آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 شهریور ماه 1395 = 01-09 2016

جزئیات بیشتر درباره بازداشت دوتابعیتی ها در ایران

اول شهریور ماه سال جاری وزارت خارجه آمریکا به شهروندان آمریکایی یا ایرانی-آمریکایی برای سفر یا اقامت در ایران هشدار داد و با اشاره به مخاطرات این سفر تاکید کرد که امکان کمک فوری در موارد اضطراری به آنها را ندارد.

در این بیانیه گفته شد «خارجیان، بخصوص آنان که علاوه بر تابعیت ایرانی دارای تابعیت کشوری غربی از جمله آمریکا هستند، در بازداشت نگه داشته می‌شوند یا از خروجشان از ایران جلوگیری می‌شود».

در طول ۹ ماه گذشته٬ سپاه پاسداران حداقل ۶ نفر از دو تابعیتی‌ها را بازداشت کرده است. چندی پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی به اهداف احتمالی جمهوری اسلامی از این بازداشت ها پرداخت و نتیجه گرفت که دستگیری‌ دو تابعیتی‌ها می‌تواند با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی حکومت و همچنین انگیزه‌های اقتصادی سپاه انجام گرفته باشد.

بر اساس آنچه دوتابعیتی‌هایی که پیش‌تر در ایران دستگیر شده بودند و خانواده‌های برخی زندانیان فعلی می‌گویند٬ دوتابعیتی‌ها در برخی موارد برای معاوضه با ایرانی‌های زندانی در کشورهای غربی استفاده می‌شوند. اما حالا تحلیل دیگری هم به آن اضافه شده، جناح تندروی حکومت از آن برای فشار به دولت در جناح رقیب بهره می‌گیرد.

«هما هودفر» استاد ایرانی-کانادایی دانشگاه کونکوردیا، «نازنین زاغری» شهروند ایرانی- بریتانیایی که برای موسسه تامپسون رویترز کار می‌کرد و «سیامک نمازی» رئیس سابق برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت کرسنت پترولیوم در دبی آنهایی هستند که به تازگی در ایران گرفتار شدند.

اواسط مرداد ماه «کریستین ساینس مانیتور» بازداشت‌ دو تابعیتی‌ها در ایران را نشانه‌ای از افزایش اختلاف و شکاف‌های داخلی در ایران دانست و نوشت «به نظر می‌رسد پس از برجام نهادهایی خاص نزدیک به محافظه کاران می‌خواهند نفوذ خود را افزایش داده در مقابل دولت روحانی قدرت نمایی کنند.»

این روزنامه آمریکایی عنوان کرد که تداوم چنین بازداشتی‌هایی می‌تواند در صورت پایان دوران ریاست جمهوری اوباما برای برجام خطرناک باشد.

اما دستگیری افراد آنهم با روش سازمان‌های امنیتی و به روش‌های جیمزباندی اتباع دیگر کشورهای ساکن ایران را هم شامل شده است.

17 مرداد دو تبعه انگلیسی و فرانسوی به نام‌های جان کالوین و روستاندمادیبا توسط نیروهای امنیتی استان کردستان بازداشت شدند و اتهام آنها جاسوسی و عکس برداری از پادگان‌های نظامی عنوان شد. با این وجود وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه دیدار این دو دیپلمات، با اطلاع قبلی صورت گرفته بود، اعلام کرد خودرو این دو دیپلمات به منظور بررسی مدارک، از سوی نیروی انتظامی متوقف شد و پس از شناسایی، آنها به مسیرشان ادامه دادند.

اما دستگیری‌ها زمانی به اوج خود رسید که دادستان تهران اعلام کرد در منزل سفراء و وابستگان سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی مشروبات الکلی کشف می‌شود و در آن مهمانی‌های خاص برگزار می‌شود.

روز چهارشنبه نیز سازمان اطلاعات سپاه نینوا استان گلستان، اعلام کرد فردی با دو تابعیت ایرانی – آمریکایی را دستگیر کرده‌اند. طبق اعلام فرد مذکور در اواخر تیر ماه سال جاری در شهر گرگان به اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب، به محض ورود به کشور دستگیر شد. اتهاماتی که به دیگر دو تابعیتی‌ها و یا شهروندان خارجی ساکن ایران نیز زده می‌شود.

در عین حال در روزهای اخیر فرماندهان اطلاعات سپاه درباره احتمال به کارگیری شهروندان دوتابعیتی ایران در سرویس‌های جاسوسی خارجی هشدار داده‌اند.

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی گفته در جلساتی با فرماندهان اطلاعات سپاه مطرح شد که افراد دو تابعیتی مورد توجه جدی سرویس های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می شوند.


بازداشت دانشجوی دانشگاه سن دیه‌گو

خبرگزاری فارس: سازمان اطلاعات سپاه نینوا استان گلستان، فردی با دو تابعیت ایرانی - آمریکایی را دستگیر کرد.

فرد مذکور در اواخر تیر ماه سال جاری در شهر گرگان به اتهام همکاری با دولتهای متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه های ضد انقلاب، به محض ورود به کشور شناسایی و طی اقدامات اطلاعاتی توسط سازمان اطلاعات سپاه استان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

پیش تر فعالان حقوق بشر اعلام کرده بودند که رضا (روبین) شاهینی دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته «امنیت بین‌الملل و حل و فصل منازعات» دانشگاه سن دیه‌گو که در تاریخ دوم خردادماه سال‌جاری (۲۲ ماه می) برای ملاقات مادر بیمار و سالخورده خود، به استان گلستان سفر کرده بود، روز ۲۱ تیرماه (۱۱ ژولای) در منزل مسکونی خود بازداشت شد.



shahin July 21, 2016 12:08 AM

عجیب است که این مردمان هنوز این جمهور اسلامی را نشناخته اند ! باباحان از خواب بلند شوید ! چطورشما باور بر این دارید که وقتی به ایران برسید با شما کاری ندارند ! ! ! خودتان را در دام این کرم ها نیندازید!

گزارش یا اعتراض به این نظر


نقی July 21, 2016 08:49 PM

به نظرم اینها حقشونه که دستگیر بشن اخه باید چند نفر دیگتون گروگان گرفته بشید تا بفهمید؟!

گزارش یا اعتراض به این نظر


مسعود July 22, 2016 12:20 AM

آون یک میلیاردی دویست ملیون که آقای اوباما در فرودگاه مهر آباد تحویل برادران دادن برای آزادی امیر حکمتی بقیه به دهن آخوندها گروگان گیر مزه داده

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان September 1, 2016 12:10 PM

حالا همه این حرفها کنار من نمی دونم پس این همه آخوند تو بیت رهبری حوزه ، پاسدار، مجلسی، آدم فروشهای بسیجی، هیئت دولت، خبرگان رهبری، دست اندرکارای مثلا قوه قضائیه و تشخیص مصلحت و به اضافه خانواده هاشون که سیتی زن آمریکا، کانادا و اروپا هستند چر دستگیر نمیشند اما یک بیچاره هایی که میخوان بیان ایران پدر مادرشو و یا با بقیه اقوامشونو ببینند چطوریه که باید بیگناه دستگیر بشه؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: