آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 آذر ماه 1394 = 30-11 2015

قطع دسترسی دانشگاهها به پایگاههای علمی جهان

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر این که ارتباط تعداد زیادی از دانشگاه ها با مراکز علمی دنیا قطع شده ، گفت: دانشگاه ها 30 تا 40 میلیون دلار بدهی به پایگاه های علمی دنیا دارند که لازم است برای دسترسی دانشگاه ها به این مراکز این مبالغ پرداخت شود. دکتر احمدی در نشستی با خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته پژوهش از 22 آذر افزود: هفته ملی پژوهش با شعار «پژوهش، فناوری، عزم ملی و رویکرد جهانی» از 22 تا 27 آذر برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به بخشنامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص اختصاص یک تا 2درصد GDP به پژوهش گفت: با بودجه های فعلی، توانسته ایم بسیاری از مراکز پژوهشی را تنها سرپا نگه داریم و این مراکز در زیرساخت های آزمایشگاهی و تامین تجهیزات مشکل دارند. اگر می‌خواهیم مرجعیت علمی را که شعار اصلی کشور است ،محقق کنیم لازم است به حوزه تجهیزات توجه بیشتری داشته باشیم ، این در حالی است که بسیاری از دانشگاه های کشور با مراکز علمی دنیا در وضعیت قطع ارتباط هستند، در حالی که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ما نیازمند تعاملات علمی با یکدیگر در داخل و همچنین با دیگر مراکز علمی در دنیا هستند که متاسفانه در این زمینه وضعیت خوبی نداریم.
وی با اشاره به عدم دسترسی برخی دانشگاه ها به پایگاه های استنادی گفت: 30 تا 40 میلیون دلار دانشگاه ها به پایگاه های علمی دنیا بدهی دارند که باید پرداخت شود تا دانشگاه ها بتوانند به این پایگاه ها دسترسی داشته باشندو در این زمینه از مجلس و دولت انتظار کمک داریم. وی با تاکید بر این که دانشگاه ها باید در برخی زمینه ها مشمول معافیت شوند، ادامه داد: هزینه اینترنت برای دانشگاه ها سنگین است، از این رو دانشگاه ها تقاضا دارند تعرفه اینترنت برای آن ها کاهش یابد. وی با تاکید بر این که بودجه سال 95 در حال نهایی شدن است، ابراز امیدواری کرد که به بودجه های پژوهش و فناوری کشور در سال 95 توجه بیشتری شود. احمدی افزود:با توجه به تورم بالای موجود در کشور و ضعف هایی که از گذشته داشتیم، تجهیزات آزمایشگاهی ما فرسوده است چرا که 10 سال است که به وضعیت این تجهیزات رسیدگی نشده است.
سرمایه‌گذاری دراین بخش کمک به دانشگاه ها نیست بلکه کمک به توسعه کشور است و این در حالی است که برخی ها تصور می کنند، سرمایه‌گذاری در پژوهش کمک به دانشگاه‌هاست. وی با بیان این که اگر قرار است اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان داشته باشیم، باید در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار داشت:به عنوان مثال کره جنوبی 4.2 درصد GDP را صرف پژوهش کرده، ما هم اگر بخواهیم در صحنه‌ رقابت باقی بمانیم بایددر این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم. وی با اشاره به وجود 500 تا 600 هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد:باید پروژه های این دانشجویان ماموریت‌گرا باشد تا بتوانیم چالش های موجود در کشور را برطرف کنیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: