آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 اردیبهشت ماه 1395 = 18-05 2016

سرمایه‌گذاران خارجی: به ایران برویم یا نرویم؟ پاسخ

روزنامه دنیای اقتصاد: مهم‌ترین ابهام سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران چیست؟ بلومبرگ با انتشار یک پژوهش خبری به این سوال پاسخ داده است.

بیش از سه ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و هیات‌های تجاری مختلفی در رفت و آمد به ایران هستند تا ارزیابی دقیقی از بازار 80 میلیون نفری کشور به‌دست آورند. با این حال، نوعی تردید و ابهام در مذاکرات دوجانبه سرمایه‌گذاران خارجی با طرف ایرانی مشاهده می‌شود.

به گفته فعالان اقتصادی ایران، از بعد داخلی هیات‌های خارجی که در پسابرجام به ایران سفر کرده‌اند، روشن شدن چارچوب و قواعد مبارزه با فساد اداری را به منزله یک رفع ابهام بزرگ در انتقال سرمایه به داخل کشور عنوان کرده‌اند. در واقع برای آنها بیش از آنکه تسهیلات و امتیازهای اعطا شده از سوی دولتمردان ایران جذابیت داشته باشد، تضمین قراردادها و شفاف بودن مسیر سرمایه‌گذاری از اهمیت برخوردار است.

به اعتقاد فعالان اقتصادی، یکی از اشتباهات رایج در ایران اعطای امتیاز و تسهیلات به سرمایه‌گذاران به جای تضمین قراردادها در چارچوب ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است؛ به‌طوری که این امر نه‌تنها به جذب سرمایه‌گذاری کمکی نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد فساد و سوءاستفاده از امتیازات و تسهیلات اعطایی می‌شود.

علاوه بر این، از بعد خارجی، دغدغه سرمایه‌گذاران خارجی و نگرانی آنها از جریمه شدن از سوی دولت آمریکا در صورت همکاری با ایران است.

بررسی نتایج پژوهش بلومبرگ نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران، به دلیل ترس از تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا، از ورود به بازار ایران امتناع می‌کنند.



اردلان May 19, 2016 07:34 AM

این خانه از پای بست ویران است ! قابل توجه همه اقتصاد دانان بنظر من تا مادامی که این حکومت بر سر کار باشه آش همان است و کاسه همان حکومتی که جنایتکاران، غارتگران و عقب افتادها در راس قدرتش باشند اقتصادش هم از این بهتر نمیشه این آقایون که اسمشون رو اقتصاد دان گذاشتند یا هیچ آشنایی با علم اقتصاد ندارند و با دروغگو هستند دلیل آن هم کاملا روشنه برای اینکه هیچ راهی برای ترمیم و بهبودی اقتصاد در ایران وجود نداره این راه حل های وصله پینی که شما به نام کارشنسان افتصادی برای این سوداگری مرگ تجویز کرده اید تنها بدرد عمه ها تون میخوره ! من اطمینان دارم تنها راه حل موجود برای بهبود نتنها اقتصاد بلکه در تمام زمینه های چه علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فقط با سرنگونی این رژیم آدمخور و بیگانه جمهوری اسلامی امکان پذیر هست نه چیز دیگه

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار May 19, 2016 10:09 AM

سی‌ و هفت سال است که جهان دارد بر روی رژیم ضّد ایرانی‌ و ضّد بشری که در میهن ما بر سر کار آورده سرمایه گذاری می‌‌کند آنوقت تازه می‌‌پرسند برویم یا نرویم؟ می‌گویم باز هم بروید آنقدر بروید تا با رژیمی‌ که بر سر کار آوردید با هم سرنگون بشوید * اما روزگار اینگونه نخواهند ماند و بالاخره همه حساب پس خواهند داد * آنقدر در این میدان نبرد در راه رهائی میهن می‌مانیم تا آن روز را ببینیم *
اگر من کشته گردم میهن از من کی‌ تهی گردد که هنگام شهادت می‌‌دهم پرچم به یارانم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: