آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 تیر ماه 1395 = 23-06 2016

آتش بس کلمبیا؛ پایان فارک به عنوان گروه مسلح

رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرد: توافق آتش بس نهایی دو طرفه که در هاوانا پایتخت کوبا امضا شد، به معنی‌ پایان فارک به عنوان گروه مسلح است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، فارک با نام کامل نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا، (به اسپانیایی: Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia) یک سازمان چریکی است. این گروه در دهه ۱۹۶۰ به عنوان «شاخه مسلح» حزب کمونیست کلمبیا تشکیل شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی، با انتشار شواهدی مبنی بر دست‌داشتن این گروه در قاچاق مواد مخدر، فارک رسماً از حزب کمونیست کلمبیا جدا شد، اما به حیات چریکی خود ادامه داد.

رئیس جمهوری کلمبیا که روز پنجشنبه به وقت محلی در مراسم امضای این توافق در هاوانا صحبت می‌ کرد افزود : نه تنها بر سر پایان درگیری ها توافق شد بلکه همچنین یک تقویم دقیقی‌ نیز مشخص شد تا گروه فارک ، سلاح ها را برای همیشه بر زمین بگذارد.

سانتوس با اهدای یک خودکار به «رودریگو لوندونیو اچه واری» ملقب به «تیموشنکو» رهبر فارک که با یک فشنگ ساخته شده بود ، تصریح کرد :فشنگ ها ، گذشته ما را نوشتند ، آموزش و پرورش آینده ما را خواهد نوشت.

وی خاطرنشان ساخت : امروز ، یک روز تاریخی برای کشورم است زیرا پس از بیش از 50 سال درگیری ، کشتار ، حملات و درد و رنج ، به درگیری های مسلحانه با فارک خاتمه داده شد.

رئیس جمهوری ضمن یادآوری این امر که جوانان و کودکان کلمبیایی حتی یک روز را بدون خشونت درگیری های مسلحانه نشناختند، افزود : دستیابی به این توافق ، ما را پر از ایمان و امیدواری می‌ کند.

وی اشاره کرد که کلمبیا پس از نیم قرن جنگ، به زندگی‌ در تنش عادت کرده و دیگر خاطراتی از زندگی‌ در صلح را به یاد ندارد.

سانتوس گفت :در واقع ، ما به وحشت جنگ عادت کردیم و جنگ به بخشی از زندگی‌ روزمره ما تبدیل شده است اما خوشبختانه امروز ، با آنچه که امضا کردیم ، این صفحه غم انگیز و طولانی‌ تاریخمان را ورق می‌ زنیم.

وی اذعان کرد که هرچند که با خلع سلاح فارک ، هنوز در کلمبیا سلاح های ارتش آزادیبخش کلمبیا و باندهای تبهکار وجود خواهند داشت و توافق حاصل شده با فارک به معنی‌ پایان جنگ با بزرگترین و قدیمی ترین سازمان شورشی است.

رئیس جمهوری تاکید کرد که هنوز مسائل مهم توافقی برای امضای صلح باقی‌ مانده و در این رابطه با شورشیان توافق کرده که هر چه زودتر به بررسی آن بپردازند .

وی در پایان یادآور شد که حریف سرسختی برای فارک بوده اما هنگامی که توافق صلح امضا شد، از این گروه برای دستیابی به حق بیان و نبرد سیاسی از طریق راه های قانونی دفاع خواهد کرد.

بنا بر این گزارش ، «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا و «برج برند»، وزیر خارجه نروژ به عنوان نمایندگان دو کشور و همچنین « نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و «میشله باشله» به عنوان کشورهای همراهی کننده، در این مراسم حضور داشتند.

همچنین «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل ، رئیس دوره ای شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی و همچنین «برنی آنسون« و «ایمون گیلمور» فرستادگان ویژه آمریکا و اتحادیه اروپا برای روند صلح در این مراسم شرکت کردند .



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: