آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 29 مرداد ماه 1395 = 19-08 2016

گروگانها؛ اوباما دروغ می گفت/عقب نشینی از..

تایید ارتباط پرداخت پول به رژیم ایران با آزادی گروگانهای آمریکایی

نیویورک تایمز نوشت: جمهوریخواهان دولت اوباما را به باج دهی به رژیم ایران برای آزادی زندانیان ایرانی – آمریکایی متهم کرده اند. اتهامی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا قویا آن را رد کرده است.

با این حال موضع جدید وزارت امور خارجه آمریکا درباره پرداخت 400 میلیون دلار با موضع سابق این وزارت خانه و دولت اوباما مبنی بر عدم ارتباط دو موضوع، متفاوت است و نشان از عقب نشینی دولت واشنگتن در موضع سابق دارد.

دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیشب پس از موضعگیری جدید وزارت امور خارجه آمریکا در این باره در سخنانی در جمع حامیانش در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی تایید گزارش اخیر وال استریت ژورنال از سوی وزارت امور خارجه آمریکا را نشانی از دروغگویی اوباما در این باره و تاییدی بر اتهام مخالفان دولت مبنی بر پرداخت باج به رژیم ایران دانست.

گزارش رادیو آلمان: دولت آمریکا تایید کرد که از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در زمستان گذشته برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در این کشور استفاده کرده است. واشنگتن قبلا منکر ارتباط میان پرداخت پول و آزادی گروگان‌ها بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در نشست خبری خود در واشنگتن گفت، تحویل ۴۰۰ میلیون دلار به ایران در زمستان گذشته به آزادی ۵ شهروند آمریکایی مشروط شده بود که در ایران زندانی بودند.

پیشتر جمهوری‌خواهان آمریکا اوباما را متهم می‌کردند که در ازای آزادی شهروندان آمریکایی به حکومت ایران "باج" داده است. اما دولت اوباما هر گونه ارتباط میان پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران و آزادی پنج شهروند آمریکایی را منکر می‌شد.

به گفته مقام‌های دولت آمریکا این پول قسط نخست از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار غرامتی بود که بابت پرونده خرید‌های تسلیحاتی ایران از آمریکا در زمان شاه سابق قرار است به ایران پرداخت شود. دادگاه بین‌المللی لاهه در این پرونده به نفع ایران رای داده بود.

اما روزنامه آمریکایی "وال‌استریت ژورنال" روز ۲ اوت (۱۲ مرداد ۱۳۹۵) در گزارشی نوشت که دیپلمات‌های آمریکایی در سوییس در ماه ژانویه گذشته تنها پس از کسب اطمینان از برخاستن هواپیمای حامل شهروندان آمریکایی از فرودگاه مهرآباد تهران، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد را به ایران داده‌اند.

"وال‌استریت ژورنال" نوشت که پول نقد تحویل داده شده به ایران متشکل از ارزهای مختلف بوده و در جعبه‌های چوبی بسته‌بندی شده بوده است.

تکذیب و تایید جان کربی

خود جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حدود دو هفته پیش - اوایل ماه اوت - در یک یادداشت توییتری نوشته بود: «گزارش‌ها درباره ارتباط میان پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران و آزادی گروگان‌های آمریکایی در ایران کاملا نادرست است.»

اکنون کربی می‌گوید: «ما نگران بودیم که ایران به قول خود عمل نکند، به همین دلیل از پرداخت پول مربوط به معاملات سابق تا آزادشدن شهروندان آمریکایی در ایران خودداری کردیم.»

به گفته جان کربی در روز ۱۷ ژانویه - روز آزادی شهروندان آمریکایی و پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران - "چندین تلاش دیپلماتیک به‌طور همز‌مان در جریان بود". رخدادها به‌طور هم‌زمان بودند. بنابراین "احمقانه، بی‌دقتی و غیرمسئولانه" می‌بود اگر امریکا پیش از آزادی شهروندانش میلیون‌ها دلار به ایران پول پرداخت می‌کرد.



arzhang August 19, 2016 12:59 PM

اوباما اعتراف نکرده من به آخوندا باج دادم اداره امور خارجه گفت از آن پول بعنوان قرت نفوذ استفاده کرده و دلیل ان بخاطر این بود آخوندا بشدت از بی پولی در مضیقه بودن و برای گرفتن پول زیر قول خودشان نمیزدند مثل گذشته این پول نمیتونه پول باج باشه چون پول ایران بود که قرار بود به ایران داده بشه پول باج در مقابل گروگان موقعی صحت داره ه که با دستپاچگی از بانک پول قرض بگیری برای دادن باج به گروگانگیر

گزارش یا اعتراض به این نظر


Dariush August 19, 2016 02:02 PM

ارژنگ گرامی‌، زبانزد زیبای آمریکایی=> اگر شکل اردک است، مثل اردک راه میرود و صدای اردک در میاورد، پس اردک است! لطفا اجازه دهید چشم‌ها را بسته و ماله نکشیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang August 19, 2016 03:32 PM

داریوش عزیز این داستان بر عکسه یعنی اوباما پول را به گروگان گرفته بود و آخوندا آشفته خاطر مجبور به فرمان اوباما نا قلا شدن

گزارش یا اعتراض به این نظر


جمشيد August 19, 2016 04:51 PM

وقتى كه ملت داد ميزنند كه حزب دمكرات امريكا پدر خواند جمهورى اسلامى هست بى جهت نيست
دليلش هم اينه كه دلالان وپاندازهاى جمهورى اسلامى مث سگ تربيت شده پاچه مخالفان اين حزب رو مى گيرند و از اين سيستم بى خاصيت و شخص اوباما دفاع مى كنند الان هم دارند خودشون جر ميدن تا چهره ترامپ رو خراب كنند ترامپ چه موفق بشه چه موفق نشه حرفهايى رو زد كه هيچ كسى حالا يا بخاطر ترس يا بخاطر منافع كثيفشون جرات بيانشون رو نداشت
خامنه اى وپوتين جنايتكاران اين قرن هستند و اوباما كه پا دوى اونا هم حساب نميشه ٤٠٠ ميليون دلار پول ميده به ايران تا برن سوريه كودكانى مثل عمران و امثالهم رو بمباران كنند
خجالت بكشيد و اينقدر از اوباما اين موجود ترسوى بزدل دفاع نكنيد و ماله كشى نكنيد
اميدوارم كه اين متن شامل سانسور نشه چون به مقدسات بعضيها صريحاً اهانت شده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: