آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 30 آبان ماه 1394 = 21-11 2015

چرا روابط زناشویی این روزها سرد شده است!؟

سردی روابط عاطفی زناشویی علل مختلفی دارد که برخی از آنها با تغییر زمان دچار تحول می شوند.

گروه اجتماعی«تیتریک»،لایک، کامنت، شیر، فوروارد، و سایر مشتقات این نوع شبکه ها مثل استیکرها با ورود خود جای انرژی های مثبت، ارتباطات رو در رو همچون دوست داشتن، ارائه نظر و صحبت، تبلیغات، انتشار و احساسات درونی و بیرونی واقعی که دو طرف را به هم نزدیک می‏کند گرفته است. این شبکه‏ها در نظر کاربر جذاب می‏آید و در نتیجه او را به سمت خود می‏کشاند. مسئله ای که این میان مطرح می‏شود، این است که چرا امروزه تکنولوژی‏ها گذشته از مسائل ديگر زندگی‏های مشترک را در سلطه خود گرفته اند؟

استفاده درست و نادرست هر اختراع یا وسیله‏ای که به جهت تکنولوژی در دسترس مخاطب قرار می‏گیرد به نحوه ديدگاه اشخاص بر می‏گردد. اگر از تکنولوژی به درستی استفاده نشود نه تنها نمی‏تواند در زندگی فردی اشخاص مفيد باشد؛ بلکه اثرات مخربی نيز بر جا مي گذارد. با این حال با اشخاصی مواجه هستیم که خود و زندگی مشترک شان را با حضور نا به جای این شبکه‏ها با مخاطره رو به رو می‏کنند.

*دنیای مجازی بلا یا راحت جان؟!

فرهنگ غلط و نبود برنامه‏ریزی در استفاده از این شبکه‏ها باعث ناهنجاری هایی می‏شود که روابط زوجین و بنیان خانواده هاي ایرانی را با زلزله ای خفیف در آغاز و در صورت غفلت با ویرانی همراه می‏کند.

زیبا، 39 ساله، فروشنده می‏گوید: این پنجره وسیعی که پیش چشمان ما باز شده از يک سو بسیاری از زندگی‏ها را به هم ریخته است، چون حریم‏ها و خط قرمزها در زمان استفاده رعایت نمی‏شود که این نزدیکیِ زیادِ روابط، آسیب زدنی است، از سوی دیگر همین شبکه‏ها برای تجارت و کسب و کار برای برخی افراد موفقیت به همراه دارد. استفاده درست و منفعت شبکه‏های اجتماعی متعدد و رسیدن به آن دست خودمان است. بنابراین باید هدف در استفاده مد نظر قرار گیرد.

دکتر رزا افشار، جامعه شناس می‏گوید: استفاده زیاد و ارتباط با کسانی که هویت‏های خود را جعل می‏کنند یا قصد سودجویی دارند باعث می‏شود این افراد از هویت و فرهنگ اصلی دور شوند و هر عقیده روشنفکرانه، تصاویر، مطالب جالب و آزادی در این فضا باعث نابود شدن خیلی از مسائل انسانی شده است.

*شبکه های اجتماعی خروس بی محل در زندگی زوجین

گاهی زن و شوهر به دلیل دوری در طول روز به جهت کار و خستگی روزانه، در پایان شب نیاز به حضور کنار هم و هم کلامی و فراهم کردن آرامش روحی دارند، اما زوجین به جای توجه به يکديگر مشغول شبکه‏های اجتماعی می‏شوند. از سویی این مسئله نامناسب در زمان صرف غذا و میهمانی‏ها نیز اتفاق می‏افتد و باعث رنجش و ناراحتی یکی از طرفین و چه بسا تیرگی روابط می‏شود.

رضا 28 ساله، متاهل و کارمند، می‏گوید: همسرم از شبکه های اجتماعی بیش از اندازه استفاده می‏کند و مسئله این است که در مواقع نامناسب مثل صرف غذا و میهمانی‏ها از این شبکه‏ها استفاده می‏کند، که باعث ناراحتی من و اطرافیان می‏شود. بارها ناراحتی‏ام را توضیح داده‏ام، اما او به این فضا معتاد شده و اين استفاده افراطی مرا نگران می‏کند.

این جامعه شناس معتقد است: زمان بندی برای استفاده از شبکه‏های اجتماعی علاوه بر استحکام روابط زوجین مبنای ایدئولوژی جامعه است. جدا از وقتی که فضای مجازی از زوجین می‏گیرد، مزایا و معایبی دارد که کاربران از آن مطلع نبوده و حواسشان نیست که استفاده نادرست چه آثاری به دنبال دارد. برخی از افراد اعتقاد به خوبی این فضا، آزادی عقیده و حضور دوستان دارند، در حالی که می‏توانستند در این مدت زیاد با همسر خود ساعات خوبی داشته و طعم احساس و دوست داشنتی‏های واقعی را درک کنند و مقید به چارچوب مقدس روابط زناشویی باشند نه ارتباطات بی قید و بندی که به مرور زمان حرمت زندگی افراد را به خطر می‏اندازد.

*شبکه‏ هاي مجازي و سردی در عواطف زوجین عامل انحلال زندگی

به نظر می‏رسد گاهی تعاملات انسانی نادرست در سست شدن روابط و زندگی زوجين تاثیر داشته و آن ها را از هم دور می‏کند. به طوری که در شهرهای بزرگ و با جمعیت بالا که دسترسی به امکانات ارتباطی مختلف فراهم است این روابط با حضور فرد سوم به جهت شبکه‏های اجتماعی، دچار تزلزل شده و نتیجه زندگی زوجین طلاق است. به طوری که در سال 93 تعداد طلاق‏های ثبت شده در کشور به 163569 رسید که با رشد 8200 موردی همراه بود.

تعداد ازدواج های ثبت شده در این سال به 724324 نفر رسید و با مقایسه با میزان طلاق، نسبت ازدواج به طلاق به 4.4 رسید. به عبارت دیگر به ازای هر 4.4 ازدواج در کشور، یک طلاق رخ می‏دهد که از سال 90 تا کنون بیشترین تعداد طلاق ثبت شده در کشور به سال 93 اختصاص دارد. بی شک بخشی از این جدایی‏ها و حتی طلاق‏های عاطفی بی ارتباط با استفاده‏ نادرست از شبکه‏های اجتماعی نیستند.

بهار، 44 ساله، کارمند دلیل اصلی از هم گسستگی زندگی‏اش را وجود شبکه‏های اجتماعی و در نهایت دوستی‏های بی سر انجام در این شبکه‏ها عنوان می‏کند. روابط سرد در زندگی زناشویی باعث شده تا به ارتباطات در شبکه‏های اجتماعی روی آورد و در نتیجه زندگی مشترکش را به دلیل وعده های پوچ مطرح شده از طرف افراد مجازیِ دوست نما از دست بدهد.

افشار، جامعه شناس، معتقد است: در تمایل زوجین به شبکه‏های اجتماعی یک طرفه‏نگری به این تکنولوژی صحیح نیست، چرا که هر تعاملی دو طرفه است. اگر در یک خانواده زمان زیادی به فضای مجازی اختصاص داده می‏شود مشکلاتی در رابطه زوجین بوده و بالطبع خللی وجود داشته که این شبکه‏ها وارد روابط زن و شوهر شده است در حالی که می‏توانستند به احساسات، گفتمان و روابط گرم بپردازند. مسئله ای که شاید اختصاص وقت به آن، اتفافات و روابط بیهوده در فضای مجازی را کم یا بر طرف می‏کرد. مدیریت درست می‏تواند به رابطه و زندگی زوجین کمک کند که اگر این مدیریت و بررسی نباشد خلا اتفاق افتاده و هر چیزی اعم از شبکه‏ها و افراد می‏توانند به زوجین و زندگیشان صدمه وارد کنند.

*نبود مدیریت فردی و استفاده‏ نادرست از شبکه‏ های اجتماعی

اگر استفاده اشتباه از شبکه های اجتماعی را یک آسیب و شناخت و استفاده درست را نوعی فرهنگ بدانیم در واقع پیش‏گیری اتفاق افتاده است. این مسئله درباره شبکه‏های اجتماعی در قالب مدیریت فردی در اشخاص برای استفاده و عملکرد روابط انسانی محقق می‏شود، اما متاسفانه این مدیریت در جامعه ما انگشت شمار است. با مدیریت نکردن در استفاده از این ابزار آسیب‏های آن را وارد زندگی خود مي کنيم. در ایران که تمایل به تعهد و پایبندی به اصول خانواده وجود دارد نفوذ شبکه‏های اجتماعی تا این اندازه بر روابط تعداد زیادی از خانواده‏ها تاثیر مخرب گذاشته است.

آسیب‏های این شبکه‏ها مشکل نیست و هر روز می‏شود از این فضا دل کند. مشکل نتوانستن حل این مسئله و نداشتن قدرت تشخیص در استفاده است که به عدم مهارت و شخصیت فرد بر‏می‏گردد. همه عوامل غیر از شبکه‏های اجتماعی هم می‏تواند در این اتفاق موثر باشد. شبکه‏ها یک ابزار هستند و ما انسان‏ها می‏توانیم درست از این ابزار استفاده کنیم تا تکنولوزی ما را در بر نگیرد، اما آبا به راستی این امر مهم در جامعه، محقق می‏شود؟!



بابک November 21, 2015 08:59 PM

کاملا با این نوشته موافقم، اثرات مخرب اون را هم در زندگی خانوادگی خودم مشاهده کرده ام تنها فقط از چند برنامه تلفنی برای ارتباط رایگان با پدر و مادرم در ایران استفاده میکنم و مابقی برنامه ها را از وسایلم پاک کرده ام دلم برای هر کدام از عزیزانم تنگ بشه باهاشون اگه دور باشند تلفنی و اگه نزدیک باشند به دیدارشون میروم با تکنولوژی مخالف نیستم اما ما بایستی فرمان کنترل دستمون باشه نه تکنولوژی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: