آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 فروردین ماه 1395 = 23-03 2016

ریاضت و آب نبات، سهم جامعه از "برجام"

منصور امان

در سالهای گذشته هرگاه آقای خامنه ای از فُرصت آغاز سال نو برای اعلام شُعارها و نقشه های اقتصادی خود سود جسته، پیامدهای عملی آن برای گسترده ترین بخشهای جامعه فاجعه بار بوده است.
****

هدیه نوروزی آقای خامنه ای به مردُم ایران، وعده تداوم سیاست فلاکت آفرین ریاضت اقتصادی و دستبُرد به جیب، سُفره و کرامت انسانی آنهاست که او آن را در بسته "اقتصاد مُقاومتی" روی دوش جامعه گذاشته و برای تاکید بر سماجت خویش، وزنه "اقدام و عمل" را نیز بدان افزوده است.

در سالهای گذشته نیز هرگاه آقای خامنه ای از فُرصت آغاز سال نو برای اعلام شُعارها و نقشه های اقتصادی خود سود جسته، پیامدهای عملی آن برای گسترده ترین بخشهای جامعه فاجعه بار بوده است.

علامت گذاری معیشتی مسیر دوازده ماهه را وی از سال 88 آغاز کرد؛ هنگامی که همراه گُماشته اش آقای احمدی نژاد، "قطار بی دنده و تُرمُز" بُحران هسته ای را به جلو می راند. او در نوروز این سال، صورت حساب ناپرهیزی اش را در سینی "اصلاح اُلگوی مصرف" روی میز جامعه گذاشت.

میزان موفقیت آقای خامنه ای در به واقعیت گرایاندن این شُعار 6 سال بعد در گُزارش تکان دهنده بانک مرکزی پیرامون کاهش سرانه مصرف کالاهای اساسی جلوه نمایی می کند. منبع دولتی مزبور از سُقوط دستکم نیمی از جمعیت کشور به زیر خط فقر غذایی و بیان روشن تر، زندگی در دامان گُرسنگی خبر داده است.

رهبر جمهوری اسلامی از آن تاریخ، درحالی که جامعه از یک شرایط اسفبار بار به شرایط نکبت بار تر دیگری می غلطید، گُستاخانه و با بی اعتنایی غیر انسانی، گاه با دم زهر آگین "جهاد اقتصادی" و گاه با نفس مسموم "حماسه اقتصادی"، هر سال نو سُرنای ریاضتهای بیشتری را به صدا در آورده است.

او اینک نیز هُشدار می دهد که مردُم در سال جدید منتظر بهبود شرایط خود نباشند و آنها شریک "نظام" در پایان یافتن تحریمها، آزاد شدن دُلارهای بلوکه شده، از سرگیری فروش نفت و باز شدن دروازه های بازرگانی نیستند.

دستور کار او و رُقبایش در جناح میانه حُکومت در سال جدید، توزیع ثروتی است که با "برجام" گرد می آید و تعیین سهم هر چه کلان تری که باید نصیب هر یک از آنان گردد. همزمان آنها می بایست با تمام نیرو برای حفظ داشته ها (باند ولی فقیه) و بازپس گیری یا ایجاد منابع جدید (جناح میانه حُکومت) به تحرُک درآیند.

این یک رقابت سخت خواهد بود که بر پُشت خمیده جامعه ایران جریان خواهد یافت و نخُستین نشانه های آن با افزایش صد هزار تومانی حداقل دستمزد کارگران که مُعادل روزانه آن با بهای یک بسته آب نبات برابری می کند، از هم اکنون پدیدار شده است.



amir March 22, 2016 01:11 AM

لاشخور خسته شده ایم زین همه تکرار
کم کن ز حرافی و وراجی نطقت
بنشین یک روز سر سفره این ملت سر خورده ز اسلام و شریعت
بنشین سر سفره آن دستفروش کارگر بیکار
کارمند و معلم و جوانان
بنگر که چه مانده بهر خوردن
منظور تو چیست تازی دزد از این ریاضت و نخوردن ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو March 22, 2016 09:32 AM

ای آخوند چیه هی اون پائین تنه ات با اون پروستات انگولگ شده رو هی هی تکون تکون میدی و میاری می اندازی رو صندلی و هی و هی چیزی رو که چند تا بازاری در اتاق خونت برات نوشتن و بمراتب ملایم تروکم رنگ تراز اونیکه که خمینی از همون اول ده ها و صدها بار گفت اقتصاد مال خره و خیلی میلیونها اون اقتصاد رو اون جوری خمینی می گفت پسندیدند و از پیر و جوان و بیسواد و باسواد هی براش صلوات فرستادند و هی بهش لبیک می گفتند و از همون اول هم افسار اقتصاد خمینی را با کمال میل بر گردن های مبارکشون پذیرفتن و تصویر خمینی رو هم در کره ماه می دیدند آخوند علی خامنه ای معیوب الپروستات پس نگران چی و کی ها هستی که هی با مرحم اقتصاد مقاومتی ظاهر میشی و بهشون مرحم گذاری می کنی فقط کافیه یک اعلامیه صادر کنی که اندوخته های بانکی شون رو صاحب بشی

گزارش یا اعتراض به این نظر


بی دین تبریزی March 23, 2016 12:44 AM

جناب ژنرال « یه گل » فرموده بودند : « هرکس با امریکا مذاکره کند یا بی غیرت است، یا الفبای سیاست را نمیداند » از آنجاکه کلاه شرعی گداشتن تخصص ویژۀ آخوند میباشد، حضرت آیت الله شخصا پیراهن عربی را بالا زده و با نرمش قهرمانانه دولت اعتدال !! را برای مذاکره با امریکا انتصاب فرمودند، تا بی غیرت بودن خود را بروز ندهد ولی عدم آگاهی خود را از الفبای سیاست نتوانست مخفی نگهدارد در مورد دزدی های ۴۵میلیارد دلاری میفرمایند : « کش ندهید » و به افرادی که زیر خط فقربا ۴۵ هزارتومان یارانه زندگی میکنند فرمان اقتصاد مقاومتی صادر میکنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


ghasem March 27, 2016 02:18 PM

آقای امان :این مردک بی سواد که حتا الف بای اقتصاد را هم نمیداند هردم ظاهر میشود و برای اقتصاد به گل نشسته ایران راه حل ارائه میکند میبینیم هم هر سال اقتصاد این مرز و بوم خراب تر میشود چرا که ایشان خفه نمیشوند و بر تئوری های بی اساس خود پا فشاری میکنند هیچ روزنامه نگاری هم حق ندارد از ایشان سوالی به کند ایشان خوب میداند که مشکل اقتصاد ایران وجود نحس ایشان است ولی با پرویی تمام ایستاده و تا ایران را کاملا ویران نکند دست بردار نیست به امید بیداری ما از این خواب غفلت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: