آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 اردیبهشت ماه 1395 = 18-05 2016

قطب گياهان دارويی ايران در معرض نابودی

اين روز‌ها در همدان کوهي نيست که پاي بوته چينان به آن باز نشده باشد و بازاري نيست که گياهان دارويي و کهن الوند در آن به حراج گذاشته نشده باشد. سرمايه‌اي که ارزان به حراج مي‌رود.

به گزارش مهر، همدان قطب گياهان دارويي و خوراکي است و اين روز‌ها دامنه کوه‌هاي آن از جمله کوه الوند شاهد رويش گياهان و سبزيجات بسياري از جمله شنگ، بنفشه، گزنه، بابونه، غازياقين، گيلاقه، کنگر، کاسني و غيره است. اما نکته قابل توجه اين است که هم‌زمان با رشد گياهان و سبز شدن گونه‌هاي گياهي مختلف در اين مناطق، پاي عده‌اي سودجو که اغلب افراد بيکار و مهاجر هستند به اين دامنه‌ها گشوده شده و آن‌ها با توجه به رويکرد مردم همدان به مصرف برخي سبزيجات کوهي همانند ريواس و کنگر، با برداشت بي‌حدوحصر و غيراصولي به قلع‌وقمع گونه‌ها مي‌پردازند.

اين اقدام تا جايي پيش رفته که برخي از انواع گياهان کوهي مناطق کوهستاني همدان در پي برداشت بي‌رويه رو به انقراض هستند و متأسفانه شماري از مردم با جمع‌آوري نادرست گياهان خوراکي و دارويي به عرصه‌هاي طبيعي خسارت زيادي وارد مي‌کنند.

اين افراد با هجوم و سرازير شدن به دامنه‌هاي کوهستان‌هاي همدان و پر کردن کيسه‌هاي خود از گياهان و سبزيجات کوهي آن‌هم به‌صورت ريشه‌کن نمودن آن‌ها و با برداشت بي‌رويه به تخريب عرصه‌هاي زيستي اين گياهان مي‌پردازند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: