آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 7 اردیبهشت ماه 1395 = 26-04 2016

اتهام سنگین یکی از نزدیکان رفسنجانی به دلواپسان

سایت فرارو: در حالی که اخیرا اسحاق جهانگیری معاون ‌اول رئیس‌جمهور گفته بود در دولت قبل نهادها و افراد زیادی از وزارتخانه، نفت گرفته‌اند اما یک دلار از پول فروش آن را به دولت برنگردانده‌اند، حمید حسینی، عضو هیأت ‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از فرد جدیدی در اینباره رونمایی کرد. طبق گفته های حسینی، بخشی از پول نفت فروخته ‌شده توسط بنیاد ناجا که در اختیار محمد‌سعید العقیلی بوده برنگشته و اکنون نیز چند ماهی از مرگ وی می گذرد و سرنوشت این پول ها مشخص نیست.

با اینکه فروش نفت در دوره تحریم چنین رویه ای داشته اما منتقدین برجام هنوز دست از انتقاد بر نمی دارند و معتقدند برجام هیچ دستاوردی نداشته است. آیا سر و سامان گرفتن فروش نفت و قطع شدن دست دلالان از این ثروت ملی دستاورد کوچکی است که توسط برجام عملی شد؟

علی خرم استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل گفت: «موضوع کاملا روشن است و اینکه در سال های تحریم چه گذشت و چگونه نفت ایران به فروش رفت و هویت کسانی که ادعا می کردند به فکر مردم هستند اما در واقع جیب خود را پُر می کردند حداقل بر خیلی ها پوشیده نیست.»

وی ادامه داد: «در آن زمان سیستم بسیار بسته بود و کسی حق ورود به چرخه فروش نفت را نداشت و اگر فردی می خواست وارد این چرخه شود باید مجوز می داشت تا نفت ایران را بفروشد و پول آن را تحویل دهد؛ اگرچه برخی ها نفت را فروختند و پول آن را هم تحویل ندادند.»

وی افزود: «در آن زمان ورود به این چرخه خیلی انحصاری بود و دلیل آن هم این بود که مدعی بودند اگر این چرخه باز شود لو می رود. لذا شرکت هایی در داخل و خارج دایر کردند که کار فروش نفت را انجام دهند و اگرچه ظاهر این اقدام دلسوزی برای کشور و مردم و دور زدن تحریم ها بود اما همانطور که گفته شد در واقع برای نفع شخصی چنین می کردند.»

خرم اظهار کرد: «بسیاری از کسانی که از ابتدای دولت روحانی جزو منتقدین وی و توافق برجام بودند و در این باره خیلی خیلی فعال عمل می کردند عموما دستی در کار فروش نفت داشتند و لذا مایل نبودند برجام به نتیجه برسد چون منافع خودشان به خطر می افتاد.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: