آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 10 مرداد ماه 1395 = 31-07 2016

خطر جنگ در خاورمیانه با بی‌آبی و خشکسالی

وبلاگ دانشجو: بحران بی‌آبی در ایران جدی‌ است تا آنجا که روز سه‌شنبه 14 مرداد حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی در کنفرانس ملی اقتصاد آب با اعلام اینکه تا سال 2030 میزان نیاز آب در کره زمین 40 درصد نسبت به میزان فعلی افزایش می‌یابد، هشدار داد «ادامه حیات و تمدن و بقای ایرانی‌ها به دلیل شرایط آبی کشور در معرض تهدید است».

در عین حال محققان موسسه «مکس پلنک» اعلام کردند تا سال 2050 دمای هوا در بخش‌هایی از آفریقا و خاورمیانه آنقدر بالا می‌رود که سکونت انسان در آنها غیرممکن می‌شود. کمتر از یک سل پیش نیز «ناسا» (سازمان فضایی آمریکا) در گزارشی پیرامون گرمایش جهانی و خشکسالی در 30 سال آینده اعلام کرد 45 کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند که ایران در رتبه چهارم این هشدار قرار داشت.

اما روز سه‌شنبه ٢٩ تیرماه اتفاق تلخی در غرب ایران افتاد. گروهی از مردم شهر «بلداجی» در استان چهارمحال و بختیاری، ار اعتراض به پروژه‌ای که آب را از غرب استان به سمت بروجن منتقل می‌کرد درست به اعتراض زدند. در این تجمع پس از درگیری مردم و نیروی انتظامی یک فرد ٣٢ ساله به دلیل اصابت گلوله جان خود را از دست داد. روستاییان منطقه می‌گفتند که این طرح باعث کاهش آب کشاورزی خواهد شد.

درگیری‌ بین اهالی روستاها بر سر آب موضوع تازه‌ای نیست. بزرگترین آن شاید به چهار سال قبل، در اصفهان بازمی‌گردد که مشکل کم‌آبی و اختلاف بر سر توزیع آن، کار را به تظاهرات و خشونت کشانید. در آن سال، گروهی از کشاورزان به انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد اعتراض داشتند و تجمع اعتراضی آنها به درگیری با نیروی انتظامی کشیده شد و ده‌ها نفر بازداشت شدند.

بحران آب و سایه جنگ در منطقه

کاهش منابع آبی در خاورمیانه آثار مخربی به دنبال دارد. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نیروهای دولت اسلامی (داعش) در تصرف شهرها ابتدا سعی می‌کنند سدها و سرچشمه منابع آبی مناطق را اشغال کنند و سپس با تحت فشارقرار دادن ساکنین منطقه آنها را به تسلیم وا دارند.

در سال‌های گذشته بارها گزارش شد که نیروهای داعش با بستن دریچه سدهای روی رودخانه فرات مانع از ورود آب این رودخانه بزرگ به مرکز عراق شده است؛ آبی که رودخانه های فرات و دجله از کوه های ارمنستان و ترکیه می‌آورند دشت بزرگ میان رودان (بین النهرین) در مرکز عراق را سیراب می‌کند و در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد. همچنین آنها بارها اقدام به مسموم کردن آب رود دجله با گوگرد مایع کردند.

احمد‌رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی طی چند سال اخیر بارها به نقل از کارشناسان هشدار داده تهدیدات بعدی خاورمیانه نه بر سر نفت بلکه بر سر کمبود منابع آبی است.»

خشکسالی در منطقه خاورمیانه کشاورزی و نخل‌داری در این منطقه را به شدت با بحران مواجه کرده است. کاهش منابع آبی به کشت خرما و محصولات زراعی دیگر لطمه جدی وارد کرده و اقتصاد بومی را رو به نابودی کشانده است. مهاجرت تنها بخشی از این آسیب به شمار می‌رود چرا که تبعات اجتماعی ناشی از بحران بی‌آبی که اثر مستقیم در درآمد خانوارها دارد شرایط وخیمی در این منطقه حاکم کرده است.



arzhang August 1, 2016 01:06 AM

اگر با هوا پیما از بالا دریاچه ارومیه پرواز کنید مرز ایران و ترکیه کاملا مشخص هست و میینید دولت ترکیه از محیط زیست محافظت کرده و ترکیه سبز و رودخانها پر از اب ولی بر عکس محیط زیست ایران کاملا مرده که دلیل اصلی بودن رژیم آخوندی هست که در این ۷۳ سال فقط مسجد ساخته با کماندو پاسدار و بسیج فقط شیعه ای ونه تنها به فکر رفاه واسایش مردم یا محافظت از محیط زیست نکرده بلکه پول ملت برداشته در جنگ و فتنه و خرابکاری و گسترش تروریست های اسلامی که دیروز اقای رضا پهلوی گفتند: تروریسمی که رژیم ایران ایجاد کرد به ظهور داعش انجامید خرج کرده همین سال قبل یکی از آخوندا گفت در اینده نزدیک ۳۰ میلیون ایرانی بخاطر نبودن اب و مرگ خاک در ایران باید کشور را ترک کنند یکی از دلیل اینکه آخوندا پول مردم میدزدند و در بانکهای خارجی میگذراند و آقا زادها را فرستادن خارج دقیقا برای همین روز هست که خودشان جلوتر از مردم میاند خارج و ایران مرده و نابود شده را میگذارند در هرج و مرجع و گشتار و بی ثباتی

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهمن موحدی(بامدادان) August 1, 2016 01:52 AM

پس دعا را برای چه گذاشته اند؟! هر موقع بی آب شدیم، با خواندن دعای باران، آن چنان باران شدید ببارد که سیراب شویم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: