آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 خرداد ماه 1395 = 26-05 2016

سومین فستیوال فیلم کلن با حضور فیلم های ایرانی

رادیو فرانسه: سومین دوره فستیوال فیلم ایرانی کلن امروز، پنجشنبه 26 مه با نمایش فیلم "مادرکشی" در سالن نمایش موزه لودویگ شهر کلن آلمان گشایش یافت. این فستیوال تا روز یکشنبه 29 مه ادامه دارد و 14 فیلم جدید ایرانی در آن به نمایش گذاشته می شوند. همه فیلم ها در داخل ایران تولید شده اند.

فیلم مادرکشی که نگاهی نقاد به سدسازی های بی رویه در ایران دارد، پیش تر در پنجمین فستیوال فیلم سبز ایران مورد توجه دوستداران محیط زیست قرار گرفته است. در این فیلم زمین مادری است که به وسیله سیاست های نادرست زیست محیطی نابود می شود.

به گفته فرهاد توحیدی مدیر فستیوال فیلم سبز، این فستیوال دوسالانه که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از کار بازمانده بود، امسال بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته است. توحیدی در کنفرانس خبری مرتبط با فستیوال کلن گفت که در فاصله سال های 2011 تا 2016 میلادی بیش از هزار فیلم مربوط به محیط زیست به دبیرخانه فستیوال فیلم سبز در ایران رسیده که 400 تای آن ها در 41 کشور خارجی ساخته شده اند.

علاوه بر مادرکشی، فیلم های داستانی "عصبانی نیستم" و "لانتوری" به کارگردانی رضا درمیشیان، "والدراما" ساخته عباس امینی، "روز مبادا" به کارگردانی فائزه عزیزخانی، "یک شهروند کاملا معمولی" به کارگردانی مجید برزگر، "احتمال باران اسیدی" ساخته بهتاش سنائی ها، "بارکد" به کارگردانی مصطفی کیائی، "ممیرو" ساخته هادی محقق، "استراحت مطلق" ساخته عبدالرضا کاهانی، "بازار از طهران تا تهران" ساخته رضا خانلری، "لاله زاریا" به کارگردانی حسین احمدیان و "اژدها وارد می شود" به کارگردانی مانی حقیقی در فستیوال فیلم ایرانی کلن به نمایش در می آیند.

در کنار فیلم های بلند داستانی، دو فیلم مستند "آخرین روزهای زمستان" و "رویاهای دم صبح" از مهرداد اسکوئی نیز به فستیوال فرستاده شده اند.

از میان فیلم های داستانی، اژدها وارد می شود، والدراما و لانتوری و از میان فیلم های مستند رویای دم صبح امسال در جشنواره فیلم برلین حضور داشتند.

فستیوال فیلم ایرانی کلن برای سومین سال پیاپی در این شهر برگزار می شود. مدیریت این فستیوال را سیامک پورشریف به عهده دارد و هماهنگ کننده آن امین فرزانه فر مدرس دانشکده هنر دانشگاه کلن است.

مشکلات و پیچیدگی های سینمای ایران

بعد از ظهر دیروز (چهارشنبه 25 می) کارگردانانی که فیلم هایشان برای نمایش در سومین فستیوال فیلم ایرانی کلن برگزیده شده است، در کنار برگزارکنندگان فستیوال در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه های فارسی زبان خارج از کشور شرکت کردند و به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند. در این کنفرانس فرهاد توحیدی مدیر فستیوال فیلم سبز ایران و هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه سینمائی فیلم نیز حضور داشتند.

فرزانه آزیخانی، عبدالرضا کاهانی ، مجید برزگر، مصطفی کیائی و رضا درمیشیان فیلمسازانی هستند که امسال در فستیوال حضور دارند. آن ها در کنفرانس مطبوعاتی دیروز دیدگاه های خود را درباره مشکلات، ویژگی ها و پیچیدگی های سینمای ایران با خبرنگاران در میان نهادند. خانم آمنه آقارضا کاشی بازیگر سینما نیز در این کنفرانس حضور داشت.

فستیوال فیلم ایرانی کلن، با پشتیبانی مالی وزارت خارجه آلمان، شهرداری کلن، "انجمن سینمای همه جهان" در آلمان و همکاری "خانه سینما"، مجمع فیلم و جشنواره فیلم سبز (در ایران) برگزار می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: