آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 خرداد ماه 1395 = 27-05 2016

هشدار دولت آلمان در باره اعدام یک نوجوان ایرانی

خبرگزاری هرانا ـ دولت آلمان از ایران خواست که از اعدام علیرضا تاجیکی، جوان ۱۹ساله‌ای که به هنگام دستگیری خردسال بوده چشم‌پوشی کند. سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است که تاجیکی را زیر شکنجه وادار به اعتراف به عمل ناکرده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دویچه وله، بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر دولت آلمان، روز چهارشنبه (۲۵ مه / ۵ خرداد) در برلین نسبت به وقوع یک اعدام در ایران هشدار داد که به گفته او به مثابه “نقض غیر قابل قبول حقوق بین‌الملل” است.

خانم کوفلر از علیرضا تاجیکی سخن گفت که در سال ۱۳۹۱ به اتهام تجاوز (لواط به عنف) و قتل دستگیر و به اعدام محکوم شد و هم‌اکنون ۱۹ سال دارد. او به هنگام ارتکاب جرم ۱۵ ساله بوده است.

قرار بود علیرضا تاجیکی را در روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) ۱۳۹۵ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام کنند، اما نسرین ستوده، وکیل مدافع او، به همراه شماری از فعالان حقوق بشر موفق شدند به طور موقت اجرای اعدام او را متوقف کنند.

بربل کوفلر گفت: «اینکه علیرضا تاجیکی، جوان ایرانی در معرض خطر اعدام قرار دارد، مرا بسیار نگران می‌سازد. حتی پس از به تعویق افتادن زمان اعدام او، باز امکان اجرای حکم وجود دارد.»

مسئول حقوق بشر دولت آلمان در سخنان خود درباره علیرضا تاجیکی در برلین به کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اشاره کرد که بر اساس آن اعدام اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم هنوز انسان بالغ محسوب نمی‌شده‌اند، ممنوع است.

ایران امضاکننده سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

خانم نسرین ستوده، وکیل مدافع علیرضا تاجیکی، نیز که درخواست اعاده‌ی دادرسی کرده است، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «در پرونده‌ی او نقاط ابهام بسیاری وجود دارد که صدور چنین حکمی را با شبهات زیادی مواجه می‌سازد، اما در بدترین فرض، علیرضا تاجیکی در زمان ارتکاب جرم اتهامی ۱۵ سال بیشتر نداشته است.»

«تاجیکی را با شکنجه به اعتراف واداشتند»

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، علیرضا تاجیکی را زیر شکنجه به اعتراف مجبور کرده‌اند.

همچنین عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان مختلف نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، از جمله به زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نوشته است: «حکم اعدام آقای تاجیکی بر اساس «اعتراف» او در زیر شکنجه طی بازداشت اولیه در سلول انفرادی صادر شده، با این که او در زمان محاکمه این «اعتراف» را نفی و اعلام کرد که شکنجه شده است و بر بیگناهی خود پافشاری کرد. آقای تاجیکی طی حبس و محاکمه از موازین دادرسی قانونی برخوردار نبوده و از جمله در دوره‌ی تحقیقات وکیل نداشته است.»

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که در سال گذشته دست کم ۹۷۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند. بدین ترتیب ایران در مقیاس بین‌المللی از لحاظ تعداد اعدام‌شدگان در رتبه دوم و پس از چین قرار گرفته است.



سام عزیز May 27, 2016 12:01 PM

خامنه ای تو باید روزی هزار بار خدا رو شکر کنی که شاه اعدامت نکرد چون تو در نوجوانی خودت بارها به همون دکه روزنامه فروشی در مشهد میرفتی و با صاحب اون دکه لواط میکردی ،،حالا ادعای پیغمبری میکنی ، اگر اون موقع قوانین اسلامی در ایران اجرا میشد تو رو باید از... دار میزدند ،،راستی منصوره میدونه که تو چکاره بودی

گزارش یا اعتراض به این نظر


giti May 27, 2016 12:44 PM

این دولت ایران بر عکس عمل میکنه باید بهش بگین اعدام کنید تا نکنه چون با دنیا سر جنگ است اگر بگید اعدام نکنید آنها حتمن میکنند که بگن ما هر کاری دلمان بخواهد میکنیم به هیچ ارگانی هم مربوط نیست فقط باید دولت چین بهش اعتراض کنه که ون هم رقیبشه در اعدام آخه ۱۹ ساله که قبلش هم زندان بوده کی اعدام میکنه ای جمهوری کثافات حیوانی تمام مملکت را از اعدام و شهید پور کردید تمام خیابانها را به اسم شهیدان کردید باقیاشونام که نتونستید با پول بخرید و گول بزنید ی جور دیگه کشتید اللهی که آه این جوانان دامنگیر خود و فرزندان ناخلف و مفتخورتان شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


فریبرز May 27, 2016 02:01 PM

الحمد الله رب العالمین! از آلمان هم احساس همدری برای اعدام این بخت برگشته دریافت می کنیم هم اتوموبیلهای پورشه چند میلیارد تومانی برای آقا زاده ها ! به این می گویند مردمداری به سبک آلمانی!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: