آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 19 مرداد ماه 1395 = 09-08 2016

اعدام زندانی سیاسی/مقصر ریختن بنزین به آتش

محمد عبدالهی زندانی سیاسی کُرد سحرگاه امروز در زندان ارومیه اعدام شد. پس از اعدام دسته جمعی دستکم ۲۰ زندانی اهل سنت کُرد در روزهای اخیر، اعدام این زندانی سیاسی کُرد می تواند نشانه ای از گسترش یک روند نگران کننده باشد. خامنه ای مقصر ریختن بنزین به آتش در کردستان ایران است.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، محمد عبدالهی زندانی سیاسی کُرد به همراه پنج زندانی دیگر سحرگاه امروز در زندان ارومیه اعدام شد.

یکی از اعضای خانواده محمد عبدالهی ضمن تایید این خبر گفت که سحرگاه امروز حکم اعدام این زندانی سیاسی و دیگر زندانیان به اجرا در آمده است و آنها از طریق چوبه دار اعدام شدەاند.

خبرگزاری هرانا نیز پیش تر گزارش داده بود که درپی انتقال چند زندانی محکوم به اعدام از جمله محمد عبدالهی، خانواده های این زندانیان در مقابل زندان ارومیه تجمع کردند.

به گفته شاهدان، این تجمع اعتراضی منجر به درگیری شده و ماموران حکومتی خطاب به جمعیت عنوان کرده اند «تجمع نکنید بعدا تماس میگیریم بیایید جنازه هایشان را ببرید».

آنها همچنین خانواده ها را تهدید کردند در صورت مصاحبه از دریافت جسد محروم خواهند ماند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، محمد عبدالهی روز ۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۹ ساعت ۱۲ شب در منطقه‌ مسکونی ” باغ شایگان ” با تیراندازی مستقیم نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و پس از آن بازداشت شد.

این زندانی کرد ۳۵ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان است، وی به اتهام محاربه از طریق همکاری با « کومله » ، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد، به اعدام محکوم شد.

نزدیکان به این زندانی سیاسی گفته اند که در جریان بازجویی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات، وی به شدت مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفته بود.


نوشته مادر ریحانه

شعله پاکروان مادر ریحانه جباری طی نامه‌ ای نوشت: ماشین اعدام اشتهای سیری ناپذیری پیدا کرده. تشنه خون جوان است. زنان و مردان جوان که مایه حیات این ملتند. مانده‌ام معطل که 20سال دیگر اصلاً جوانی می‌ماند؟ یا ایران بیابان و برهوتی خواهد بود پر از زنها و مردهای پیر که ناامید و گریان از زیر پرده‌های غبار و شن سراغ قبر فرزندانشان را می‌گیرند. فرزندانی که روی سنگ‌قبر همه‌شان علامت چوبه‌دار حک شده. هر کدام به اتهامی اعدام شده‌اند. انگیزه‌ها متفاوت ولی نتیجه یکی. مرگ و نیستی. و کسانی که مثل مجنونهای بی‌لیلا شده‌اند. پرسه می‌زنند سراغ قبر جوان خود را می‌گیرند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: