آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 9 مرداد ماه 1395 = 30-07 2016

۹ حادثه در صنعت پتروشیمی طی ۱۳۰ روز

باز هم جمعه و باز هم انفجار در یک مجتمع پتروشیمی. با آتش سوزی روز گذشته در مجتمع پتروشیمی بیستون کرمانشاه، شمار حوادث در صنعت پتروشیمی کشور طی سال جاری به ۹ رسید تا مسئولان وزارت نفت برای HSE در این صنعت فکر اساسی بکنند.

به گزارش تسنیم، همین جمعه پیش بود که حدود ساعت ۱۶ کنار روستای پران پرویز پلدختر استان لرستان، صدای انفجار و زبانه کشیدن آتش، از بروز حادثه جدیدی خبر می داد. این حادثه که به‌علت ریزش کوه به‌روی بخشی از خط لوله انتقال اتیلن که با نام خط لوله اتیلن غرب شناخته می‌شود، رخ داده بود منجر به سوختن حدوداً ۳ساعته خوراک اتیلن شد تا هشتمین حادثه صنعت پتروشیمی در سال جاری رقم بخورد.

نهمین حادثه صنعت پتروشیمی در سال جاری هم دیروز جمعه ۸ مرداد ساعت ۱۵ با انفجار مخزن ۵۰۴ پتروشیمی بیستون کرمانشاه اتفاق افتاد تا این مخزن حاوی سوخت سبک دچار آتش سوزی شود.

از ابتدای سال جاری تا امروز به‌طور متوسط هر ۱۵ روز یک حادثه در صنعت پتروشیمی کشور رخ داده است که وقوع ۹ حادثه تنها در ۱۳۰ روز کنار بروز حوادث متعدد سالهای گذشته در صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد این صنعت در بخش HSE نیازمند ایجاد تغییرات راهبردی از سوی مسئولان وزارت نفت است.

فعالیت‌های صنایعی چون پتروشیمی به‌دلایل سر و کار داشتن مستمر با مواد آتش‌زا و قابل اشتعال و گاهی سمی از یک سو و کار در شرایط سخت و خطرآفرین از سوی دیگر باید همواره تحت یک الگوی کارآمد و استاندارد ایمنی و بهداشت کاری باشد.

در این راستا، نصب ایمن و محافظت خطوط انتقال خوراک و حتی برقراری شرایط ویژه ایمن در تردد تریلرهای حاوی مواد پتروشیمی باید با الگوهای استاندارد در زمینه HSE مدیریت شود؛ اما به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی کشور دچار ضعف ساختاری در بخش HSE است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: