آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 بهمن ماه 1394 = 06-02 2016

منبع حکومتی: قفل بر آمار نرخ رشد اقتصادی

روزنامه خراسان: بانک مرکزی بازهم از انتشار آمار تولید ناخالص داخلی امتناع کرد. بانک مرکزی در حالی آمارهای سه ماهه اول سال 94 را منتشر کرده است که نبود آمارهای مربوط به رشد تولیدناخالص داخلی، همه را شگفت زده کرده است.
بانک مرکزی دومین فصل است که از انتشار آمارهای مربوط به تولید در کشور خودداری می کند و برخی شائبه سیاسی بودن عدم انتشار را مطرح می کنند. بانک مرکزی که سال گذشته بعد از سخنان چالش برانگیز رئیس جمهور در مورد رشد اقتصادی، بلافاصله نرخ رشد را اعلام کرد، دو فصل است که نرخ رشد اقتصادی را اعلام نمی کند. پیش تر و در دولت قبل نیز تجربه عدم انتشار آمار در شرایط بد اقتصادی را داشتیم.
نفت کسری های دولت را پوشاند
اما از میان آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، وضع مالی دولت از اهمیت بیشتری برخوردار است. دولت در تابستان امسال توانسته است درآمدهای خود را 41 درصد افزایش بدهد و به رقم 27 هزارمیلیارد تومان برساند. مالیات ها با 35 درصد رشد و با رقم 19 هزار میلیارد تومان سهم به سزایی در درآمدزایی دولت داشته اند. با این حال این درآمدها کفاف مخارج دولت را در این فصل نداده و دولت با کسری 13هزار میلیاردی روبه رو شده که آن را از طریق فروش نفت تامین کرده است.
تولید نفت: 3میلیون بشکه در روز
در تابستان امسال، تولید نفت ایران به صورت متوسط 3.1 میلیون بشکه در روز بوده است که 2.2 درصد افزایش را در خود می بیند. از این میزان 1.5 میلیون بشکه در روز در داخل مصرف می شود که 7.9 درصد نسبت به دوره مشابه افزایش را نشان می دهد، بقیه نفت هم صادر شده است.با این حال، وضعیت صنعت هم چنان در خطر است. در سه ماهه دوم امسال جواز تاسیس واحدهای تولیدی بازهم مسیری نزولی داشته است و با 9.5 درصد کاهش به رقم 3743 رسیده است. این تعداد جواز تاسیس با سرمایه گذاری 26هزارمیلیارد تومانی اتفاق می افتد که 25 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. پروانه های بهره برداری هم وضعیت بهتری ندارد و با کاهش 1.5 درصدی به تنها 1198 واحد رسیده است. این رقم در سال 90 بیش از 1500 واحد بوده است.
صدور 25 هزار پروانه ساخت در شش ماه
تعداد پروانه های ساختمانی نیز اگرچه بازهم کاهش یافته است اما از شدت کاهش آن کاسته شده است. در تابستان امسال تعداد پروانه ها در تهران کمتر از 1درصد کاهش پیدا کرده است و به 2.3 هزار فقره در یک فصل رسیده است. این رقم در شهرهای بزرگ 7.5 هزار فقره بوده و در کل مناطق شهری به رقم 25 هزار فقره رسیده است.
تعداد پروانه های صادر شده فاصله زیادی با تابستان فصل های رونق اقتصادی داشت که حدود 47 هزار فقره بوده است. با این حال، مسیر حرکت نشان می دهد که وضعیت رو به بهبودی است و احتمالا در دوره های بعدی وضعیت بهتری در انتظار خواهد بود.
رشد تعداد ساختمان های بهره برداری شده
بنا براین آمارها اگر چه تعداد ساختمان های نیمه تمام و ساختمان های شروع شده کاهش پیدا کرده است، اما تعداد ساختمان های به بهره برداری رسیده با رشد 5.5 درصدی روبه رو بوده و به 47 هزار فقره رسیده است. این مساله نشان می دهد که سرمایه گذاران دورنمای مثبتی از آینده بازار مسکن را مشاهده کرده اند.
تراز تجاری مثبت در شش ماه نخست
اما بد نیست نگاهی هم به تجارت کشور در شش ماهه نخست سال بیندازیم. در این مدت،20065 میلیون دلار صادرات نفتی صورت گرفته و 13551 میلیون دلار هم صادرات غیرنفتی رخ داده است.
در مقابل ما 26073 میلیون دلار کالا وارد کرده ایم و تراز تجاری مثبتی را تجربه کرده ایم. یعنی صادرات ما از وارداتمان بیشتر بوده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: