آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 16 بهمن ماه 1394 = 05-02 2016

آرامگاه بایزید بسطامی شبیه دکه شده است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با انتقاد از وضعیت آرامگاه بایزید بسطامی عارف بزرگ تاریخ ایران، گفت: آرامگاه این عارف در بسطام بیشتر شبیه دکه روزنامه فروشی است.

مسعود سلطانی‌فر روز پنجشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در شهرستان شاهرود در استان سمنان با بیان این که این آرامگاه در شان این عارف و مجموعه تاریخی بسطام نیست ، گفت: از آرامگاه بایزید انتظار ساختمانی مانند امامزاده را داشتم ولی با ترکیبی که بیشتر شبیه دکه روزنامه فروشی است مواجه شدم.

وی از محمدرضا خباز استاندار سمنان خواست با اجرای طرح ضربتی تا پیش از نوروز 95 این آرامگاه را نوسازی و در شان مجموعه تاریخی آماده کند.

سلطانی فر با اشاره به این که آرامگاه بایزید و مجموعه تاریخی بسطام هدف مسافرت بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، تصریح کرد: بسیاری از گردشگران برای بازدید از آرامگاه بایزید بسطامی به این مجموعه می آیند و اهمیت آرامگاه این عارف کمتر از امامزاده نیست.

وی یادآور شد : این آرامگاه چند ده سال است که به همین شکل باقی مانده است و اراده استانی برای تغییر وضعیت آن نیاز است.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد : یک المان(نماد) ویژه باید برای بایزید بسطامی ایجاد شود.

مالکیت و مرمت مجموعه بسطام و به ویژه آرامگاه بایزید بسطامی، سال ها مورد مناقشه ادارات کل میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه سمنان بوده است و بنا به اظهار مسئولان میراث فرهنگی آرامگاهی در گذشته برای بایزید نیز از سوی میراث فرهنگی طراحی شده بود ولی به علت این اختلافات اجرایی نشد.

اسفند سال 93 نیز بخشی از سنگ قبر تاریخی بایزید بسطامی به سرقت رفت.

آرامگاه عارف شهیر بایزید بسطامی فاقد هرگونه تزیین است و در داخل حیاط مجموعه تاریخی بسطام و امام زاده محمد(ع) قرار دارد، این آرامگاه فقط دارای یک پنجره مسقف آهنی است و روی قبر، یک سنگ مرمر قرار دارد.

امام جمعه بسطام نیز در جریان بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ایجاد اداره میراث فرهنگی بسطام را خواستار شد و گفت: مجموعه تاریخی بسطام محوری ترین مکان شهرستان شاهرود و میزبان گردشگران داخلی و خارجی و دراویش است.

حجت الاسلام سیدعلی رضوی با بیان اینکه مجموعه تاریخی بسطام به احداث سالن اجتماعات نیاز دارد، افزود: با ساخت سالن اجتماعات، این ملحقات باید از بین برود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: