آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 10 بهمن ماه 1394 = 30-01 2016

حضور اپوزیسیون سوریه در مذاکرات ژنو

گروه اصلی مخالف حکومت سوریه اعلام کرد که برای حضور در مذاکرات صلح به ژنو سفر خواهد کرد. گفت‌وگوها برای پایان پنج سال جنگ خونین در سوریه روز جمعه (۲۹ ژانویه/ نهم بهمن) زیر نظر سازمان ملل در ژنو آغاز شده است.

مخالفان دولت اما گفته‌اند که پیش از مشارکت در مذاکرات سیاسی، خواهان گفت‌گو در مورد موضوعات انسان‌دوستانه بحران سوریه هستند.

تا آخرین دقایق شروع مذاکرات، ''کمیته عالی مذاکرات''، اصلی‌ترین گروه مخالفان سوری، از حضور در مذاکرات ژنو خودداری کرده بود. این گروه که متشکل از مخالفان سیاسی و مسلح اسد است، پیش‌تر خواهان پایان حملات هوایی و محاصره شهرهای تحت کنترل مخالفان و آزادی زندانیان به عنوان پیش شرط شروع گفت‌وگو بود.

به گزارش دویچه وله، این دور از مذاکرات صلح قرار است به صورت غیر مستقیم صورت گیرد. به این ترتیب فرستادگان دولت بشار اسد و مخالفان در اتاق‌های جداگانه و از طریق نمایندگان سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد.

یک سخنگوی مخالفان به تلویزیون العربیه گفت که آن‌ها برای بحث در مورد مسايل انسان‌دوستانه به ژنو خواهند رفت. او اضافه کرد که حل این مسایل زمینه‌ساز گفت‌وگوهای سیاسی خواهد بود.

او همچنین گفت که لیستی از ۳ هزار زن و کودک تهیه شده که در زندان‌های حکومت سوریه هستند و باید آزاد شوند.

آغاز گفت‌وگوها با نمایندگان حکومت

روز جمعه مذاکرات صلح ژنو تنها با حضور نمایندگان دولت سوریه آغاز شد. در روز اول مذاکرات استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل با نمایندگان حکومت سوریه دیدار کرد. او گفت که انتظار دارد که با نمایندگان مخالفان روز یک‌شنبه گفت‌وگو کند.

به گفته دی میستورا، مخالفان خواهان قدم‌های مثبت حکومت سوریه در جهت بهبود شرایط انسانی شهروندان هستند؛ به عنوان نمونه زندانیان آزاد شوند و محاصره شهرها پایان یابد.

او با بیان اینکه این موارد جز حقوق انسانی مردم سوریه است و نباید به مذاکره گذاشته شود، افزود: «به هر صورت بهترین راه برای رسیدن به چنین اهدافی آغاز مذاکرات است، چه به صورت با واسطه و یا مستقیم.»

غیبت کردهای سوری

گرچه با اعلام آمادگی مخالفان به نظر می‌رسد دور تازه‌ای از مذاکرات آغاز خواهد شد اما برخی گروه‌های مؤثر در بحران سوریه در این گفت‌وگو حضور نخواهند داشت.

مبارزان کرد سوری با مخالف شدید ترکیه از مذاکرات کنار گذاشته شده‌اند.

روسیه به حضور کردها در گفت‌وگوها اصرار داشت. آمریکا نیز از آن‌ها به عنوان یک نیروی قابل اعتنا برای شکست شبکه تروریستی دولت اسلامی در سوریه نام می‌برد.

کردها پس از کنار گذاشته شدن از مذاکرات گفتند که عدم حضور آن‌ها نشانه‌ای روشن از شکست گفت‌وگوهای پیش‌رو خواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: