آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 6 آذر ماه 1394 = 27-11 2015

نگاهی به گروههای بنیادگرای اسلامی در آلمان

اسلام‌گرایان افراطی در آلمان برای جذب جوانان به فعالیت‌های جهادی به زمان زیادی نیاز ندارند. گاه تنها چند هفته یا چند ماه کافی است تا این گروه‌ها جوانی ساده‌دل را جذب و سپس به سوریه اعزام کنند.

به گزارش دوبچه وله آلمان؛ هولگر مونک، رئيس اداره جنایی آلمان، درباره فعالیت افراد و گروه‌های جهادی توضیح داده است. او در گفت‌وگویی با روزنامه "دی ولت" گفته است تا کنون بیش از 750 نفر از این افراد از آلمان به سوریه سفر کرده‌اند. حدود یک سوم از آنها به آلمان برگشته‌اند و حدود 70 نفر از آنها در زمینه رزمی دارای تجربه شده‌اند.

به نظر می‌رسد که مضمون جهاد همچنان برای بسیاری از جوانان افراطی جذاب است. نهادهای امنیتی آلمان اعتقاد دارند که در حال حاضر حدود 43 هزار اسلام‌گرای افراطی در آلمان اقامت دارند. این افراد اعتقاد دارند که امور جامعه باید با شریعت اسلام انطباق پیدا کند.

1- سلفی‌گرایان

شمار پیروان سلفی در سال گذشته افزایش یافته است و به گفته مقامات امنیتی به 7900 نفر رسیده است. سلفی‌ها به برداشتی سخت‌گیرانه از شریعت اسلام گرایش دارند که از قرآن و متون دیگر اتخاذ می‌شود. البته همه آنها حاضر نیستند برای پیاده کردن اعتقادات خود به قهر و خشونت دست بزنند اما شمار افراد خشونت‌گرا مدام بیشتر می‌شود. برخی از جریان‌های دینی و همچنین واعظان در تشدید این گرایش سهم دارند.

2- انصار الأسیر

جمعیت "انصار الأسیر" به معنای "یاران اسیران" یک تشکل سلفی است که به سود زندانیان مسلمان فعالیت می‌کند. بیشتر این افراد به گروه‌های جهادی گرایش دارند و به خاطر حمایت از فعالیت‌های تروریستی در آلمان و سایر کشورها زندانی شده‌اند. جمعیت مزبور می‌کوشد در میان زندانیان اعضای تازه‌ای پیدا کند. "انصار الأسیر" به مراجعان سایت اینترنتی خود توصیه می‌کند که با زندانیان تماس بگیرند و از آنها حمایت کنند. سایت مزبور از وضعیت زندانیان و پرونده‌های جزایی آنها اطلاعاتی ارائه می‌دهند.

3- داعش یا "دولت اسلامی "

فعالیت داعش در آلمان ممنوع است و بیشتر از طریق اینترنت دست به تبلیغ می‌زند. این تشکیلات بر بخشی از عراق و سوریه مسلط است. ابوبکر بغدادی، رهبر این جریان در سال 2014 تأسیس یک خلافت اسلامی را اعلان کرد. دهها هزار اسلام‌گرای افراطی به این جریان پیوسته‌اند که چند صد نفر از آنها از آلمان هستند.

دنیس کوزپرت، خواننده پیشین اهل برلین که در موسیقی رپ فعال بود، احتمالا در سال 2012 به داعش پیوست. او در ویدیوهای تبلیغاتی داعش مردم را به عملیات خرابکاری در آلمان فرا خواند و به مهمترین تبلیغاتچی آلمانی‌زبان گروه بدل شد. گفته می‌شود که او در اکتبر 2015 طی حملات نیروی هوایی ایالات متحده کشته شده است. برخی از افراد افراطی همچنان برای پیوستن به داعش از آلمان به عراق و سوریه سفر می‌کنند.

4- حسن دباغ

حسن دباغ یک آلمانی با تبار سوری است که به عنوان مهمترین کنشگر سلفی در آلمان شناخته می‌شود. او انسان‌ها را به مسلمان و "کافر" تقسیم می‌کند. دباغ رئیس انجمن و امام مسجد الرحمن در لایپزیگ است. او در مسجد یادشده به طور مستمر درس‌ها و موعظه‌های اسلامی برگزار می‌کند.

در گزارش اداره اطلاعات ایالت ساکسن (2014) آمده است که موعظه‌های این فرد می‌تواند جوانان مسلمان کم‌تجربه را به اعتقادات افراطی جذب کند. دباغ همچنین یک "آكادمی اسلامی متحرک" راه‌اندازی کرده و برای تبلیغ اعتقادات خود به شهرهای گوناگون سفر می‌کند. برخی از موعظه‌های او در اینترنت در دسترس است.

5- انجمن "یاری به نیازمندان "

انجمن "یاری به نیازمندان" در سال 2013 به صورت رسمی در شهر نویس به ثبت رسید. این گروه "مددکاری" هدف خود را حمایت از مسلمانان نیازمند ذکر می‌کند، اما وزارت کشور ایالت نوردراین وستفالن، در فعالیت انجمن مزبور "رگه‌هایی از اسلام‌گرایی سلفی" دیده است. به گزارش اداره امنیتی آلمان در اکسیون‌های انجمن یادشده مبلغانی ظاهر می‌شوند که گرایش سلفی آنها آشکار است.

6- ابراهیم ابوناجی

ابراهیم ابوناجی در سال 1964 در اردوگاه آوارگان نصیرات در نوار غزه به دنیا آمد. در سال 1994 تابعیت آلمانی به دست آورد. با این که او در دوره های آموزشی خاصی شرکت نکرده، اما از بانفوذترین واعظان سلفی در آلمان شناخته می شود. او نوشته های خود را، که خوانشی بی نهایت افراطی از شریعت را تبلیغ می کنند، در اینترنت منتشر می کند. او مدام بر برتری مسلمانان بر "کافران" تأکید می کند.

ابوناجی سایت اینترنتی "دین حقیقی" را اداره می کند. شبکه ای نیز به همین نام وجود دارد که اعضای آن در کارزار "بخوان " Lies فعال هستند. این افراد در شهرهای آلمان قرآن به زبان آلمانی پخش می کنند. در گزارش اداره امنیتی سال 2014 آمده است برخی از افرادی که "به توزیع قرآن پرداختند، سر از سوریه در آوردند".

7- جمعیت اسلامی "ملی گروش "

جمعیت اسلامی "ملی گروش" به معنای "دیدگاه ملی" بزرگترین سازمان اسلام‌گرا در آلمان است که حدود 31 هزار نفر عضو دارد و هوادارانی بسی بیشتر. این جمعیت را نجم‌الدین اربکان، سیاستمدار ترک، در اواخر دهه 1960 پایه‌گذاری کرد.

سران این جمعیت "سرمایه‌داری" و "صهیونیسم" را علت اصلی "نظام غیرعادلانه" کنونی در جهان می‌دانند و به پیروان خود توصیه می‌کنند که از دوستی با "کفار" پرهیز کنند. مصطفی کمالاک، رئیس جمعیت، "اتحادیه اروپا" را "باشگاه مسیحیان" و "انجمن جنگجویان صلیبی" خوانده است. این جمعیت در آلمان نشریه‌ای به نام "ملی گازته" منتشر می‌کند که در شماره ژوئن 2013 نوشته بود: «تصویب قوانینی فراتر از قوانین الهی، عملی کفرآمیز است.»

8- بریگاد لوهبرگ

در سال 2013 حدود 20 جوان از شهر دینزلاکن در ایالت نوردراین وستفالن برای شرکت در جهاد به سوریه رفتند. بیشتر آنها به محله لوهبرگ تعلق داشتند و همین نام را برای دسته خود برداشتند. بنا به گزارش رسانه‌ها گروه یادشده تحت تأثیر مبلغی به نام مصطفی به عقاید تند و افراطی گرایش یافت.
دستکم 4 نفر از جهادگران شهر دینزلاکن در سوریه کشته شدند و حداقل یکی از آنها به عملیات انتحاری دست زد. یکی از اعضای احتمالی گروه در آغاز سال جاری دستگیر شد: نیلس در نوامبر 2014 به آلمان مراجعت کرد. او قرار است در ژانویه آینده در برابر دادگاه قرار گیرد .

9- پییر فوگل

پییر فوگل یکی از بانفوذترین اسلام‌گرایان در آلمان است. او که به کیش اسلام گرویده، از سال 2006 فعالیت تبلیغاتی انجام می‌دهد. او عقاید جدل‌انگیز خود را از طریق ویدیوهای اینترنتی در میان جوانان تبلیغ می‌کند. او عقیده دارد که حجاب برای زنان مسلمان واجب است.
فوگل گفته است که ترور و اعمال خشونت علیه افراد بی‌گناه با کیش اسلام ناسازگار است. به نظر مؤسسه پژوهشی "بنیاد آموزش سیاسی" فوگل به سختی رفتار اسلامی، توأم با خیر و نیکی، را از رفتار غیراسلامی، همراه با شر و پلیدی، جدا می‌کند. به نظر مقامات امنیتی آلمان، باورها و آموزه‌های فوگل می‌تواند برخی از جوانان را به سوی گرایش‌های افراطی سوق دهد.

10- سون لاو

سون لاو از همراهان پییر فوگل است. او که در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمده بود در حوالی سال 2000 کیش خود را به اسلام تغییر داد و چند سال بعد به سلفی‌ها گرایش یافت. او تا سال 2008 در بنیاد آتش‌نشانی شهر مونشن‌گلادباخ شاغل بود. پس از آن مغازه‌ای برای امور اسلامی باز کرد. او مدتی ریاست جمعیت "دعوت به بهشت" را عهده‌دار بود.
سون لاو به گفته خودش در سال‌های گذشته چند بار "برای ارائه خدمات انسانی" به سوریه سفر کرده است. او در سپتامبر 2014 به برکت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک به شهرت رسید و در شهر ووپرتال به همراه دوستان سلفی خود یک "پلیس شرعی" تأسیس کرد که می‌کوشید جوانان را از رفتن به "اماکن فساد" باز دارد. دادستانی آلمان از این فرد به اتهام "نقض قانون آزادی اجتماعات" شکایت کرده است.

11- توحید آلمان؛ جمعیت "ملت ابراهیم" سابق

"توحید آلمان" تشکیلات جانشین "ملت ابراهیم" است. هر دو جمعیت در آلمان ممنوع هستند اما در اینترنت همچنان به تبلیغاتی سلفی ادامه می‌دهند. جمعیت توحید آلمان یک سایت دارد و در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک و یوتیوب فعال است.

گروه "توحید آلمان" در اینترنت ویدیوهایی منتشر می‌کند که برخی از آنها جهاد را تبلیغ می‌کنند و به تنفر از دگراندیشان دامن می‌زنند. دنیس کوزپرت، جهادگرای آلمانی که در سال 2015 در سوریه به قتل رسید، یکی از سران این گروه بود که به همراه سایر اعضای "ملت ابراهیم" به داعش پیوست.

12- سلول ولفسبورگ

حدود 20 جهادگرا در سالهای 2013 و 2014 از شهر ولفسبورگ به عراق و سوریه سفر کردند تا در مبارزات "دولت اسلامی" شرکت کنند. هم‌اکنون محاکمه دو نفر از اعضای "سلول ولفسبورگ" به نام‌های ایوب و ابراهیم جریان دارد. آنها در تابستان 2014 از راه ترکیه به سوریه رفته بودند. ابراهیم در برابر دادگاه تائید کرده است که تحت تأثیر شخصی به نام یاسین، که فعلا در سوریه است، به افکار افراطی گرایش یافته است.

ابراهیم ارادت خود به یاسین را با این کلمات بیان می‌کند: «او حاضر بود به هر سؤالی جواب بدهد. همه برای او احترام زیادی قائل بودند». در صورتی که اتهامات دو متهم یادشده ثابت شود، ده سال زندان در انتظار آنهاست. دست کم 7 نفر از جهادگرایان حلقه ولفسبورگ تا کنون در سوریه جان باخته‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: