آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 تیر ماه 1395 = 26-06 2016

سی ان ان: بدترین گام رو به عقب برای اروپا

پایگاه خبری سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت: رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا بدترین "گام رو به عقب" برای اروپا و همچنین برای تمدن غرب پس از جنگ جهانی دوم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این شبکه خبری در ادامه نوشت: جنگ جهانی دوم ده‌ها میلیون تلفات نظامی و غیرنظامی در اروپا رقم زد و بخش اعظمی از این قاره را به ویرانه تبدیل کردف اما در عین حال، این جنگ دو دستاورد بسیار بزرگ برای اروپا به همراه داشت.

نخست اینکه، ترس و وحشت میلیونها شهروند اروپایی از جنگ، دولتهای اروپایی را برای جلوگیری از یک جنگ تمام عیار دیگر با یکدیگر متحد کرد و دوم اینکه، پایان جنگ آغازگر یک تلاش جمعی بزرگ برای ایجاد تشکیلات وحدت‌آفرینی بود که ابتدا جامعه اقتصادی اروپا و بعدها اتحادیه اروپا نام گرفت.

انگلیس در حالی روز پنجشنبه در همه‌پرسی برکسیت تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفت که برای سالهای طولانی، «شارل دوگل» - رئیس جمهور وقت فرانسه - شدیدا مخالف ورود این کشور به جامعه اقتصادی اروپا بود؛ چراکه او انگلیس را اسب تراوای آمریکا می‌دانست و معتقد بود که ورود این کشور به جامعه اقتصادی اروپا به منزله نفوذ آمریکا در این جامعه است.

رویکرد ضدانگلیسی شارل دو گل چنان کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا را تحت تاثیر قرار داده بود که حتی تا سالها پس از حذف او از صحنه سیاسی اروپا نیز درخواست عضویت انگلیس در جامعه اقتصادی اروپا مورد پذیرش قرار نگرفت تا اینکه سرانجام پس از گذشت 12 سال، انگلیس در سال 1973 موفق به عضویت در این جامعه اروپایی شد.

این تغییر تاریخی در نوع رابطه انگلیس با سایر کشورهای اروپایی در سال 1994 با افتتاح تونل مانش میان انگلیس و فرانسه و عبور همزمان ملکه الیزابت و فرانسوا میتران رئیس جمهور وقت فرانسه از آن به نقطه اوج خود رسید و از آن زمان به بعد، روز به روز به کیفیت و اهمیت این رابطه استراتژیک اضافه شد.

اما دیوید کامرون – نخست وزیر انگلیس – در راستای یک وعده انتخاباتی نامربوط برای جمع‌آوری رای بیشتر در انتخابات سراسری 2015، تن به یک همه‌پرسی غیرضروری داد تا کشوری که به سختی وارد اتحادیه اروپا شده بود به راحتی هر چه تمام از آن خارج شود و بزرگترین دستاورد جنگ جهانی دوم و سالها تلاش برای یکپارچه‌سازی قاره اروپا را نیز با چالش مواجه کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: