آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 31 خرداد ماه 1395 = 20-06 2016

بحران‌ نمک کارون‌ وهورالعظیم را تهدید‌ می‌کند

اهواز- «نیشکر» برخلاف صنایع دیگر؛ تنها صنعتی است که هوا، خاک و آب را همزمان آلوده می کند. در این میان شهروندان بیشتر منتقد آلودگی هوا و فعالان محیط زیست نگران کارون،شادگان و هورالعظیم هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- قاسم منصور آل کثیر: بسیاری از مناطق و شهرهای نزدیک به واحدهای «کشت و صنعت‌ نیشکر» همواره بر اثر آتش زدن نیشکرها به زیر خاکستر می‌روند. بااین‌حال مسئولان کشت و صنعت نیشکر مدعی هستند سال گذشته تنها سه مرتبه خاکستر به سمت شهرها آمده است.

کارشناسان نیشکر همچنین بر این باورند که سوزاندن نیشکر اجتناب‌ناپذیر و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و تنها کاری که می‌شود کرد این است که سوزاندن را به حداقل رساند. در مقابل، کارشناسان محیط‌زیست معتقدند راه‌های متعددی در دنیا برای برداشت سبز وجود دارد.

چانه‌زنی میان دوستداران محیط‌زیست، سازمان محیط‌زیست و شرکت نیشکر گویا تمامی ندارد و همچون زنجیره‌ای معیوب همواره می‌چرخد و هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

منتقدان کشت و صنعت نیشکر، این شرکت را از جهات مختلفی موردنقد قرار می‌دهند اما آن بخش از نقدی که کمتر شنیده‌شده، استدلال‌های منتقدان اجتماعی این ماجرا است.

بسیاری تنها به خاطر راه‌اندازی این طرح‌های کشت و صنعت مجبور شدند روستاهای خود را ترک کرده و در شمال و جنوب استان پراکنده شوند و برخی نیز به خارج استان رفتند.

در میان خانواده‌های مهاجر نویسنده‌ای که کودکی خود را در روستاهای «شعیبیه» گذراند- روستاهایی که حالا زیر کشت نیشکر نابود شدند- رنج‌نامه‌های خود را به‌صورت کتاب مجموعه داستانی تحت عنوان «راز مینا» به چاپ رسانده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: