری نیستند.

به گزارش ایسنا، اخیرا رییس کل بانک مرکزی بار دیگر در مورد موسسات اعتباری غیر مجاز هشدار داد و اعلام کرد که مردم برای دریافت خدمات و سپرده‌گذاری فقط به بانک‌ها و موسسات اعتباری که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی ثبت شده است مراجعه کنند.

تاکید چندباره سیف و معاونانش نسبت به عدم سپرده‌گذاری و فریب خوردن در مقابل سودهای بالای موسسات غیر مجاز در حالی مطرح می‌شود که با وجود تحولاتی که در ساماندهی و کنترل عملکرد بازار غیرمتشکل پولی در یکی دو سال اخیر ایجاد شده، باز هم برخی مردم نسبت به سپرده‌گذاری در این موسسه‌ها اقدام می‌کنند که حاصل آن در مواردی چیزی جز وارد شدن ضرر و زیان یا از دست رفتن سرمایه‌ برای آنان نبوده است.

چندی پیش بود که موسسه میزان که حتی تا پای دریافت مجوز هم پیش رفته بود به دلیل نداشتن ساختاری محکم و پایه‌ای قوی و منطبق با قانون با یک تکانه فرو ریخت و در طول یک سال کارکنان و سپرده‌گذارانش را با مجموع سرمایه بیش از 3000 میلیارد تومانی که از مردم جمع کرده بود معلق گذاشت. این در حالی است که برخی گزارش‌های رسیده مردمی حاکی از آن است که یکی دیگر از موسسات غیرمجاز نام آشنا که اتفاقا از سابقه زیادی هم برخوردار است، اکنون شرایط مطلوبی نداشته و حتی در برخی شعب آن توان پرداخت منابع مشتریان وجود ندارد.

بنا بر اظهارات سپرده‌گذاران، این روزها برخی شعب این موسسه دچار ازدحام مشتری برای دریافت منابع شده‌اند، ولی نه تنها موسسه توان بازپرداخت سپرده‌ها را ندارد بلکه حتی مشتریان خود را از دریافت سودهای کوتاه مدت سپرده‌ محروم کرده است. نکته قابل تامل اینجاست که موسسه در این شرایط هم باز برای نگه داشتن منابع سپرده‌گذاران، آنها را به تمدید حساب سپرده سالانه و گشایش چنین حسابهایی با سود بالاتر و حتی تا 25 درصد تشویق می‌کند! و مشتری هم در حالتی که توان دریافت منابع خود را ندارد ناگزیر به پذیرش این پیشنهاد می‌شود.

به هر حال سود پرداختی در موسسات غیرمجار که عمده دلایل ترغیب شدن مردم برای رفتن به سمت آنهاست شاید فقط دو تا سه درصد بیشتر از سود موسسات یا بانک‌های مجاز باشد، ولی در مقابل آن نه تضمینی برای بقای موسسه وجود دارد و نه در هنگام هر گونه اتفاقی برای این دست از موسسات، بانک مرکزی مسوولیت آن را می‌پذیرد و فقط ممکن است از میلیون‌ها تا میلیاردها سرمایه یک سپرده‌گذار در نهایت به سرنوشتی مانند سرمایه سپرده‌گذاران موسسه منحل شده میزان دچار شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: