آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 تیر ماه 1395 = 21-07 2016

روزنامه آمریکايی اردوغان را با هیتلر مقایسه کرد

دولت اردوغان اجرای کنوانسیون اروپائی حقوق بشر را در ترکیه به حال تعلیق در آورد. دولت ترکیه اعلام کرد که به علت برقراری حالت اضطراری از به اجرا گذاشتن کنوانسیون اروپائی حقوق بشر خودداری می کند. از سوی دیگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته: بروکسل نگران تحولات پس از اعلام وضع فوق العاده در ترکیه است.

روزنامه آمریکایی یواس‌ای تودی در مطلبی به تحلیل واکنش‌های اردوغان پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه پرداخت و نوشت: هنگامی که حزب نازی آلمان به قدرت رسید، فرآیندی را آغاز کرد که طی آن تمام نهاد‌های این کشور - دانشگاه‌ها، نیروهای پلیس و غیره - استقلال خود را از دست دادند. این نهادها یا با ارزش‌های حزب نازی همراستا شده و یا به کلی سرکوب شدند.

این روزنامه نوشت: اکنون به نظر می‌رسد چنین رویدادهایی در ترکیه در حال وقوع است. پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه - که احتمال می‌رود ساختگی بوده باشد - رجب طیب اردوغان شروع به حذف کسانی کرده است که آن‌ها را نامطلوب می‌داند.

جمهوری ترکیه به دست مصطفی کمال آتاتورک در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد و جای خلافت عثمانی در این سرزمین را گرفت. به این ترتیب، ترکیه از یک مرکز سیاسی مذهبی، تبدیل به کشوری با قوانین سکولار شد. در عوض، اردوغان ترکیه را به سمت تبدیل شدن به یک خلافت اسلامی می‌برد.

یواس‌ای تودی نوشت: این امر برای اروپا و آمریکا خبر خوشایندی نخواهد بود. با توجه به تمامی ناآرامی‌ها در جهان، به مقطعی رسیده ایم که در کتاب‌های تاریخ از آن به عنوان "آنچه که موجب این رویدادها شد" یاد می‌شود. از آنجایی که مشکلات بسیاری در راه اند، کشورهای قدرتمند جهان باید هوشمندانه و متعهدانه عمل کنند.


پاسخ سلطان روان پریش به اروپايی ها

اردوغان چهارشنبه شب در گفتگو با الجزیره گفت: در پی کودتای نافرجام اخیر تاکنون بیش از 9 هزار نفر در ترکیه بازداشت شده‌اند و از دولت خواستیم به مدت سه ماه وضع فوق العاده در کشور اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان در این مصاحبه گفته: برخی کشورهای خارجی احتمالا در کودتای نافرجام ترکیه دست داشته‌اند.

البته اردوغان از بردن نام این کشورها امتناع کرد.

اردوغان در باره سقوط جنگنده روسی هم که چند ماه پیش از سوی جنگنده های ارتش ترکیه هدف قرار گرفت گفت: تا این لحظه نمی دانم که آیا جنگنده روسیه را کودتاچیان سرنگون کردند یا خیر!!

اردوغان همچنین از وزیر امور خارجه فرانسه خواست سرش به کار خودش باشد و گفت: اروپا هم حق ندارد صدای انتقاد خود را بلند کند و تصمیمات ما را زیر سوال ببرند.

وی این اظهارات را در واکنش به هشدار این مقام فرانسوی و برخی دیگر از مقامات اروپايی نسبت به سرکوب پس از کودتا در ترکیه عنوان کرد.

وزیر خارجه فرانسه گفته بود کودتا در ترکیه چک سفید برای اردوغان نیست که با آن مخالفانش را ساکت کند.

اردوغان در پاسخ به این سخنان گفته: وزیر خارجه فرانسه باید سرش به کار خودش باشد. آیا وی اختیار این را دارد که درباره شخص من اعلامیه بدهد؟ نخیر ندارد. اگر او می‌خواهد درباره دمکراسی یک درس بیاموزد می‌تواند به راحتی این درس را از ما یاد بگیرد.




امیر ارشادی July 21, 2016 01:24 AM

این کودتای جعلی خیلی اثر گذار است
آموزش و مالیه تا ارتش و ادارت
شد قبضه در کشور با امت مسلمان
ارتش ز بن داغان جایش سپاه نشیند
بسفر ز بی آبی زاینده رودی دیگر
توریست بجا نماند پرواز و تور منحل
قول میدهم شما را باز میکند کراوات از گردنش اردوغان
در حیرتم چنانچه عمامه ای گذارد بر کله کدویش

گزارش یا اعتراض به این نظر


Jerk July 21, 2016 10:18 AM

به نظر ميرسد که آقاى اردوغان و آخوند هاى شيعه از يک ننه ولى پدران مختلف هستند آخوند هاى خودمان هم مى گويند که کشور هاى اروپايى بيايند و خقوق بشر را از آنها بياموزند! آقاى آخوند اردوغان حقوق بشر که مرز نمى شناسد به همين دليل کشور ها از جمله شما در سازمان ملل آنرا امظا و به آن متعهد مى شويد اين هم مثل آخوند هاى شيعه از بى سوادى تان است که براى منافع ننگين تان آنرا داخلى مى دانيد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: