آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 21 اردیبهشت ماه 1395 = 10-05 2016

اختلاف میان رهبر و روحانی وارد مرحله تازه ای شد

حذف یاران کلیدی روحانی توسط رهبر آغاز شد...ظاهرا چراغ سبزی که در ماه‌های قبل برای حمله به اعضای کابینه داده شد، اینک توسط شخص رهبری پیگیری و مهندسی می‌شود.
****

سحام نیوز: بالا گرفتن اختلافات میان علی خامنه‌ای و حسن روحانی به مراحل حساس و نفس‌گیری رسیده است. اختلافاتی که از «دین دولتی و دولت دینی» در دی‌ماه ۱۳۹۲ کلید خورده بود؛ در هفته‌های گذشته به «انقلابی بودن»، «برجام ۲» و «زبان انگلیسی و هند» رسید. اما ظاهرا چراغ سبزی که در ماه‌های قبل برای حمله به اعضای کابینه داده شد، اینک توسط شخص رهبری پیگیری و مهندسی می‌شود.

این رفتار رهبری جمهوری اسلامی در راستای گسترش دامنه اختیارات ولی فقیه ارزیابی می‌شود. رفتاری که او در سخنان خود در سال جدید به وضوح در مخالفت با دولت و نهادهای انتخابی در پیش گرفته، متاسفانه اگر جدی گرفته نشود، باعث فرو ریختن بساط «جمهوریت نظام» خواهد شد.

منابع خبری به «سحام» گفته‌اند با بالا گرفتن تذکرات آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره اعضای کابینه و دستور اکید او بر عدم حضور «محمد نهاوندیان» رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و «حسین فریدون» برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور در کابینه، مدتی است که «فریدون» در جلسات هیات دولت شرکت نمی‌کند.

شدت اختلافات آقای خامنه‌ای با حسن روحانی و کابینه او تا آن‌جا پیش رفته که در جلسات اخیر پس از نوروز ۱۳۹۵، هیچ جلسه و دیدار آرامی میان این دو برگزار نشده است.

پافشاری رهبر ایران بر خواسته‌های فراقانونی خود از رییس‌جمهور باعث شده در یکی از جلسات هیات دولت با رهبری در ابتدای سال جدید، آیت‌الله خامنه‌ای با مخاطب قرار دادن «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور در حضور سایرین و شخص روحانی او را با لقب «فرمانده مفاسد اقتصادی» خطاب قرار دهد و بگوید: « [نقل به مضمون] شما باید فرماندهی رو به‌دست بگیری و نیروهایت را بچینی… کل هیات وزیران سربازان شما برای مبارزه با مفاسدند.»

رهبری با ورود مستقیم و «مداخله» در امور دولت قانونی و مخاطب قرار دادن معاون اول دولت برای اقدامات بعدی، سعی دارد تا بدون قبول مسئولیت‌های آینده در این رابطه، موقعیت حسن روحانی در هیات دولت را تضعیف نماید. تا جایی که در جلسات فی‌مابین حسن روحانی و علی‌ خامنه‌ای، هر جا حسن روحانی سعی در تلطیف فضا و صحبت با رهبر را داشته، آقای خامنه‌ای با استناد به گزارشات مالی – امنیتی سازمان اطلاعات سپاه از تخلفات، اتهامات و انتقاداتی را به برخی اعضای کابینه از جمله آقایان محمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت زاده، اکبر ترکان، محمد نهاوندیان و حسن فریدون وارد کرده است.

منابع آگاه خبری به خبرنگار «سحام» می‌گویند که اعضای کابینه دولت تدبیر و امید تلاش دارند تا ضمن پاسخ‌گویی و نزدیک شدن بیش از پیش به معاون اول رئیس‌جمهور و ارتباط با بیت رهبری، موقعیت خود را در میان این مناقشه حفظ نمایند. اتفاقی که پیش‌تر در دو سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد افتاد و علی خامنه‌ای با نزدیک کردن «محمدرضا رحیمی» به خود، پل ارتباطی مستقیم میان خود و کابینه را برقرار کرده بود.

از سوی دیگر مسئولان بیت رهبری با دستور مستقیم رهبری، برای پیشبرد روند مداخلات در امور اجرایی کشور، مدتی است که به جای برقراری ارتباط با شخص رئیس‌جمهور، تماس خود را با اسحاق جهانگیری برقرار و وی را به طور مستقیم مسئول ارائه گزارش امور اجرایی کشور به شخص رهبری کرده‌اند.

آن‌گونه که منابع خبری «سحام» از سطح اختلافات در راس هرم قدرت سیاسی کشور خبر داده‌اند، مشخص می‌کند که شدت اختلافی که میان علی خامنه‌ای و حسن روحانی ایجاد شده، حتی از میزان دوری رهبری به سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور دوران اصلاحات نیز بیشتر است.

به نظر می‌رسد حسن روحانی و علی خامنه‌ای در دیدارها و سخنرانی‌های عمومی خود، بدون اشاره به مستقیم به سطح این اختلافات، نشانه‌های واضحی از آن را طی ماه‌های اخیر عیان نموده‌اند.

طی روزها و ماه‌های گذشته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت، یکی از افرادی بوده که در میدان توجه تیم رسانه‌ای مخالفان دولت قرار گرفت و بیشترین حملات علنی توسط اصولگرایان به وی صورت گرفته است. (بخشی از این حملات را در اینجا می‌توانید بخوانید.)

آنچه مسلم است با مداخله مستقیم رهبری در روند کاری هیات دولت، بخش اعظمی از نیرو و انرژی کابینه حسن روحانی صرف جلب رضایت رهبر شده و متاسفانه باعث گردیده تا ادامه فعالیت دولت روحانی با کندی و تاخیر مواجه شود.

بر اساس گزارشات، آیت‌الله خامنه‌ای صراحتا از حسن روحانی خواسته تا بین حضور «محمد نهاوندیان» و «حسین فریدون» در دولت و «رابطه مطلوب» خود با رییس‌جمهور، یکی را انتخاب کند. خواسته‌ای که رئیس‌جمهور تا به حال به آن پاسخ مشخصی را ارائه نکرده است. او در تذکر دیگری ضمن اشاره مستقیم به «محمد نهاوندیان» برای انجام ٨ بار سفر به انگلستان طی یک‌ماه، حساسیت و نارضایتی خود را از حضور وی در هیات دولت ابراز نموده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: