آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 تیر ماه 1395 = 18-07 2016

اپوزیسیون: اردوغان فیلم کودتا را خوب اجرا کرد

رهبر سابق مهم ترین حزب مخالف دولت در ترکیه، اردوغان را به ترتیب دادن نمایش کودتای نظامی علیه قانون اساسی متهم کرد.

به گزارش العالم، "دنیز بایکال"، رهبر سابق حزب جمهوری خواه خلق، بزرگ ترین حزب مخالف و وارث سیاست های آتاتورکی در ترکیه، گفت: "اردوغان برای تغییر قانون اساسی، فیلم کودتا علیه قانون را ترتیب داد تا طرح خود را در حکومت ریاستیِ محض، اجرایی کند".

وی افزود: "همان طور که در روایت رسمی کودتا آمده، کودتاچیان موفق شدند به طور گسترده بر تانک ها، جنگنده های اف 16 و زرهپوش های نظامی سیطره یابند و پل های بزرگ را ببندند و رسانه های مختلف از جمله تلویزیون رسمی ترکیه را تحت کنترل در آورند و اینترنت را قطع کنند. اما بعد از آن که به این صورت دقیق برای کودتا نقشه کشیده بودند ناگهان به دلیلی غیرقابل قبول و ناشناخته از تمام آن چه تحت سیطره درآورده بودند دست کشیدند".

بایکال که از قدیمی ترین اعضای پارلمان ترکیه و از شناخته شده ترین چهره های سیاسی مخالف سیاست های اردوغان به شمار می آید، در توییتر خود نوشت: "منطق و سیر حوادث نشان می دهد که اردوغان پشت این کودتای نمایشی است تا به چند هدف برسد از جمله وارد کردن ضربۀ مهلک به ارتش، اصلاح قانون اساسی، تبدیل نظام حکومتی به نظام ریاستیِ محض و سیطرۀ یک باره و همیشگی بر نهادهای مهم دولتی".

وی در آخرین توییت خود هم نوشت: "فیلم و کارگردانیِ خوب آن را پسندیدیم. به بازیگران تبریک می گویم. نقش خود را خیلی خوب بازی کردند".

بایکال افزود: "اردوغان توانست دستگاههای امنیتی و ارتش را تضعیف کند و دستگاه قضایی را کاملا مطیع خود گرداند اما چون از مطیع کردن تمامی نهادهای نظامی عاجز مانده بود، کودتای نمایشی را اجرا کرد".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: