آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 3 مرداد ماه 1395 = 24-07 2016

کشف عتیقه های پنج هزار ساله در اردکان

فرمانده انتظامی اردکان یزد از کشف و ضبط 45 قطعه اشیاء باستانی با قدمت 450 تا پنج هزار سال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا سرهنگ 'سیدرضا صادقیان' روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تیرماه امسال، سه پرونده در خصوص کشف اشیاء عتیقه باستانی، حفاری غیر مجاز و کشف اشیاء قدیمی در شهرستان در دستور کار قرار گرفت.
وی در زمینه پرونده کشف اشیای عتیقه خاطرنشان کرد: با همکاری و اطلاع رسانی به موقع مردم، دو باند قاچاق عتیقه، متلاشی و در همین رابطه 45 قطعه اشیاء قدیمی باستانی در اماکن تاریخی شهرستان اردکان کشف شد.
وی افزود: برخی از آثار تاریخی مکشوفه مربوط به قبل از میلاد مسیح، دوران قبل از اسلام و برخی مربوط به حدود 450 سال قبل است که از یک نفر اتباع بیگانه که قصد فروش آنها را داشت کشف و ضبط و تحویل مقام های قضایی شد.
وی تصریح کرد: در میان اشیای عتیقه کشف شده 9 عدد پیکان مربوط به عصر آهن (3500 سال قبل)، 11 قطعه سر پیکان، هفت حلقه النگو کوچک، یک حلقه النگو تاریخی بزرگ و یک حلقه النگو پهن، شش عدد کاسه مسی، سه عدد زنگوله و دو عدد سه پایه که بین 3 تا 5 هزار سال قدمت دارد دیده می شود.
یک عدد سینی کوچک، یک عدد سورمه دانی متعلق به 2500 تا چهار هزار سال پیش، بشقابی با 450 سال قدمت و استوانه ای برنجی متعلق به عهد ساسانی از دیگر اشیای کشف شده است.
وی در مورد پرونده حفاری غیرمجاز در این شهرستان نیز گفت: حفاری های غیرمجاز در محلات قدیمی و بافت تاریخی شهر اردکان صورت گرفته بود که با تیزهوشی ماموران نیروی انتظامی و اطلاعاتی شهرستان، ابزارهای فلزیاب از متهمان کشف و دستگیرشدگان تحویل مراجع قضایی شدند.
فرمانده انتظامی اردکان با اشاره به پرونده ای مربوط به خروج اشیاء قدیمی سرقت شده از ابینه تاریخی شهرستان اظهار کرد: متهم پرونده به دنبال عملیات شناسایی ماموران آگاهی و اطلاعاتی شهرستان، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شد.
وی خاطرنشان کرد: در کشفیات اخیر و در رابطه با این سه مورد پرونده، پنج نفر متهم دستگیر شدند که دو نفر از آنها اتباع خارجی بودند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: