آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 اردیبهشت ماه 1395 = 25-04 2016

صدای جمجمه جایگزین رمزهای‌ عبور می‌شود؟

امنیت بیومتریک هرروز بیشتر از قبل جایگاه خود را باز کرده و رمزهای عبور سنتی را از دور خارج می‌کند، از حسگرهای اثرانگشت گرفته تا اسکنر‌های شبکیه چشم، و اکنون قرار است ابزاری جدید و غیرقابل نفوذ به این مجموعه افزوده شود: صدای جمجمه سر انسان.

براساس گزارش نيوساينتيست، دانشمندان دانشگاه اشتوتگارت درحال بررسي سيستمي هستند كه مي‌تواند نحوه ارتعاش جمجمه سر افراد را درواكنش به امواج التراسونيك رديابي كند، ردي كه مي‌تواند درست مانند اثرانگشت منحصر به فرد باشد و به تدريج به عنوان ابزاري براي تاييد هويت در فضاي آنلاين مورد استفاده قرار گيرد.

اگرچه دانشمندان اين تكنيك را روي گروهي 10 نفره مورد آزمايش قرار دادند، اما سيستم جديد توانست در 97 درصد از موارد هويت افراد را براساس صداي جمجمه آنها به درستي تشخيص دهد.

براي محاسبه صداي جمجمه به ابزاري هد‌ست مانند نياز است از اين رو محققان درحال ساخت ابزاري مشابه عينك گوگل هستند تا كاربران بتوانند از آن براي ورود به حساب‌هاي كاربري آنلاين خود استفاده كنند.

به تدريج مي‌توان اين فناوري را در اسمارت‌فون‌هاي جديد گنجاند تا قرار دادن گوشي در كنار سر براي برقراري يك تماس براي تعيين هويت سر كافي باشد. اين سيستم جديد SkullConduct نام دارد و به زودي به مجموعه تكنيك‌هاي تكنيك‌هاي امنيتي بيومتريكي از قبيل الگوي رگ‌هاي بدن و امواج مغزي افزوده خواهد‌شد. به گفته متخصصان هك‌كردن اين نوع نشانگرهاي زيستي كاري دشوارتر است و همچنين كسي نمي‌تواند آن را از فرد بربايد يا كپي كند.

به گفته محققان اگر اين صدا با كمك ميكروفون ضبط شود،‌تغييراتي كه سيگنال‌هاي صوتي وجود دارند مي‌توانند ويژگي‌هاي هرفرد را تعيين كنند. از آنجايي كه سر انسان از بخش‌هاي مختلفي از جمله جمجمه، بافت نرم ، غضروف و مايع تشكيل شده‌است و تركيب اين بافت‌ها و قرارگيري آنها در هر فرد متفاوت است، نوع صداي ايجاد شده نيز در هر فرد متفاوت و انحصاري خواهد‌بود.



فریبرز April 25, 2016 11:38 PM

معلوم نیست به این ترتیب تکلیف آدمهائی مثل عنتری نژاد که بکلّی از مخ راحت هستند و جمجمه شان اصلاً صدائی ایجاد نمی کند چه می شود!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: