آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 8 آذر ماه 1394 = 29-11 2015

بدهی چند ایرلاین بیش از سرمایه آنها است

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: بدهی چند ایرلاین به شرکت فرودگاه ها بیش از سرمایه آنها است وخواستار حمایت و ورود مراجع ناظر برای تعیین تکلیف و تسریع در پرداخت بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه های کشور شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت الله مه آبادی افزود: ایرلاین های بدهکار به شرکت فرودگاه های کشور به سه گروه تقسیم می شوند، گروه نخست، ایرلاین هایی که توانایی پرداخت بدهی های خود را دارند و معمولا در خارج از صنعت هوانوردی سرمایه گذاری می کنند که این ایرلاین ها باید بدهی های خود را بسرعت پرداخت کنند، تعداد این ایرلاین ها کم است .
مه آبادی اضافه کرد : گروه دوم شرکت های هواپیمایی بدهکار از درآمدهای خود برای صنعت و توسعه ناوگان استفاده می کنند و مشکل این ایرلاین ها به نوعی بیش از شرکت های هواپیمایی گروه نخست است ،اما این ایرلاین ها به جای پرداخت بدهی به شرکت فرودگاه های کشور، برای افزایش سرمایه ایرلاین خود اقدام می کنند.
وی تصریح کرد: عدم پرداخت بدهی آنها منجر به کاهش منابع مالی شرکت فرودگاه ها در اثر پیامدهایی مانند تورم می شود و به نوعی از منابع دولتی برای افزایش سرمایه خود استفاده می کنند .
این مقام مسئول ، گروه سوم از ایرلاین های بدهکار را شرکت هایی ذکر کرد که به دلیل کاهش توانایی مالی و درآمد امکان پرداخت هزینه های خود را ندارند که قانونگذار، مراجع ناظر بر فعالیت های آنها و دستگاه های ذیربط باید درباره آنها تعیین تکلیف کنند.
وی اضافه کرد : عدم پرداخت بدهی گروه سوم به تدریج مشکلات آنها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی به شرکت فرودگاه ها منتقل می شود و در نهایت فعالیت آنها باید تعطیل شود؛ با تعطیلی و ورشکستگی این ایرلاین ها مطالبات شرکت فرودگاه های کشور از این ایرلاین ها هم وصول نشده و امکان بازگشت منابع وجود نخواهد داشت.
مه آبادی خواستار حمایت و ورود مراجع ناظر برای تعیین تکلیف و تسریع در پرداخت بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه های کشور شد و تاکید کرد: میزان بدهی گروه سوم از ایرلاین ها بیش از سرمایه آنها است و مشکلاتی را برای شرکت فرودگاه ها ایجاد کرده بطوریکه هر روز در فرودگاه های مختلف باید از آنها درخواست شود تا بدهی های خود را پرداخت کنند ،اما ارقام بسیار جزئی از سهم بدهی خود را پرداخت می کنند و بدهی های این گروه روز به روز در حال افزایش است.
وی گفت : حدود 600 میلیارد تومان بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه های کشور است ، 120 میلیارد تومان بابت مبلغ خدمات فرودگاهی است که در زمان خرید بلیت، به ازای هر مسافر در پروازهای داخلی هفت هزار تومان و به ازای هر مسافر در پروازهای خارجی 35 هزار تومان توسط ایرلاین دریافت می شود .
این مقام مسئول گفت: عدم پرداخت این بخش از مطالبات (وجوه دریافتی بابت خدمات فرودگاهی از مسافران ) یکی از بی اخلاقی هایی که در خطوط هوایی صورت گرفته است.
وی افزود: شرکت های هواپیمایی این مبالغ را که سهم شرکت فرودگاه ها است در زمان فروش بلیت از مسافر دریافت می کنند و به نوعی امانتدار این مبلغ محسوب می شوند که باید بلافاصله آن را به شرکت فرودگاه ها پرداخت کنند، اما آنها رسم امانتداری را رعایت نمی کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور اضافه کرد :سهم بدهی های گروه های دوم و سوم نسبت به بدهی های گروه نخست بیشتر است و در گذشته بیش از 10 ایرلاین به دلیل ناتوانی مالی تعطیل شدند و چنانچه برای ایرلاین های گروه سوم فکری نشود این شرکت ها نیز به سرنوشت ایرلاین های ورشکسته دچار خواهند شد .
شرکتهای هواپیمایی اکنون بیش از 600 میلیارد تومان به شرکت فرودگاه ها و یک هزار میلیارد تومان به شرکت پخش فرآورده های نفتی بایت تحویل سوخت هواپیما بدهکاری دارند و مسئولان این دو دستگاه اجرایی تلاش می کنند تا نسبت به وصول بدهکاری این شرکتها به شکل تدریجی اقدام کنند تا از انباشت آن جلوگیری شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: