آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 بهمن ماه 1394 = 07-02 2016

تصادُم شاخ به شاخ بر سر تعیین "رهبر"

آقای رفسنجانی به یک مرحله جلوتر از بازی چشم دوخته و بی آیندگی "نظام" را در تابلویی که ترسیم کرده، به خوبی به تماشا گذاشته است
****

منصور امان

در همان حال که پروژه تشکیل مجلس توافُقی به خوبی در حال پیشروی است و مُهندسی چینش نامزدها جای خود را به مُهندسی روانی جامعه سپُرده است، چنین می نماید که در میدان مجلس خبرگان، درگیریها از کُنترُل خارج شده است و در حال تهدید سازش جناح میانه و باند حاکم می باشد.

با حمله های تُند و سازمان دهی شده اعضای باند ولی فقیه به آقای رفسنجانی از تریبون نماز جُمعه، صف آرایی رُقبا در برابر یکدیگر نیز فشُرده تر شده و قالب رسمی تری به خود گرفته است. در همین راستا، آیت الله عابدینی، امام جُمعه قزوین، به دستاویز آقای خامنه ای و همدستان برای سرکوبی رُقبا که از آن به عُنوان "توطیه نُفوذ" یاد می کنند چهره ای مُستند بخشیده و آقای رفسنجانی را بخشی از آن دانسته که باید "شاخ اش شکسته شود".

هفته گذشته آقای رفسنجانی در واکُنش به رد صلاحیت حُجت الاسلام حسن خُمینی، به شدت به باند رقیب حمله بُرد و انحصار یکه تازانه آن بر شورای نگهبان، صدا وسیما و اُرگانهای نظامی و امنیتی را به باد پُرسش گرفت.

جبهه گیری صریح آقای رفسنجانی نشانه روشنی از دست نیافتن دو جناح اصلی قُدرت به توافُق بر سر مجلس خبرگان انگاشته می شود؛ نهادی که احتمال می رود در طول هشت سال آینده با مرگ آیت الله خامنه ای و با مساله تعیین جانشین وی روبرو گردد.

آقای علی خامنه ای و اعضای باند او هیچ تردیدی در مورد اراده خویش برای نگه داشتن این جایگاه کلیدی در دستان خود به جا نگذاشته اند. آخرین بار، روز چهارشنبه، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران به صراحت تاکید کرد که "رهبر در دست اُصولگرایان است" و آنها در جهت تغییر نیافتن این امر برای "یک نسل دیگر" حرکت می کنند. حُجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی در حالی که از رُقبا با اسم مُستعار "آمریکا یاد می کرد، توضیح داد: "آمریکا می گوید اگر نتوانستیم رهبری دُرُست کنیم، یک نسل دیگر رهبر در دست اُصولگرایان است."

اعلام نقشه چینش کُرسیهای خبرگان در ششُم بهمن، عملیاتی شدن این هدف را به همه مُدعیان نشان داد؛ امری که نمی توانست بدون واکُنش جناح میانه و آقای رفسنجانی به عُنوان رهبر و سُخنگوی آن باقی بماند. اگر چه وی از دریچه رد صلاحیت نوه آقای روح الله خُمینی پا به میدان می گذاشت، اما موضوع جدال بسا فراتر از دادن یا ندادن یک کُرسی به آقازاده است.

آقای رفسنجانی خواهان مُتناسب شدن شاهین ترازوی تاثیرگذاری در مجلس خبرگان و داشتن سهم توجُه پذیر برای جناح خود در انتخاب رهبر بعدی است. خیز باند حاکم برای اشغال اکثریت قاطع کُرسیها، جای هیچ مانوری برای رقیب در این راستا نگذاشته است. این همان دلیلی است که آقای رفسنجانی را به تصادُم شاخ به شاخ با آقای خامنه ای و باندش برانگیخته است.

همزمان چنین می نماید که چالش گری آقای رفسنجانی بر سر مجلس خبرگان، موجب دامن زدن به نگرانیهایی پیرامون سرنوشت سازش به دست آمده با باند حاکم بر سر شراکت در بخشهای دیگر قُدرت شده باشد. انتقاد افرادی همچون آقایان ابطحی و عبدی از جبهه گیری وی، بیان بخشی از این دلهره ها است که با ژرفش درگیری می تواند سُخنگویان بیشتری بیابد.

با این همه، در نظر به هیرارشی قُدرت و پلکان تعیین سیاست و تقسیم ثروت، مجلس توافُقی یک سازش بی اهمیت است که نه تنها اکنون و اینک تاثیری در تغییر توازُن قُوا ندارد، بلکه به مُوازات روند بازسازی باند حاکم پس از "جام زهر"، از توانایی آن برای ایفای چنین نقشی بیشتر کاسته خواهد شد.

آقای رفسنجانی به یک مرحله جلوتر از بازی چشم دوخته و بی آیندگی "نظام" را در تابلویی که ترسیم کرده، به خوبی به تماشا گذاشته است.



Hamid February 7, 2016 01:28 AM

حتما شنيده ايد گربه نر گربه ماده را اگر لُب شيرواني گير بيارد گربه ماده دو راه بيشتر ندارد يا دل بدريا زده و خود را بپايان پرت كند كه عاقبتي جز مردن نيست يا تسليم شود اين همان وضعيت برجام است و ولايت وقيه

گزارش یا اعتراض به این نظر


amir February 7, 2016 03:01 AM

شاخ کجا ریش و عمامه کجا
آن بی ریشه و ریش گاه عظما وگاه حجت الاسلام میشود
این یکی با آن صفات نو جوانیش ناگهان مولا و رهبر میشود
روزگار ما نگر این دو شیخک میکشند هر سو وطن
این دو زالو فکر کردند کشورم چون یک لحاف
هر کدام سویی کشند این ملت و این سرزمین
فاسد فیضیه و مشهد از آن سو
اکبر دجال اوراق سوی دیگر

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش February 7, 2016 07:07 AM

رفسنجانی به بن بست رسیدن کل نظام واقف است و تلاش فراوان می کند تا راهی برای خروج از بن بست وبی آینده گی کلیت نظام پیدا کند جالب اینکه بخش اصلی نظام هم همه راهها را به روی او می بندد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ali February 7, 2016 08:53 AM

تنها راهی که میتونه سیلی محکمی به صورته هر ۲ طرف و نظام نکبت بارشون باشه ،،،،،،تحریمه گسترده انتخاباته فرمایشی و نمایشی ،،،هر اتفاقی که پیش بیاد بهتر از این رژیم ،،کثیف ،،ملعون ،،جنایتکار ،،و غارتگر،،هست،
،،،،،،تحریمه گسترده انتخاباته فرمایشی و نمایشی،،،،،،،،مرگ بر استبداده اسلامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


ali February 7, 2016 10:20 AM

،،،،،،،کمپ تحریمه انتخاباته نمایشی و فرمایشی رژیم استبدادی اسلامی ،،،،،،،
هموطن گرامی ،،عزیز و ارجمند
هر برگه رای ما یک دقیقه به عمره این رژیم خودکامه ،،مستبد ،،و جنایتکار اضافه میکنه و مهره تائیدیست بر سیاستهای کثیف و ذلتبار رژیم منحوس اگر جمیت ایران رو 78 میلیون نفر تخمین زاده باشیم و ۵ میلیون در انتخابات شرکت کنند یعنی این وضیت ۱۰ ساله دیگه ادامه پیدا میکنه رژیم شرکته مردم رو فقط برای نمایش طلب میکنه نه برای مشرویت،،همینطور که خامنه ای گفت ،،،اگر کسی بنده رو قبول نداره یا نظام رو قبول نداره بیاد پای صندوقه رای که دنیا ببینه مردمه ایران پشته این نظام هستند ،،مردم همینطور که شخصه اول نظام تاکید و تائید کرد فقط تماشاچییاند شرکت در انتخابات چک سفید امضا به رژیمی که برای مردمش ارزشی قائل نیست یک اشتباه دیگست

گزارش یا اعتراض به این نظر


سام February 7, 2016 10:25 AM

بادرود:
بر کسی پوشیده نیست که این دعواهای زرگری بین دو بال رژیم که براه افتاده همه در مجموع درست به مانند بازیهای گذشته خیمه شب بازی خودمان است حمله ها و بازداشتهای حساب شده و با برنامه به خاندان کثیف رفسنجانی زائیده طراحی بسیار دقیق عروسک گردانهای این ماجرا کشورهای آمریکا و اروپا بوده وهستند هدف آن هم مشخص هست آن این است به انحراف کشاندن و ایجاد سد در برابر اراده مردم برای مرحله پوست اندازی حکومت اهریمنی بنابرین ما باید فقط با ادامه افشاگری در این راستا پرداخته و بدنبال آن با کمک و یاری به یکدیگر با همه توان با هدف آزادی ایران و چگونگی به راه افتادن یک قیام گسترده، سراسری و مردمی بی اندیشیم نه چیز دیگر با سپاس پاینده ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: