آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 اردیبهشت ماه 1395 = 05-05 2016

مقام حکومتی: 30 هزار "مامای" بیکار داریم

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به بالابودن آمار بیکاری درجامعه ماماهای کشور، گفت: در حال حاضر 30 هزار مامای بیکار در کشور داریم.

نوشین زنده زبان به مناسبت روز جهانی "ماما" در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه کرمانشاه، بیکاری را مشکل اصلی ماماهای کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 30 هزار مامای بیکار در کشور داریم.

وی اظهار کرد: این بیکاری ماماها در حالی است که بخش‌های درمان و بهداشت کشور به شدت به حضور آنها نیاز دارد.

زنده زبان به فعالیت 30 تا 50 ماما به ازای هر هزار تولد در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: این درحالی است که در کشور ما به ازای هر هزار تولد 12 تا 14 ماما فعالیت می‌کند و برای اینکه به حداقل استانداردها برسیم نیاز به جذب هر 30 هزار مامای بیکار کشور داریم.

وی تصریح کرد: قرار است وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی را به مجلس بدهد که بر اساس آن بتواند مجوز استخدام 10 هزار نیرو را برای بدنه بهداشت و درمان کشور بگیرند که با توجه به نیاز به حضور بیشتر ماماها در بدنه درمان و نیز آمار بالای بیکاری آنها امیدواریم سهم قابل توجهی از این استخدام‌ها به ماماها اختصاص داده شود.

زنده زبان به دو سیاست ترویج فرزند آوری و نیز زایمان طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: اجرای موفق این دو سیاست نیاز به حضور گسترده ماماها دارد و امیدواریم وزارت بهداشت به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور مشکل دیگر ماماها را عدم پوشش بیمه‌ای خدمات آنها عنوان کرد و افزود: در همین راستا هیات دولت مصوب کرد که خدمات ماماها هم تحت پوشش بیمه قرار گیرد و سه استان اصفهان، گلستان و اردبیل به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: این مصوبه هیات دولت قرار بود ظرف دو ماه اجرایی شود، اما با گذشت چند ماه هنوز اجرای پایلوت این طرح کلید نخورده و به بیمه‌ها هم ابلاغی نشده است.

زنده زبان افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم قرار است تا اجرای پایلوت طرح امروز همزمان با روز "ماما" کلید بخورد که امیدواریم این امر محقق شود زیرا اجرای این طرح هم به نفع مردم، هم به نفع ماماها و هم به نفع بیمه‌هاست.

رییس انجمن مامایی استان کرمانشاه ماما را سطح یک ارائه دهنده خدمات مراقبتی و بهداشتی به مادران باردار عنوان کرد و افزود: با پررنگ شدن فعالیت ماماها، قطعا هم مراقبت بهتری از مادران باردار صورت خواهد گرفت و هم هزینه‌های درمانی آنها کاهش می‌یابد و از طرفی نیز متخصصین زنان و زایمان بهتر می‌توانند به امورات درمان و یا جراحی بپردازند.

زنده زبان به سختی کار ماماها نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه علی رغم سختی کارماماها که در طول کار خود استرس نجات زندگی دو نفر را دارند و نیز خطرات کار آنها که مدام با آلودگی‌های میکروبی سرکار دارند هنوز سختی کار مشمول آنها نشده است.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوبه‌ای را به هیات دولت داده است که سختی کار برای ماماها و چند رشته دیگر پزشکی تا سه سال لحاظ شود.

زنده زبان افزود: دولت تاکنون در این زمینه پاسخی نداده است و اگر این سختی کار مشمول ماماها شود بسیاری ماماها که در حال حاضر با 25 سال مشغول خدمت هستند بازنشسته می‌شوند و علاوه بر منفعتی که برای آنها دارد ما می‌توانیم نیروهای جدید را جایگزین آنها کنیم که این امر تا حدی از بیکاری جامعه ماماهای کشور کم می‌کند.



بی دین تبریزی May 5, 2016 01:28 PM

این مطلب اگر به مجلس برود، راه حل آخوند این خواهد بود که هر ایرانی باید به نیت چهارده معصوم چهارده فرزند داشته باشد، تا « ماما » جلب بازار کار بشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: