آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 آذر ماه 1394 = 01-12 2015

هر ۸ دقیقه تولد یک کودک معلول در ایران

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: طرح غربالگری آگاه‎سازی و پیشگیری از معلولیت‎ها و اختلالات ژنتیک افراد ۲۵-۱۵ سال در استان آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ابتسام داشی در جمع خبرنگاران افزود: در دنیا هر ۸ دقیقه یک کودک معلول به دنیا می‎آید و یک تا سه درصد جوامع مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند و در کشورهای در حال توسعه ۳ تا ۴ برابر کشورهای پیشرفته، تخمین زده می‎شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر کودک معلول به دنیا می‎آید و با احتساب جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری لرستان تخمین زده می‎شود، بین ۵۴ هزار تا ۹۰ هزار نفر مبتلا به یکی از معلولیت‎های شایع باشند.

این مقام مسئول با اشاره به آمار ۴۲ هزار نفری معلولان تحت پوشش بهزیستی لرستان، تصریح کرد: متاسفانه رقم قابل توجهی از این آمار را معلولیت‎های ناشی از عوامل مادرزادی و ژنتیکی به خود اختصاص داده که این موضوع اهمیت پیشگیرانه را دو چندان می‎کند.

داشی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح آگاهی مردم نسبت به انواع معلولیت‎ها و دلایل شیوع و بروز آن استقبال چندان از دریافت خدمات مشاوره ژنتیک صورت نمی‎گیرد و چه بسا به همین دلیل شاهد بروز و تکرار معلولیت‌ در چند‌ نسل از خانواده‎ها باشیم.

وی بیان کرد: طبق برنامه‎ریزی‎های به‎عمل آمده با خانواده‎هایی مواجه شده‎ایم که ۶ الی ۸ فرد عقب مانده ذهنی در یک خانواده دارند و یا روستایی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن ناشنوا است.

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‎های سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت‎ها؛ طرح‎های غربالگری اختلالات ژنتیک و آگاه‎سازی از معلولیت‎ها است که در گروه سنی ۲۵-۱۵ سال و طرح مشاوره ژنتیک زوجین در آستانه ازدواج است.

داشی گفت: هدف آن افزایش جمعیت هدف در خصوص انواع معلولیت‎ها و علل بروز آنها خصوصاً در معلولیت‎های شایع نظیر عقب ماندگی ذهنی، مشکلات حرکتی و اسکلتی، بیماری‎های شایع ژنتیک، آموزش‎های لازم را از طریق بسته‎های آموزش پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی، بیماری‎های اسکلتی و عضلانی، بیماری‎های مادرزادی و ژنتیکی و مشاوره ژنتیکی و مراقبت‎های دوران بارداری را به افراد در معرض خطر خصوصاً با ریسک بالا ارائه و با شناسایی و هدایت آنها به مراکز خدمات مشاوره ژنتیکی سرویس‎ها و خدمات لازم به آنها ارائه خواهد شد.

وی افزود: سه طرح مذکور برای اولین بار به‎صورت پایلوت در مرکز لرستان(شهر خرم‎آباد) و با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است که ۱۵۰۰ دانش‎آموز دختر ۲۵-۱۵ سال در قالب دوره‎های آموزشی ۶ ساعته با ۴ نوع اختلال شایع معلولیت‎ها آشنا و آموزش لازم را فرا می‎گیرند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: