آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 6 آذر ماه 1394 = 27-11 2015

بازار ارز؛ رکورد تاریخی قیمت دلار شکست

احتمال شکل‌گیری بازار هیجانی

بانک مرکزی، نرخ دولتی دلار را ۳۰۰۲ تومان تعیین کرد و با این اقدام اختلاف نرخ دلار آزاد و رسمی به ۶۴۰ تومان رسید. به گزارش مهر، همین دو هفته پیش بود که نرخ دلار در بازار آزاد به شدت افزایش یافت و به رقم ۳۶۰۰ تومان رسید و با وجود اینکه پس از آن اندکی کاهش یافت اما نرخ آن مجددا طی چند روز اخیر افزایش یافت و به بالای ۳۶۰۰ تومان رسید و در نهایت روز چهارشنبه از نرخ ۳۶۱۵ تومان عبور کرد دیروز با این اقدام بانک مرکزی به نرخ ۳۶۴۰ هزار تومان رسید و در همین رقم جا خوش کرد.

براین اساس بانک مرکزی با وجود اینکه به دنبال ارز تک نرخی است اما ارز بازار آزاد گویا خیال تک نرخی شدن ندارد و دائما از نرخ دولتی فرار می کند تا جایی که اختلاف قیمت دلار رسمی و آزاد در حال حاضر به ۶۴۰ تومان رسیده که به نوبه خود رکورد اختلاف قیمتی جدیدی محسوب می شود و مشخص نیست بانک مرکزی چگونه قصد دارد که تک نرخی ارز را اجرایی کند.

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد در چند روز پایانی ماه گذشته توسط کارشناسان اقتصادی اینگونه تعبیر شد که بانک مرکزی از طریق افزایش نرخ ارز قصد تامین کسری بودجه دارد، البته عده دیگری از اقتصاددانان هم با وجود افزایش قیمت‌ها انتظار داشتند که در آینده نرخ دلار به زیر ۳۰۰۰ تومان نزول کند اما به نظر می رسد که با اتفاق روز گذشته که بازار ارز را تحت تاثیر قرار دارد، انتظار کاهش نرخ ارز در بازار به فراموشی سپرده شود و انتظاری بیهوده باشد.

در همان مقطع عده ای هم شروع به خرید ارز از بازار کردند به امید اینکه نرخ آن افزایش یابد و حال با گران شدن ارز به دنبال فروش آن با نرخ های بالاتر برای کسب سود بیشتر هستند.

به هر حال همه تصور می ‌ردند که با نزدیک شدن به اجرای برجام و آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور و ورود آنها به داخل و در عین حال با اجرای ارز تک نرخی، نرخ دلار ارزان شود اما این اتفاق فعلا محقق نشده است.

برخی تحلیل‌های اقتصادی هم درباره افزایش قیمت ارز مطرح می‌کند که افزایش نرخ ارز به نفع صادرات کشور است اما از سوی دیگر به نظر می رسد که بخش صادرات کشورمان هنوز این موضوع را درک نکرده و بنابراین این افزایش قیمت ارز جز متضرر شدن مردم حاصل دیگری ندارد. حال باید منتظر ماند و گام بعدی بانک مرکزی را نظاره گر بود.



Jamshid November 27, 2015 04:38 PM

این سخن چرچیل است برای اینکه یک کشور و مردمش را به فقر و فلاکت بکشید و مضمحلش کنید لازم نیست با او وارد جنگ شوید کافیست پول ملی ان کشور را هر چقدر میتوانید بی ارزش کنید کاری که هم اکنون توسط این مزدوران اجنبی ، مثلا به بهانه رونق صادرات مشتی تولیدات و محصولات بی کیفیت و عقب مانده از تکنولوژی روز دنیا ، بخوبی در جریان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: