آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 12 فروردین ماه 1395 = 31-03 2016

بیانیه تامل برانگیز ارتش ترکیه در باره اردوغان

ستاد مشترک ارتش ترکیه در اقدامی نامعمول بیانیه ای منتشر و در آن ادعای برخی رسانه های خارجی را تکذیب کرد که گویا ارتش ترکیه قصد دارد علیه رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری اسلامگرای این کشور، و برای مقابله با سوءاستفاده های او از قدرت کودتا کند.

ارتش ترکیه نگفته است که کدام رسانۀ خارجی چنین ادعایی را مطرح کرده است، هر چند بیانیه ستاد مشترک ارتش ترکیه تأکید نموده که کلیه اقدامات قضایی لازم را علیه اخبار و اطلاعات بی اساس انجام خواهد داد.

با این حال، مقاله ای به قلم مایکل روبن، پژوهشگر آمریکایی و از مسئولان پیشین وزارت دفاع آمریکا، تحت عنوان "آیا کودتایی علیه اردوغان در ترکیه صورت خواهد گرفت؟" توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

ارتش ترکیه در فاصلۀ سال های ۱۹۸۰-۱۹۶۰ سه کودتا در ترکیه انجام داد و در سال ۱۹۹۷ حکومت اسلامگرای نجم الدین اربکان، پدر معنوی رجب طیب اردوغان، را سرنگون کرد.

با این حال رجب طیب اردوغان طی سال های گذشته از خلال اصلاحات متعدد حقوقی در چارچوب تلاش های آنکارا برای پیوستن به اتحادیۀ اروپا به طرز محسوسی از قدرت فرماندهان ارتش ترکیه کاست که تاریخاً خود را ضامن استمرار جدایی دین از دولت در این کشور معرفی کرده است.

انتشار بیانیۀ ستاد مشترک ارتش ترکیه همزمان است با سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا برای شرکت در نشست بین المللی سران پنجاه کشور دربارۀ امنیت اتمی و در دوره ای که مناسبات دو دولت آمریکا و ترکیه به دلیل بحران سوریه رو به سردی نهاده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: