آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 بهمن ماه 1394 = 06-02 2016

بلايی که طرفداران چاوز بر سر ونزوئلا آوردند

نگاهی به وضع کشور ونزوئلا که یکی از بزرگترین مخازن نفتی جهان را دراختیار دارد شاید بتواند نشان دهد کشوری که در دوران نفت ١٠٠دلاری به درآمدهای کلانی دست یافت، چگونه امروز در انبوهی مشکل دست‌وپا می‌زند. سیاست‌های نادرست و هزینه‌های بی‌سرانجام، این کشور را به جایی رسانده که با تورم ٧٠٠‌درصدی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مردمش برای خرید مایحتاج معمولیشان باید از نیمه‌شب به صف بایستاند.

به گزارش بهارنیوز، نشریه اکونومیست با نگاهی به اقتصاد ونزوئلا پیش‌بینی می‌کند این کشور در آستانه فروپاشی اقتصادی است.

اکونومیست در گزارش تازه خود می‌نویسد: ساعت ٩:٣٠ دقیقه پنجشنبه ٦نفر از مردم بومی ونزوئلا منتظر آغاز تور بازدید از یک موزه نظامی قدیمی هستند که اکنون به مقبره هوگوچاوز تبدیل شده است، رئیس‌جمهوری پوپولیست این کشور که از ١٩٩٩ تا ٢٠١٣ در رأس امور بود. در مسیر جاده منتهی به مقبره نیز حدود ١٢٠نفر به دنبال موادغذایی با قیمت‌های مصوب دولتی در سوپرمارکت‌ها بودند. جست‌وجو برای مواد خوراکی از ساعت ٣ بامداد آغاز می‌شود. یکی از افراد منتظر در صف موادغذایی ارزان می‌گوید: بعضی اوقات غذا هست و برخی اوقات هم خبری از موادغذایی نیست.در این منطقه کاراکاس که زمانی پناهگاه چاوز به حساب می‌آمد، دیگر روحیه انقلاب بولیواری دیده نمی‌شود.

میان تلاش و تقلای روزانه مردم برای زنده ماندن نشانه‌هایی از دوران اوج چاوز نیز از محله رخت بسته است. روزهایی که او از درآمد کلان نفتی برای اجرای انقلاب بولیواری خود استفاده می‌کرد، مدت‌هاست تمام شده‌اند. این انقلاب هم ملغمه‌ای از یارانه‌های یکسان برای همه، کنترل قیمت کالاها و ارز، برنامه‌های اجتماعی، سلب مالکیت و دزدی اموال توسط مقامات دولتی بود اما فروپاشی قیمت نفت این انقلاب را هم به سراشیبی نابودی فرستاد.دولت این کشور اعتراف کرده در ١٢ماه منتهی به سپتامبر ٢٠١٥ میلادی، اقتصاد ونزوئلا ٧,١‌درصد منقبض شده و تورم نیز ١٤١.٥‌درصد بوده است.

حتی نیکلاس مادور، جانشین چاوز نیز این ارقام را «فاجعه‌آمیز» می‌خواند. صندوق بین‌المللی پول نیز بدترین پیش‌بینی‌ها را برای این کشور دارد. این بنیاد تخمین می‌زند تورم ونزوئلا در سال‌جاری میلادی به ٧٢٠‌درصد برسد و اقتصاد نیز ٨‌درصد دیگر منقبض شود. این درحالی است که بانک مرکزی نیز همچنان مشغول چاپ اسکناس است تا کسری بودجه‌ای را که شامل ٢٠‌درصد تولید ناخالص ملی کشور است را جبران کند. دراین میان خوزه مانوئل پوئنته یکی از اقتصاددانان موسسه IESA (دانشکده بازرگانی در کاراکاس) معتقد است، دلارهای دولت ونزوئلا هم‌اکنون ته کشیده‌اند، ذخایر شناور بین‌المللی آن هم به ١.٥‌میلیارد دلار رسیده‌اند. با وجود آن‌که تقریبا کشورهای تولید‌کننده نفت با درد و رنجی جانکاه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌توان ادعا کرد ونزوئلا تنها کشوری است که هیچ اندوخته یا ذخیره‌ای برای روزهای نفت ارزان دراختیار ندارد.

گردوغبار رکود به جز عده‌ای از مقامات و سران دولتی، همه را زمینگیر کرده است. «اسدروبال اولیوروس» یک مشاور مالی نیز ادعا می‌کند دستمزدهای واقعی این کشور ‌سال گذشته ٣٥‌درصد کاسته شده‌اند. براساس تحقیقی که جمعی از دانشگاه‌ها انجام داده‌اند، ٧٦‌درصد مردم این کشور در فقر روزگار می‌گذرانند که نسبت به ‌سال ١٩٩٨ میلادی ٥٥‌درصد افزایش یافته‌اند. ازسوی دیگر داروسازان این کشور نیز هشدار داده‌اند ذخایر دارویی این کشور به یک‌پنجم سطح معمول رسیده است. بسیاری از قرص‌های درمانی نایاب شده‌اند و در نتیجه بیماران جان خود را از دست می‌دهند. در کاراکاس جست‌وجو برای مواد خوراکی در فروشگاه‌های دولتی به صف‌های طولانی منتهی می‌شود که هرهفته طولانی‌تر هم می‌شود. در این میان تعجبی ندارد خشونت و جرم نیز از کنترل خارج شده باشد.




freedom February 6, 2016 11:51 AM

این بلا بر سر ایران خواهد رسید ، ملت بیدار شوید تا در نشده

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: