آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 20 اردیبهشت ماه 1395 = 09-05 2016

انتقاد شدید مشاور سابق اوباما از سیاستهای وی

مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا می‌گوید، روسیه به سران خاورمیانه نشان داد کشوری است که می‌تواند با قاطعیت وارد عمل شود؛ رویکردی که به طور کامل تصور منطقه را نسبت به آمریکا تغییر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دنیس راس، مشاور عالی سابق باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی یادداشتی درباره نقش روسیه و آمریکا در خاورمیانه و تمایل رهبران محلی به این کشورها نوشته است: شاید آمریکا به نظر در قابلیت‌ها و توانایی‌های نظامی خود در منطقه مصمم باشد اما به دلایلی مسکو به مقصد دائم سران محلی این کشورها تبدیل شده است.

این دیپلمات خاطرنشان کرد، اعراب و اسرائیلی‌ها به دلیل انفعال اوباما از وی ناامید شده‌اند. همواره تصورات، موضوعی مهم‌تر از قدرت محض بوده است. روس‌ها در این میان به نظر می‌رسد تمایل دارند از قدرت برای تاثیرگذاری بر تعادل قدرت در منطقه استفاده کنند و ما این کار را نمی‌کنیم.

به گفته وی، مشکل در رویکرد متفاوت اوباما و نگاه او به شرایط است. راس معتقد است، عواقب جنگ‌های عراق و افغانستان تاثیری مستقیم بر خودداری اوباما از اعزام نیرو به کشورها و جنگ‌هایی دارد که به طور مستقیم کشورش را تهدید نمی‌کند. این مساله نشان می‌دهد که چرا رئیس جمهور آمریکا اقدامات منفعالانه خود علیه تروریسم را توجیه می‌کند و چرا فکر می‌کند مسکو در نتیجه ورود نظامی به سوریه در نهایت شکست می‌خورد. در همین حال کشورهای خاورمیانه از جمله متحدان آمریکا سیاست مسکو را ترجیح می‌دهند.

راس در این باره ادامه داد: دخالت نظامی روسیه شرایط را در سوریه تغییر داد و بر خلاف نگاه اوباما، روس‌ها را در موضع قدرت قرار داد بدون اینکه رسیدن به این نقطه هزینه‌ای معنادار برای آنها داشته باشد.

مشاور عالی سابق اوباما می‌افزاید، عملیات نظامی مسکو تنها موضع بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تحکیم نمی‌بخشد بلکه همزمان مسکو را از "انزوای جهانی" خارج می‌کند. علاوه بر این اکنون این خود اوباماست که با پوتین تماس می‌گیرد و دنبال همکاری‌ وی برای فشار وارد کردن بر اسد است. همین مساله نشان می‌دهد که چه کسی در موضعی قدرتمندتر قرار دارد.

راس تاکید می‌کند: سران خاورمیانه نیز این مساله را دریافته‌اند و متوجه شده‌اند که اگر می‌خواهند به منافع خود دست یابند باید با روسیه صحبت کنند. بهتر بود اگر در عرصه بین المللی این طور به نظر می‌آمد که پوتین شکست‌ می‌خورد اما این چنین نیست.

وی در پایان گفت: برای تغییر این شرایط آمریکا باید گام‌هایی را اتخاذ کند. اول از همه سیاستی مشخص را در قبال رژیم ایران اعلام کند، سپس برای مسلح کردن قبایل سنی در عراق آماده شود و پس از آن روسیه را برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه تهدید کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: