آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 23 مرداد ماه 1395 = 13-08 2016

گزارش از ترکیه؛ فعال شدن واحد 400 قدس

گزارش دریافتی از استانبول: از ابتدای سال 95 تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای استرداد برخی پناهندگان سیاسی به ایران افزایش محسوسی داشته است و برای آن دسته از پناهجویان یا پناهندگانی که بازگرداندن آنها از کانال‌هاسی سیاسی مقدور نبوده برای ربودن آنها برنامه ریزی شده است.

فروردین ماه امسال دو ایرانی در ترکیه به اتهام ربودن خلبان مخالف جمهوری اسلامی دستگیر و به حبس محکوم شدند. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد این دو شهروند ایرانی به نام‌های محمد محمدیان و عبدالسلام تاتاری به جرم جاسوسی و تلاش برای ربودن یک نظامی ایرانی مخالف پناهنده در ترکیه به شش سال و هشت ماه حبس محکوم شده‌اند.

تاتاری گفته بود در ایران فردی که خودش را "حاجی" معرفی کرده بوده از او خواسته است که به ترکیه برود و یک نفر را که به او بدهی داشته پیدا کند.

هفته گذشته "یاشار پارسا" دبیر اجرایی "شورای ملی ایران برای انتخابات آزاد" که به ایتالیا سفر کرده بود به درخواست جمهوری اسلامی توسط پلیس امنیت ایتالیا بازداشت شد و این کشور قصد استرداد او به ایران را داشت که با اطلاع رسانی به موقع از انجام آن جلوگیری شد.

چند روز پس از این حادثه گزارش شد که "بهزاد بهرامی" عضو جدا شده دفتر علی فلاحیان (وزیر سابق اطلاعات جمهوری اسلامی) که در چندین مصاحبه تلویزیونی با رسانه افق ایران، افشاگری‌های بی‌سابقه‌ای درباره اطرافیان خامنه‌ای انجام داده بود، از یک حمله مسلحانه در شهر آنتالیا در ترکیه جان سالم به در برده است.

بهزاد بهرامی عضو پیشین بخش روابط عمومی دفتر فلاحیان که اکنون پناهنده سیاسی است، پیش از ظهر روز پنجشنبه 11 آگوست 2016 (21 مرداد) مورد تهاجم گروهی از افراد مسلح قرار گرفت که با دو خودرو به وی و یکی از همراهانش حمله کردند.

بهرامی به خبرگزاری ایرانشهر در ترکیه گفته که قصد سرنشینان دو خودرو به احتمال قوی ربودن او بوده است و همچنین تاکید کرده آنها ابایی از اینکه پلیس ترکیه سلاح‌های شان را ببینند نداشتند.

گفتنی است اجرای برخی از این عملیات برون مرزی با واحد 400 سپاه قدس است. این واحد مسئول ارائه کمک‌های لجستیکی و هدایت عوامل ترور و آدم ربايی در اقصی نقاط دنیا است تا آنها هرگونه عملیانی که منافع نظام را تضمین کند، به مرحله اجرا برسانند.

عملیات این واحد که تا چندی پیش پاسدار حامد عبداللهی در راس آن قرار داشت، در سال 2012 نیز اوج گرفت تا آنجا که روزنامه گاردین در گزارشی نسبت به فعالیت آنها در خاک ترکیه هشدار داد.

از مشهورترین چهره‌هایی که در سال‌های گذشته نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای بازگرداندن آن تلاش بسیار کردند شهرام امیری (کارشناس اتمی) بود که هفته گذشته اعدام شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: