آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 8 خرداد ماه 1395 = 28-05 2016

50 کیلو آلبالو کار دست ارشاد داد، احتمال تغییر..

احتمال تغییر در شورای پروانه نمایش قوت گرفت

با توجه به اظهار نظر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ارائه مجوز اکران به فیلم «50 کیلو آلبالو»، احتمال تغییر در شورای پروانه نمایش قوت گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، شوراهای پروانه ساخت و نمایش از شوراهای با اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. در میان دو شورا شورای پروانه نمایش از اهمیت بیشتری برخوردار است و حکم اعضای شورای توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود. در ابتدای حضور حجت الله ایوبی اعضای شورای پروانه نمایش مشخص شد و برای اولین بار احکام اعضای شورای پروانه نمایش رسانه ای شد اما بعد از مدتی دو تن از اعضای این شورا (رضا میرکریمی و شهاب مرادی) به دلیل مشغله کاری نتوانستند با شورا همکاری مداوم داشته باشند و استعفای خودرا رسانه ای کردند. هم اینک محمدحسین لطیفی، مجید رضابالا، سیدضیاءالدین دری، سیداحمدرضا دستغیب، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، سیدحسن خامنه‌ای، حجت اسلام مرقاتی، سید مهدی خاموشی هستند.

اما اگر نگاه گذرایی به عملکرد شورای صنفی نمایش و صدور پروانه نمایش به فیلم های سینمایی داشته باشیم خواهیم دید این شورا متاسفانه با عملکرد نامناسب تاکنون دو بار وزیر ارشاد را به زحمت انداخته اند. نخست عدم توجه به نظرات مراجع تقلید درباره نمایش صورت چهره معصومین که باعث شد فیلم «رستاخیز» پروانه نمایش از شورا اخذ کند اما با نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایش فیلم متوقف شد و فیلم علاوه بر عدم نمایش در ایران امکان نمایش مناسب در خارج از کشور را هم از دست داده است و همین امر باعث شده است سازندگان این اثر متضرر شده و هم اینک از وزارت ارشاد تقاضای خسارت کنند.

نکته دیگر ارایه مجوز به نمایش به فیلمی که اعتراض بسیاری از منتقدان، هنرمندان، دانشجویان و... را به همراه داشت فیلم مستهجن «50 کیلو آلبالو» فیلمی که بسیاری از کارشناسان آن را سخیف می دانند و برای اولین بار علاوه بر نمایش ارتباط میان یک زن و دو مرد، بی حجابی هم در آن دیده شده است. شورا با ارایه مجوز به این فیلم مبتذل علی جنتی را به دردسر انداخت و به صراحت نظر خود را درباره فیلم اعلام در یکی از روزنامه های صبح بیان کرد : «٥٠ کیلو آلبالو» با وجود آنکه مجوز اکران گرفته و از آن هم استقبال شده، ‌اشکالات فراوانی دارد. من پس از اعتراض‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها انجام شد، شخصا آن را بازبینی کردم. واقعا فیلم نامناسب و مغایر سیاست‌های دولت است.

علی جنتی درباره محتوای این فیلم پرحاشیه گفت: فروپاشی و سقوط خانواده را ترویج می‌کند و با آرایش نامناسبِ بازیگران الگوی نامناسبی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین من شخصا مخالف اکران این فیلم هستم. ربطی به مخالفت برخی رسانه‌ها هم ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که دراین‌ صورت چه کسانی مسئول آن هستند؟ گفت: کسانی که مجوز اکران آن را داده‌اند و منتخب وزارت ارشاد هستند. این جزء اشتباهات آنان است.

با توجه به سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم حضور متعدد برخی از اعضای شورا به دلیل ساخت فیلم و سریال همچنین مشغله فروان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و بعضاً عدم حضور شخص ایشان در جلسات می توان به این نتیجه رسید که احتمال تغییر شورای پروانه نمایش قوت گرفته است. اما این بار باید دید رئیس سازمان سینمایی کدام طیف از کارشناسان و اهالی سینما را در شورای پروانه نمایش به وزیر پیشنهاد می دهد تا جلوی این دست از اشتباهات گرفته شود. در میان اشتباهات فاحش شورای پروانه نمایش ارایه مجوز نمایش به فیلم «خانه دختر» در جشنواره فیلم فجربود که بعد از اعتراضات وسیع کارشناسان و اهالی رسانه مجوز نمایش فیلم برای اکران سینماها منتفی شد . همچنین ارایه پروانه نمایش به فیلم «خانه پدری» و «عصبانی نیستم» بود که این دو فیلم هم با اعتراض اهالی رسانه و کارشناسان امکان نمایش عمومی نیافت و تنها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد .

به طور معمول برای اعضای شورای پروانه نمایش احکامی دو ساله درنظر گرفته می شود که با وضعیتی که در بالا شرح آن رفت احتمال تغییر در شورای پروانه نمایش قوت گرفت.

شورای پروانه ساخت دیگر شورای وزارت ارشاد است که چندی پیش احکام اعضای آن تمدید شد و جلسات آن به طور منظم برگزار می شود اما وزارت ارشاد باید به این مهم توجه کند ارزش و اعتبار این شورا در نظر فیلمسازان به قدری باید بالا برود که آنچه در شورا مصوب شده ساخته و مجوز نمایش دریافت کند و دیگر شاهد تحت فشار قراردادن شورا با بازی های رسانه ای تهیه کنندگان و دریافت مجوز نمایش و... نباشیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: