آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 14 اردیبهشت ماه 1395 = 03-05 2016

خوابیدن بر موزائیک؛ وضعیت زندانی امنیتی در تبریز

خبرگزاری هرانا– ایرج محمدی، زندانی امنیتی تبعید شده به زندان تبریز که در حال تحمل هفمین سال حبس خود است، علیرغم ابتلا به بیماریهای اعصاب و روان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است، وی که سابقه سکته مغزی را دارد بدون داشتن پتو و لوازم اولیه مجبور است روی موزائیک های سالن بخوابد. او تهدید کرده است که در صورت اصرار مسئولان زندان به محروم نگه داشتن از حقوق انسانی اش چاره ای جز خودکشی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی زندانی امنیتی ۳۷ ساله که در حال گذراندن هفتمین سال محکومیت خود بصورت تبعیدی در زندان مرکزی تبریز است در وضعیتی غیرانسانی و بدون رعایت اصل تفکیک جرائم نگهداری می‌شود.

این زندانی امنیتی که از نوروز ۹۵ از زندان زاهدان به زندان مرکزی تبریز منتقل شده است هم اکنون در بند ۱۱ مخصوص سارقان این زندان نگهداری می‌شود. او ناچارا است بدون پتو روی موزائیک های سرد سالن بخوابد،

علیرغم اینکه نامبرده از بیماری‌های اعصاب و روان رنج می‌برد از دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز محروم مانده است، دشواری شرابط غیرانسانی تحمیل شده بر او به حدی رسیده که به مسئولان زندان اعلام کرده است در صورت تداوم بی توجهی به شرابطش چاره ای جز خودکشی نخواهد داشت.

یک منبع نزدیک به آقای محمدی به گزارشگر هرانا گفت: “آقای محمدی از ۵ فروردین امسال از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شد. بیش از یک‌ماه است که هنوز به اصطلاح زندانیان کف‌خواب است و هنوز حتی پتو ندارد و روی موزائیک می‌خوابد. یک‌بار سکته مغزی هم کرده است و از بیماری های روانی رنج می‌برد، داروهایش را به او نمی‌دهند و از خدمات پزشکی مورد نیازش محروم است. از طرفی میان سارقان زندانی نگهداری می‌شود. وضعیتش به حدی رسیده که گفته است چاره ای جز خودکشی ندارم.”

این منبع همچنین تاکید کرد: “مسئولین زندان به اعتراضاتش رسیدگی نکردند و حتی در مورد این اعتراضات به اخلال در زندان متهم شد و پرونده جدیدی برایش باز شد. به دادسرای تبریز زنگ زده و درخواست رسیدگی کرده است اما به او گفته‌اند حق ندارید اینجا زنگ بزنید.”

پیش‌تر هرانا گزارش کرده بود ایرج محمدی و محمدامین آگوشی دو زندانی امنیتی زندان تبریز به دلیل اعتراض به وضعیت‌شان روز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ در دادسرای این شهر به اتهام «اخلال در نظم زندان» تفهیم اتهام شدند و پرونده جدیدی برایشان مفتوح شده است.

لازم به یادآوری است، ایرج محمدی در اردیبهشت ماه سال ۸۸ به همراه محمدامین آگوشی و احمد پولادخانی به اتهام جاسوسی دستگیر و سرانجام در فروردین ۱۳۹۱ هر کدام به ده سال حبس تعزیری همراه با تبعید محکوم و به زندان زاهدان جهت تحمل حبس منتقل شدند.

ایرج محمدی به‌همراه آقای آگوشی در پنجم فروردین‌ماه سال جاری از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شد و هم اکنون هفتمین سال حبس خود را در این زندان می گذراند.

به گواه نزدیکان این زندانی، هم اکنون وضعیت وی نامناسب است. به دلیل شرایط سخت زندان و تحمل هشت ماه سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه پاسداران ارومیه که توام با ضرب و شتم بوده و بطور خاص به دلیل ضرباتی که به سرش خورده دچار بیماری و اختلالات اعصاب و روان شده است. وی در حال حاضر در زندان تبریز نیازمند درمان و دارو است.

پیش تر آقای محمدی در زاهدان توسط کمسیون پزشکی مورد معاینه قرار گرفته بود. کمیسیون مربوطه نامناسب بودن وضعیت سلامتی این زندانی و لزوم درمان آن را مورد تایید قرار داده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: