آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 10 بهمن ماه 1394 = 30-01 2016

بجنورد بالاترین درصد حاشیه نشین را دارد

نخستین نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری خراسان شمالی با ارائه آماری از صدرنشینی بجنورد در کشور به لحاظ جمعیت حاشیه نشین و نیز تاکید معاون استاندار بر جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حواشی شهرها همراه بود.

به گزارش ایرنا، در این نشست که روز شنبه برگزار شد، نماینده شرکت مشاور این ستاد با بیان این که بجنورد با دارابودن 35 درصد جمعیت حاشیه نشین، بیشترین نسبت جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیررسمی کشور را داراست، گزارشی از روند اجرایی مطالعات این شرکت ارائه کرد.

دکتر فاطمی با اشاره به سکونت حدود 63 هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی حاشیه بجنورد تصریح کرد: این رقم 35 درصد جمعیت این شهر در سال 85 را شامل می شود که در 15 درصد مساحت این شهر سکنی داشته اند.

وی وسعت محدوده نا بسامان شهری بجنورد و بافت فرسوده این شهر را 153 هکتار، وسعت پهنه های تاریخی را 17 هکتار، مساحت سکونتگاه های غیررسمی را 565 هکتار، پهنه های با پیشینه روستایی را 83 هکتار و وسعت پهنه های دارای کاربری ناسازگار شهری در مرکز استان را 76 هکتار خواند و گفت: 6 آبادی نیز با قرارگرفتن در حریم این شهر نیازمند بازآفرینی است.

وی خاطرنشان کرد: 24 سکونتگاه اسکان غیررسمی در بجنورد وجود دارد و 21 روستا نیز در حریم این شهر واقع شده است که به همراه بافت فرسوده میانی شهری همگی نیازمند برنامه ریزی و مدیریت شرایط هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه تاکید کرد: دستگاه های مسئول باید قاطعانه از ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهرها جلوگیری کنند تا مشکلاتی مثل ارائه خدمات زیربنایی به این سکونتگاه ها و نیز تبعات اجتماعی و امنیتی خاص در این مناطق را شاهد نباشیم.

محمدحسین علی نیا همچنین با اشاره به مطالعات شرکت مشاور طرح گفت: با توجه به مطالعات قبلی انجام شده در قالب طرح تفصیلی شهری، در این ستاد به جای تمرکز بر مسائل فنی، باید بیشتر به تدابیر اجتماعی و اقتصادی برای توانمندسازی این سکونتگاه ها توجه شود تا هم با موازی کاری مواجه نشویم و هم مصوبات این ستاد بتواند مکمل طرح تفصیلی باشد.

بدیعی مقدم مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز از عضویت 27 دستگاه اجرایی در ستاد تازه تاسیس بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: این ستاد با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، بازیابی هویت شهری و تمرکز بر حقوق شهروندی و با تاکید وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است.

رضوانی شهردار مهر بجنورد هم در این نشست برنامه های تعریف شده در این ستاد را مردم محور خواند و تصریح کرد: مشکل این محلات فقط مسائل فنی، فیزیکی و کالبدی نیست و دستگاه های عضو ستاد باید با جلب مشارکت مردم، پروژه ها و برنامه های خود را در این مناطق پیش ببرند.

همتی رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم در این نشست از انجام مطالعات مشابه برای شهرهای اسفراین و شیروان خبر داد و از فرمانداران و شهرداران این شهرها خواست، با تشکیل ستاد متناظر شهرستانی، مقدمات کار را فراهم کنند.
در این جلسه مقرر شد، ستادهای شهرستانی ذیل این ستاد به ریاست فرمانداران شهرستان های استان تشکیل شود تا برنامه های اجرایی ستاد مطابق سند ملی تنظیم شده پیش برود.
همچنین معاون عمرانی استاندار از اداره کل راه و شهرسازی خواست، برای تشکیل 5 کمیته ذیل ستاد استانی سریعتر اقدام کند تا برنامه های مدون اجرایی برای بهسازی و نوسازی شهری پیگیری شود.

به گزارش ایرنا، ستاد بازآفرینی پایدار شهری در دولت یازدهم با هدف شناسایی و تهیه سند چارچوب برنامه ریزی محدوده ها و محلات نیازمند بازآفرینی، از جمله سکونتگاه های حاشیه شهرها و بافت میانی فرسوده شهری، تشکیل شده است. ستاد کشوری به ریاست رئیس جمهوری و در غیاب وی، با حضور وزیر راه و شهرسازی برنامه های کلان این حوزه را پیگیری می کند.

ریاست ستادهای استانی متناظر نیز با استانداران است و دبیرخانه آن در ادارات کل راه و شهرسازی راه اندازی شده است. شرکت مادر-تخصصی عمران و بهسازی شهری کشور متولی اصلی ساماندهی این موضوع قلمداد می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: