آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 بهمن ماه 1394 = 07-02 2016

باج‌خواهی سپاه از دولت در آستانه انتخابات

سایت کلمه: همزمان با درخواست بودجه بیشتر برای فعالیت‌های نظامی و اداری و سیاسی سپاه، قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به این نهاد نظامی برای اتمام پروژه‌های در دست اقدام خود از دولت پول اضافی خواسته است.

این بار نه صحبت از تصرف پروژه‌ها بدون مناقصه و نه حق‌خوری از پروژه‌های بخش خصوصی و نه سهم‌های چند هزار میلیاردی و زدو بندهای مرسوم اقتصادی است، قرارگاه اقتصادی سپاه این بار برای پروژه‌های نزدیک به افتتاح و با پیشرفت نزدیک به ۹۰ درصدی از دولت باج‌خواهی میلیاردی کرده است.

سپاه در آستانه‌ی انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و هم‌زمان با رفع تحریم‌های جهانی، دست روی پنج پروژه‌ای گذاشته که پیشرفت نزدیک به ۹۰ درصد داشته و برای اتمام این طرح‌های نزدیک به افتتاح ارقامی میلیاردی از دولت سهم‌خواهی کرده است.

سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به این پیشنهادها گفته: هزینه‌ی این پروژه ها ۲۵ میلیارد دلار است که ۸۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته و برای اتمام آنها به حدود ۴٫۵ تا پنج میلیارد دلار پول احتیاج است.

او با مطالبه این مبلغ برای طرح‌هایی با این سطح از پیشرفت، تازه وعده کرده که آنها را (که طبق ادعایش کمتر از ۱۵ درصد از کارشان باقی مانده) ظرف کمتر از دو سال به پایان خواهد برد. این درحالی است که رد این نهاد در تاخیر از بهره‌برداری این طرح‌ها ناپیدا نیست و با این حال او تازه از درآمد ۴۰ میلیاردی آنها برای کشور سخن گفته و اشاره‌ای به خسارت و عدم نفع ناشی از تاخیر در تکمیل این طرح‌ها نکرده است.

سپاه پاسداران که در قامت دلواپس بزرگ برجام در دولت حسن روحانی ظاهر شده بود، حالا می‌خواهد از فرصت استفاده کند و پروژه‌های قدیمی و معطل مانده‌ی خود را روی میز دولت بگذارد و با حساب و کتابی یک‌سویه، اعداد و ارقام میلیاردی را هم برای این طرح‌ها مطالبه کرده است.

پشت پرده‌ی گزینه‌های تازه روی میز سپاه ناگفته آشکار است: یک بعد آن سهم‌خواهی و امتیازگیری همزمان با ورود هیات‌های بزرگ خارجی است. قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان بازوی اقتصادی سپاه در ایامی به شکل عجولانه فهرستی از طرح‌ها را برای تصاحب به دولت رسانه‌ای کرده است که پایتخت ایران این روزها به دروازه ورود شرکت‌های مطرح خارجی تبدل شده است.

سپاه که در نزدیک به یک دهه اخیر از قبل تحریم‌ها حتی با قربانی کردن پیمان‌کاران توانای بخش خصوصی انحصار پروژه‌های مختلف حوزه اقتصاد را در اختیار داشته حالا با شکست حصر ورود سرمایه‌گذاران پرآوازه‌ی جهان، لرزه بر پیکره طویل شده از پول بیت‌المال حس کرده که در اولین گام پروژه‌های معطل مانده و نزدیک به گشایش را با مبالغی میلیارد طلب کرده است و حال اینکه تا رسیدن این طرح‌ها به همین مرحله چه میزان از بودجه کشور را به جیب زده خود، حدیثی مفصل است.

پنج پروژه ای که در میان آن می توان طرح هایی همچون فازهای ۲۱ تا ۲۴ پارس جنوبی را سراغ گرفت که از قضا در دولت محمود احمدی نژاد بدون مناقصه به کنسرسیومی از جمله قرارگاه خاتم واگذار شد.

از دیگر پروژه‌ها پالایشگاه میعانات گازی خلیج‌فارس در بندرعباس است که از قضا تاخیر در بهره‌برداری آن را که متوجه دولت مورد حمایت و عنایت رهبری است، از مدت‌ها قبل رسانه‌های محافظه‌کار با همراهی نمایندگان دلواپس مجلس متوجه دولت روحانی ساخته و خواستار تسریع آن شده‌اند. سناریویی که حالا قرارگاه خاتم با مطالبه مالی پازل‌های باقی مانده آن را تکمیل کرده است، طرحی که به گزارش همین رسانه‌ها با وجود هزینه‌ای بیش از دو و نیم میلیارد یورو تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۲، به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده بود.

سپاه که ید طولانی در تاخیر اجرای طرح‌های اقتصادی دارد و فهرست بلندبالایی از طرح‌های نیمه‌کاره و با تاخیر را می‌توان برای آن لیست کرد، حالا به شکل یک منجی با لیستی وارد شده که خود را ناجی اقتصاد بیماری نمایان سازد که بخشی از بیماری‌اش حاصل عملکرد هشت ساله‌ی دولت احمدی‌نژاد با همراهی نهادهای امنیتی همچون سپاه است.

آوازه سیطره و چنبره‌ی سپاه بر اموال مردمی و بیت‌المال دیگر حتی خارج از مرزهای ایران را پر کرده است، با این حال این نهاد مدعی است در مسائل حقوقی عزت و اقتدارمان را رعایت می‌کند تا حقی از حقوق مردم به گردنش نباشد، اما از سودهای کلان و پروژه‌های بزرگ و نجومی که به واسطه آن سپاه پول هنگفتی از بودجه کشور را به جیب می‌زند، صحبت نمی‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: