آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 7 اردیبهشت ماه 1395 = 26-04 2016

ایران؛ بسیاری از روستاها زیر آب رفته است

نماینده دزفول با بیان اینکه روستاهای سیل زده استان خوزستان در وضعیت نامناسبی به سر می برد و احتیاج به کمک‌های دولت برای جبران خسارت است،‌ گفت: وضعیت این روستاها به گونه‌ای است که مردم برای ادامه زندگی ناچار به اسکان در خانه اقوامشان و یا چادرهایی شده‌اند و اکنون معاش آن‌ها با مشکل مواجه است.

عباس پاپی‌زاده در تشریح مناطق سیل زده استان خوزستان گفت:‌ در حال حاضر روستاهایی که در مسیر رودخانه دز قرار داشتند دچار آسیب شده یک سری از روستاها زیر آب رفتند که مردمان این روستا‌ها برای ادامه زندگی مجبور به اقامت در خانه اقوامشان شدند چون دولت نتوانسته آن‌ها را اسکان دهد برخی از آن‌ها نیز با هزینه شخصی در روستاهایشان چادر زدند تا بعد از لایروبی خانه هایشان و ایمن سازی بتوانند مجدد در آن زندگی کنند.

وی در ادامه توضیح داد: بر اثر سیل اخیر که کشاورزی و مزارع آسیب دیده به طوری که خسارات بسیاری از مناطق برگشت پذیر نیست به خصوص غلات، گندم،‌ صیفی‌جاتی همچون بادمجان،‌ سیب زمینی و گوجه از بین رفتند و بسیاری از زمین‌های کشاورزی دچار آسیب شده به طوری که شن و ماسه رودخانه ها زمین های حاصلخیز را پوشانده است.

وی افزود: در بسیاری از مناطق زمین‌های کشاورزی شسته شده و تبدیل به حالت پستی و بلندی شده است. هم‌چنین کانال‌های آبرسانی از بین رفته و احشام و دام‌های مردم در سیلاب غرق شده اند که از این حیث تلفات زیاد است.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در عین حال گفت: با وجود اینکه سیل تقریبا فروکش کرده است ما تا سالها آثار آن باقی خواهد ماند چون کشاورزان و دامداران زمین‌ها و احشامشان را از دست داده‌اند و چندین سال طول می‌کشد که آن‌ها می‌توانند خساراتشان را جبران کنند. از طرف دیگر کشاورزانی که با تحمل هزینه بر روی زمین‌ها کشت کرده بودند اکنون که زمان برداشت فرارسیده به دلیل سیل محصولی برایشان باقی نمانده که بخواهند برداشت کنند که این بدان معناست عملا سرمایه آن‌ها از بین رفته و در آمدی برای آن‌ها و خانواده‌شان باقی نمی ماند و مردم در موضوع معیشت دچار مشکل شدند.

پاپی زاده با اشاره به وضعیت منازل روستایی آسیب دیده از سیل گفت: بسیاری از این منازل آسیب جدی دیده اند که گل و لای در خانه ها نفوذ کرده و مردم برای زندگی مجدد مجبور به لایروبی و بازسازی اساسی خانه‌هایشان هستند تا منازلشان ایمنی کافی برای زندگی داشته باشند. این خود نشان می‌دهد که مردم به این زودی نمی توانند به وضعیت عادی زندگی برگردند.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی هر چه سریعتر دولت به این موضوع و دادن کمک های بلاعوض به مردم گفت: انتظار می‌رود که دولت در وهله اول در بازسازی منازل روستایی اقدام کند تا مشکل اسکان مردم حل شود. از طرف دیگر باید به مردم در جهت تامین معاش روزمره کمک شود که این‌ها همه در راستای مواد 10 و 12 قانون مدیریت بحران و ماده 224 قانون برنامه پنجم لازم الاجرا است.

این عضو کشاورزی مجلس با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید هر چه سریعتر در جهت پرداخت خسارت بیمه شدگان اقدام کند ، گفت: از طرف دیگر تعدادی از کشاورزان محصولاتشان را بیمه نکرده بودند که دولت طبق قانون اساسی موظف به حمایت از اقشار آسیب پذیر و به دنبال پرداخت خسارت به این قشر از جامعه است انتظار می‌رود دولت هر چه سریعتر ضمن تامین خسارت وارد شده برنامه جدی برای پرداخت خسارت داشته باشد.

پاپی زاده هم‌چنین گفت:‌ یکی از دغدغه‌های ما این است که روستاییان به دلیل از دست دادن سرمایه شان و به اجبار برای تامین معاش خانواده به جای پرداختن به تولید به حاشیه شهرها برای کارگری مهاجرت کنند که این موضوع عوارض اجتماعی در بر خواهد داشت.

به گزارش ایسنا؛ به گفته وی، علاوه بر لزوم جبران خسارت کشاورزان به دلیل تخریب جاده‌ها و آسیب دیدن شبکه برق و آبرسانی لازم است دولت مساعدت جدی برای حل این مشکلات انجام دهد چرا متاسفانه دولت تنها قول مساعد داده و هنوز اقدامی انجام نداده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: