آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 آذر ماه 1394 = 30-11 2015

ایران؛ نیمی از بیکاران باسواد، لیسانس دارند

اخیرا مرکز آمار گزارش بیکاری سال 93 را منتشر کرده است. با توجه به آنکه مسوولان کشور بارها در مورد افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار هشدار داده و گفته‌اند و بیکاری به قشر با سواد جامعه رسیده، این سوال پیش می‌آید که تعداد بیکاران کدام گروه تحصیلی بیشتر است؟

بر اساس گزارش مرکز آمار مجموع بیکاران شش مقطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی، فوق دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای، دکترای تخصصی و سواد آموزی یک میلیون و 413 هزار نفر است. از این مجموع 45 درصد بیکاران این شش گروه مورد بررسی دارای مدرک تحصیلی ایسانس هستند. بعد از این گروه، افراد دارای تحصیلات دیپلم و پیش‌دانشگاهی با 34.5 درصد بیشترین تعداد بیکاران را دارند. 8.2 درصد از این بیکاران دارای فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای هستند و 0.01 درصد آنها دارای تحصیلات دکتری تخصصی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، آمار دیگری هم در مورد وضعیت تحصیلی این افراد وجود دارد. در مجموع یک میلیون و 52 هزار نفر از جمعیت 10 ساله و بیشتر دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند که از کل این تعداد، 488 هزار نفر آنان بیکار هستند.

جمعیت 10 ساله و بالاتر دارای مدرک فوق‌دیپلم دو میلیون و 332 هزار نفر است که 160 هزار نفر آنان بیکار است. تعداد جمعیت 10 ساله و بیشتر دارای مدرک لیسانس شش میلیون و 563 هزار نفر است که 638 هزار نفر آنان بیکار هستند.

یک میلیون و 343 هزار نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای هستند که از این میان هم 116 هزار نفر بیکار هستند. 109 هزار نفر هم دارای مدرک دکتری تخصصی هستند که از این تعداد 2 هزار نفر آنان بیکار هستند و 80 هزار نفر دیگر شاغل هستند.

چهار میلیون و 817 هزار نفر از افراد هم بی‌سواد گزارش شده‌اند که 767 هزار نفرشان شاغل، 40 هزار نفرشان بیکار و چهار میلیون نفرشان جزو جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: