آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 17 آذر ماه 1394 = 08-12 2015

حراج مدرک؛ شیب تند بی‌ کیفیتی علم در ایران

یک استاد دانشگاه می‌گوید "کیفیت دانشگاه در ایران رو به افول است؛ افولی که بیش از هر چیز به تجاری‌شدن علم‌اندوزی بازمی‌گردد. محیط آکادمیک به‌خصوص در رشته‌های علوم انسانی به حراج زیر قیمت مدارک تحصیلات تکمیلی بدل شده و فساد مالی به فساد فرهنگی و علمی کشانده شده‌است".

دکتر رضا اسلامی استاد حقوق دانشگاه بهشتی در گفتگو با فرارو گفت: در ابتدا بنده مایلم جمله‌ای را از آقای دکتر ناصر فکوهی نقل کنم. ایشان درمقاله‌ای نوشته‌اند "قدرتِ بی‌کنترل و ثروت بادآورده منجر به فرهنگ فساد می‌شود". من از جمله ایشان استفاده می‌کنم و می‌گویم افرادی که به فرهنگ فساد دامن زده‌اند، نظام آموزش عالی کشور را نیز (حداقل در حوزه علوم انسانی) آلوده کرده‌اند.

از فساد مالی تا فساد فرهنگی

وی در ادامه درباره ورود بی‌اصالتی به عرصه علم اظهار کرد: همچنین به گفته یکی‌دیگر از اساتید، افرادی‌که ثروت بادآورده دارند اصالتا ثروت‌مند نبوده‌اند؛ چرا که ارزش‌های فرهنگی مربوط به ثروت را ندارند و در نتیجه ثروت این افراد به خودنمایی منجر می‌شود. با توجه به این نکته و از نظر من افراد بی‌اصالت به حوزه تحصیلات تکمیلی در حوزه علوم انسانی نیز وارد شده‌اند و قصد دارند با خرید مدرک دکتری خود را دارای ارزش‌های فرهنگی نشان دهند؛ درحالی که آن‌ها با این ارزش‌ها فاصله دارند و تنها با کسب عنوان این اتفاق برای آن‌ها می‌افتد.

اسلامی تصریح کرد: در چنین افرادی ما با درک از علم روبرو نیستیم بلکه تنها با مدرک آن‌ها روبروییم. در اینجا باید اضافه کنم که در دو دهه اخیر بسیاری از مقامات نیز با خرید مدرک دکتری و بدون تحصیل علم خواسته‌اند در کنار قدرت و ثروتی که دارند، خودشان را شخصیت‌هایی روشنفکر و اهل فرهنگ جلوه دهند.

شیب تند بی‌کیفیتی علم در ایران

این استاد دانشگاه گفت: شرایط علمی و آکادمیک در حوزه علوم انسانی بحرانی است؛ چه از نظر پذیرش و شرایط پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی، چه از نظر رفتار با اساتید و چه از نظر محیط‌های آزاد علمی که باید در آن‌ها کسب علم در نظر باشد. همچنین متاسفانه با گسترش قارچ‌گونه دانشگاه‌های خصوصی با پذیرش بی‌رویه و بدون شاخص‌های علمی دانشجویان نشان از این دارد که در حوزه علوم انسانی با افت کیفیت در استانداردها روبرو هستیم.

دکتر اسلامی همچنین با اشاره به تجارتی‌شدن کسب مدرک گفت: از نظر من این افت کیفیت شیب تندی پیدا کرده‌است. با تبدیل شدن اخذ مدرک دکترا به یک تجارت رایج، با اندکی بدبینی شاید بتوان گفت حتی اگر تعمدی در تخریب نظام آموزشی در حوزه علوم انسانی نباشد، حداقل شرایط موجود زمینه اقدامات خودسرانه را برای برخی افراد و دانشگاه‌ها فراهم کرده تا نظام آموزش عالی را تخریب بکنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: