آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 آذر ماه 1394 = 25-11 2015

کیفیت آموزشی پشت در کلاس درس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور مهم‌ترین چالش پیش روی آموزش‌وپرورش را کیفیت آموزشی عنوان کرد.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور اظهار داشت: با استقرار ساختار 3-3-6 آموزش‌وپرورش با چالش‌هایی مواجه شد بنابراین تا چند سال آینده باید در زمینه حفظ کیفیت تلاش کنیم.
وی افزود: هم‌اکنون چند سال از استقرار پایه ششم در دوره ابتدایی گذشته است اما آیا استان‌ها از چالش‌ها رها شده‌اند یا هنوز درگیر تعلیم معلم و ارتقای کیفیت هستند؟
به گفته زرافشان، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 90 پژوهشی را درباره استقرار ساختار 3-3-6 انجام داد و پیامدهای آن را برای آموزش‌وپرورش بررسی کرد. در این گزارش آمده است که اگر آموزش‌وپرورش تمام ظرفیت‌های انسانی، مدیریتی و مالی خود را بسیج کند می‌تواند چالش‌های ناشی از استقرار این ساختار را مدیریت و ساماندهی کند.
اجرای سند تحول بنیادین شاید وقتی دیگر
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش عنوان کرد: در این گزارش آمده است استقرار ساختار 3-3-6 اقدام بزرگی است و در این سال‌ها انتظار پرداختن به کیفیت و اجرای سند تحول بنیادین را نمی‌توان داشت. وی با اشاره به اینکه در شورایعالی آموزش‌وپرورش موضوع شایستگی حرفه‌ای دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: توانمندی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید افزایش یابد.
زرافشان ادامه داد: چالش پیش روی آموزش‌وپرورش در سال‌های آینده، حفظ کیفیت است. بنابراین راهبرد اصلی وزارتخانه پرداختن به این موضوع است و در همایش توسعه عدالت آموزشی که با حضور 4 وزیر، اعضای هیات رئیسه مجلس و جمعی از معاونان آموزش‌وپرورش در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، مسائل گوناگون بررسی می‌شود. زرافشان درباره کیفیت آموزش دانش‌آموزان تصریح کرد: ارتقای کیفیت معلمان، جریان یاددهی و یادگیری را بهبود می‌بخشد و همین موضوع در کیفیت دانش‌آموزان تاثیرگذار است. باید فرصت‌های جدید را در زمینه بروز استعدادهای دانش‌آموزان فراهم کنیم که در این باره پژوهشسراها را راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌اکنون در سطح کشور 494‌پژوهشسرا داریم که تا 2 سال آینده در مجموع 200 پژوهشسرای دیگر افتتاح خواهد شد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش افزود: انتظار ما از آموزش‌وپرورش ورود دانش‌آموزان به عرصه‌های خلاقیت و نوآوری است و انتظار پژوهشگری از آنها داریم. زرافشان با اشاره به کارآفرینی دانش‌آموزان بیان کرد: دبیرخانه کارآفرینی ملی است و باید به تمام دوره‌های تحصیلی خدمات دهد. کارآفرینی یکی از دغدغه‌های اصلی کشور است و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به کارآفرینی توجه دارد و بعد از این آموزش‌وپرورش باید مسؤولیت خود را در این زمینه ایفا کند.
لزوم ارتقای یادگیری دانش‌آموزان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه عملکرد تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان باید ارتقا یابد، افزود: هم‌اکنون 85 درصد داوطلبان با استفاده از سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد و پیام‌نور ثبت‌نام می‌کنند و فرصت‌های تحصیلی در سال‌های آینده براساس نمرات امتحانات نهایی است و هر استانی که میانگین نمرات نهایی آن پایین باشد دانش‌آموزانش از پذیرش در دانشگاه‌ها محروم می‌مانند.
چالش‌های آموزش فنی و حرفه‌ای
زرافشان درباره کیفیت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای بیان داشت: با استقرار ساختار 3-3-6 با چالش‌های جدیدی در آموزش فنی‌وحرفه‌ای مواجهیم به گونه‌ای که از سال آینده هنرستان‌ها 3 پایه می‌شوند و دانش‌آموزان تحت پوشش به یک‌میلیون و 300 هزار نفر می‌رسند. همچنین در شاخه نظری با حذف پیش‌دانشگاهی جمعیت دانش‌آموزی یک‌میلیون کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: در طول 4 سال آینده نیاز به توجه ویژه‌ای برای ظرفیت‌سازی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بویژه ایجاد ظرفیت‌های جدید در بحث فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است. البته در استخدام آموزش‌وپرورش توجه ویژه‌ای به جذب نیرو برای هنرستان‌ها شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ساعات آموزش، عنوان کرد: جدول برنامه درسی، زمان‌بندی آموزش را تعیین کرده است.
براین اساس هر زنگ 50 دقیقه تعریف شده و اگر 3 ساعت آموزش معادل 150 دقیقه است به جای 150 دقیقه زنگ را 90 دقیقه کنیم، آموزش ارائه شده بدون کیفیت است و دانش‌آموزان مطالب را به‌خوبی نمی‌آموزند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: