آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 اسفند ماه 1394 = 05-03 2016

واکنش غربیها به سرکوب مطبوعات در ترکیه

رادیو فرانسه: پس از یوروش نیروهای پلیس ترکیه برای کنترل روزنامه "زمان" یکی از بزرگ‌ترین و پرتیراژترین روزنامه‌های منتقد دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا، شنبه ١۵اسفند/ ۵ مارس، مراتب عمیق نگرانی خود را برای آزادی مطبوعات در ترکیه اعلام کردند.

به دنبال اعلام رأی دادگاهی درترکیه برای واگذاری کنترل بزرگترین روزنامه منتقد این کشور یعنی روزنامه "زمان" به دولت، نیروهای پلیس ترکیه دیشب به دفتر این روزنامه یورش بردند. در این یورش، پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آ‌ب‌پاش معترضان به رأی دادگاه را متفرق کرد.

پس از این یورش پلیس، "یوهانس هان" کمیسر اتحادیه اروپا در زمینه گسترش این اتحادیه، امروز شنبه، اعلام کرد که تحولات دیشب درباره روزنامه زمان موجب نگرانی شدید اتحادیه اروپا شده است. او گفت: هدف قرار دادن یک روزنامه مخالف میتواند مخاطراتی در زمینه های دیگر برای ترکیه ایجاد کند؛ او با تأکید بر این موضوع که آزادی مطبوعات ازجمله موازین پایه و بسیار مهم اتحادیه اروپا بوده و موضوعی نیست که این اتحادیه درباره آن کوتاه بیاید، گفت: ترکیه باید به عنوان کاندیدا برای عضویت در اتحادیه اروپا به آزادی مطبوعات احترام بگذارد. او تأکید کرد که اتحادیه اروپا از نزدیک تحولات در این‌باره را دنبال می کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد یورش پلیس ترکیه به روزنامه "زمان" در آستانه گشایش نشست سران اتحادیه اروپا و ترکیه در روز دوشنبه آینده ٧ مارس، درباره موضوع پناهجویان انجام گرفته است؛ آنکارا امیدواراست در برابر همکاری این کشور با اتحادیه اروپا در باره پناهجویان و مهاجرین، فرآیند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تسیهل شود.

در همین حال، جان کربی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا از اقدامات قضایی و پلیسی ترکیه که روزنامه ها و نشریات منتقد دولت را مورد هدف قرار داده است ، اظهار تأسف و نگرانی کرد.

دولت ترکیه و سیستم قضایی این کشور از ماه‌های گذشته برخورد با رسانه‌های منتقد دولت را شدت بخشید‌ه‌اند. در ماه نوامبر گذشته، "جان دوندار" سردبیر روزنامه معروف "جمهوریت" ترکیه و "اردم گول" رئیس دفتر این روزنامه، در آنکارا بازداشت شدند. هرچند این دو روزنامه نگار ترکیه هفته گذشته با تصمیم دادگاه قانون اساسی این کشور آزاد شدند، اما فشارها بر مطبوعات مستقل و منتقد در این کشور به شدت افزایش یافته است.



پیشگو March 5, 2016 06:40 PM

امیدوارم، جمهوری اسلامی عثمانی خوشایند قاتلان و مسلمین جهان باشد
خنده داراست حکومت لاییک ترک ملت مسلمان
جمهوری اسلامی ایران ملت لاییک و نامسلمان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: