آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 بهمن ماه 1394 = 11-02 2016

اعتیاد دستکم بیست درصد جمعیت کارگری کشور

قائم‌ مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به افزایش مصرف گل در میان دانشجویان، از مصرف مواد مخدر توسط ۲۰ درصد از جامعه کارگری و صنعتی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا جزینی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با دانشگاه خوارزمی با اشاره به ضرورت اجرایی کردن اهداف برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی رهبری در موضوع مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در تلاش است تا با اهداف ترسیم شده در سیاست‌های ابلاغی، برنامه‌ریزی لازم برای کاهش سالانه 5 درصد از شیوع اعتیاد و بروز این معضل، به اهداف ترسیم شده در سیاست‌های ابلاغی دست یابد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اعلام خبر تشکیل شورای اجتماعی کشور به دستور رئیس جمهور، به برخی معضلات موجود اشاره کرد و گفت: ما در شرایطی قرار داریم که در حاشیه مرزهای شرقی ما و در کشور افغانستان، سالانه 7 هزار تن مواد مخدر تولید می‌شود و امسال با تلاش دستگاه‌های مسئول، بیش از 1600 کیلوگرم شیشه و 16 میلیون قرص روانگردان کشف و 185 کارگاه تولید شیشه منهدم شد.

وی افزود: این کشفیات نشان می‌دهد که تهدیدات پیش‌ِروی ما در این بخش، تهدیداتی جدی است.

جزینی با اشاره به بودجه ستاد و سایر دستگاه‌های مسئول گفت: متاسفانه اعتبارات در اختیار به منظور مقابله و مبارزه با مواد مخدر به هیچ‌وجه کفاف این حجم از تهدیدات پیشِ‌رو را نمی‌دهد و از این رو ما به دنبال بهره‌مندی از پتانسیل عظیم مردم و سازمان‌های مردم نهاد در این بخش هستیم.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال جاری حدود 1000 «ان‌جی‌او» افزوده شده است، ادامه داد: ما معتقدیم اگر مشارکت مردمی به کمک مسئولان دولتی بیاید، قطعاً شاهد آثار بسیار خوبی خواهیم بود.

وی با اشاره به استفاده از این پتانسیل مردمی در بخش درمان اعتیاد، از سهم 85 درصدی مراکز درمانی غیردولتی و تحت درمان قرار گرفتن 850 هزار نفر در این مراکز خبر داد.

جزینی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به 4 محیط «دانش‌آموزی»، «دانشجویی»، «محیط کار» و «محلات» در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از اعتیاد گفت: آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، اولین تجربه مصرف مواد مخدر توسط معتادان، در محیط‌های دانش‌آموزی و در مقطع متوسطه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای گسترش پوشش برنامه‌های پیشگیرانه در محیط‌های دانش‌آموزی، گفت:‌ علی‌رغم همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش، هنوز پوشش اقدامات ما در موضوع پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های دانش‌آموزی کافی نیست و از این رو باید در این حوزه تلاش بیشتری را انجام داد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش مصرف «گل» در میان دانشجویان نیز خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر متاسفانه برخی از دانشجویان این تصور را دارند که با مصرف گل، به سمت اعتیاد نمی‌روند؛ در حالی که باید با آموزش صحیح و پیشگیرانه در این بخش، اطلاعات درست را به جامعه دانشجویی و جوانان کشور ارائه داد.

جزینی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و 12 دانشگاه کشور، از علاقه‌مندی این ستاد برای همکاری‌های بیشتر علمی و تلاش برای گسترش دانش اعتیاد در محیط‌های دانشگاهی خبر داد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم تلاش جدی برای گسترش خدمات پیشگیرانه از اعتیاد در محیط‌های کاری گفت: در حال حاضر 20 درصد از حوزه کارگری و صنعتی، مصرف کننده هستند که این موضوع، مساله‌ای قابل تامل و خطرناک است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در پایان هرگونه کسب موفقیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را در گروی افزایش مشارکت‌های مردمی عنوان کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: